After8 Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Beklager litt dårlig tittel. Fant ikke på noe bedre å skrive, uten å gjøre tittelen mye lengre. Jeg ønsker å søke meg inn på en skole til neste år. Kravet er generell studiekompetanse + fysikk 1. Jeg tok opp fysikk 1 som privatist på høsten, og hadde eksamen i desember. Er dette registrert noe sted? Vil den nye skolen vite at jeg faktisk har tatt fysikk 1? Jeg var inne på vigo.no og sjekket, og det har blitt registrert der. Nå vet jeg ikke om skolen jeg skal søke meg inn på har tilgang til denne informasjonen eller ei. Tenkte å høre med dere her for sikkerhetsskyld. Er litt kjipt å søke meg inn på skolen, for å så få et svar når søknadsfristen er over - at jeg mangler fysikk 1. Skolen jeg skal søke meg inn på publiserer ikke søknadsskjemaene før 2. mars, så jeg får ikke sjekket om vitnemålet skal lastes opp eller ikke. Beklager litt rotete tekst. Er ekstremt trøtt. Skulle egentlig ha skrevet dette tidligere på dagen, men glemte meg helt av. Ville skrive det her før jeg glemte det igjen i morgen. Lenke til kommentar
9kelt Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 (endret) Beklager litt dårlig tittel. Fant ikke på noe bedre å skrive, uten å gjøre tittelen mye lengre. Jeg ønsker å søke meg inn på en skole til neste år. Kravet er generell studiekompetanse + fysikk 1. Jeg tok opp fysikk 1 som privatist på høsten, og hadde eksamen i desember. Er dette registrert noe sted? Vil den nye skolen vite at jeg faktisk har tatt fysikk 1? Jeg var inne på vigo.no og sjekket, og det har blitt registrert der. Nå vet jeg ikke om skolen jeg skal søke meg inn på har tilgang til denne informasjonen eller ei. Tenkte å høre med dere her for sikkerhetsskyld. Er litt kjipt å søke meg inn på skolen, for å så få et svar når søknadsfristen er over - at jeg mangler fysikk 1. Skolen jeg skal søke meg inn på publiserer ikke søknadsskjemaene før 2. mars, så jeg får ikke sjekket om vitnemålet skal lastes opp eller ikke. Beklager litt rotete tekst. Er ekstremt trøtt. Skulle egentlig ha skrevet dette tidligere på dagen, men glemte meg helt av. Ville skrive det her før jeg glemte det igjen i morgen. Hva skal du søke på? Den skolen du tok fy1 har resultatet. Denne eller den opprinnelige skolen kan gi deg et nytt vitnemål med alle fagene på. Fikk du nettopp studiekompetansen din så skjer dette normalt automatisk. Er du voksen og nettopp tok opp fy1 så kan det være at dette anderledes, da må du ettersende dokumenter til det kontoret som behandler din søknad. Flere jeg kjenner som er voksne har blitt bedt om å ettersende gyldige papirer Mangler inntakskontoret karakterene fra fy1 (evt st.komp), så får du beskjed om dette. Får du beskjed inne på samordnetopptak om at det ligger allerede papairer på deg, ja da trenger du ikke å ettersende. 1. februar kan du starte å søke og 1. juli er siste frist for å ettersende dokumentasjon. :-) EDIT: måtte rydde litt :-) Endret 21. februar 2015 av 9kelt 1 Lenke til kommentar
After8 Skrevet 21. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2015 Takker for svar. Ser at jeg formulerte meg litt dårlig i natt. Fikk generell studiekompetanse i 2012. Tok fy1 som privatist nå i høst, og hadde eksamen i desember, to år etter jeg fikk generell studiekompetanse. Tok eksamen igjennom privatistweb.no. Jeg var inne på vigo.no og sjekket i går. De har fått registrert at jeg har tatt fy1. Sjekket på samordnaopptak.no i dag, og der står det absolutt ingenting om fy1, i alle fall ikke som jeg kan se. Men hvorfor har vigo fått tak i denne informasjonen, og ikke NVB? Må jeg i så fall kontakte skolen der jeg gikk siste året på videregående, for å få nytt vitnemål av dem? Hvordan vet de i så fall at jeg har bestått fy1? Lenke til kommentar
9kelt Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Takker for svar. Ser at jeg formulerte meg litt dårlig i natt. Fikk generell studiekompetanse i 2012. Tok fy1 som privatist nå i høst, og hadde eksamen i desember, to år etter jeg fikk generell studiekompetanse. Tok eksamen igjennom privatistweb.no. Jeg var inne på vigo.no og sjekket i går. De har fått registrert at jeg har tatt fy1. Sjekket på samordnaopptak.no i dag, og der står det absolutt ingenting om fy1, i alle fall ikke som jeg kan se. Men hvorfor har vigo fått tak i denne informasjonen, og ikke NVB? Må jeg i så fall kontakte skolen der jeg gikk siste året på videregående, for å få nytt vitnemål av dem? Hvordan vet de i så fall at jeg har bestått fy1? NVB? Nå kjenner ikke jeg til vigo, men generelt så er Norge nesten på bunnen når det gjelder samkjøring av it tjenester, spesielt innen utdanning og helse. Eneste jeg kan tenke på er at vigo har tilgang til den database som skolen bruker. Førstegangsvitnemålet til ungdommer vil normalt automatisk vises på samordnaopptak - ser du dette? Privatisteksamener kommer nok ikke med videre. Står det ikke der så må du evt som jeg nevnte, og ettersende, evt sammenslå vitnemålene. Kontakt de skolene du har gått på og den du tok fy1 på. Skal selv søke med 3 vgs bak meg, men fikk siste vgs til å slå sammen alle, og regner med å ettersende innen 1. juli. :-) 1 Lenke til kommentar
After8 Skrevet 21. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2015 Tusen takk skal du ha NVB = Vitnemålsdatabase. Logget inn på samordnaopptak. Til høyre på nettsiden står det følgende: "Elektroniske vitnemål: Du har ett gyldig vitnemål i Nasjonal vitnemålsdatabase (NVB). VitnemålsID xxx utstedt 25. juni 2012" Åpnet den, men står absolutt ingenting om fy1. Får nok høre med skolen der jeg gikk det tredje året på vgs. Holder det å sende mail, eller trenger de underskrift, osv? Lenke til kommentar
9kelt Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 NVB ja - nå henger jeg med :-) Bare ta en telefon til den skolen du hadde fy1 på og be dem om å sende vitnemålet. Jeg har aldri hatt noe problemer med dette. På SO så markerer du bare at du har mer dokumentasjon eller nye fag som du må sende inn. Tåpelig lagt opp, men sånn er det. Lykke til :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå