Gunnar Brenne Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Hei godtfolk. Jeg har en A6 som nu har riundet 415 000 km, og jeg har på mine 5 år med denne maskina ikke hatt en eneste feil på bilen utenom slitasje. ...før nu. Jeg mister motorkratf på lave turtall, og når jeg tråkker pedalen inn for kickback får jeg hestene tilbake noen ganger, men de holder ikke så lenge. Bilen er en dass å kjøre med på småkjøring, og er helt kraftløs fra start; om jeg skal over en snøkant er det ikke sikkert den kommer over... Først skifta jeg turboen, den gamle var rimelig sliten så det var uansett på tide tror jeg, så luftmassemåler, så turbotrykkgiveren. Enda samme greia, ingen kraft, og jeg begynner å miste tålmodigheten, og visakortet svetter i lomma... Har kjørt på dyserens i tanken i kveld, og har inntrykk av at den er litt kraftigere, men på langt nær 180 muskuløse arabere under panseret, mer som 180 smellfeite shetlandsponnier.... Noen som har tips på hva dette kan være som jeg kan sjekke ut så jeg kanskje slipper å dra på merkeverksted som koster over tusenlappen i timen Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 (endret) Sjekka for slitte kammer? Her er lista jeg hadde fulgt for å finne ut av dette. ☐ Ta ut diagnose med vag-com og studer feilkoder og utdata. ☐ Sjekk luftfilter ☐ Sjekk at vakuumslanger er intakt og på plass ☐ Sjekk dieselpumpe timingen med vag-com ☐ Sjekk oljen ☐ Sjekk når dysene sist var skiftet - hvis noengang skiftet ☐ Lys ned i oljepåfyllingen og sjekk om det er synlig slitasje på kammene Endret 21. februar 2015 av Lidskjalv Lenke til kommentar
Gunnar Brenne Skrevet 21. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2015 Kakene blei skifta av forrige eier da det var fabrikasjonsfeil på de originale. Dette problemet har kommet over tid. Før var det plutselig at den mista krefter i noen minutter så *poff* var alt i orden igjen. Skjedde med tre fire mnd mellom noen få ganger, så plutselig var det permanent. Lenke til kommentar
Gunnar Brenne Skrevet 21. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2015 *kammene Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Tenker det er på tide med en diagnose. Det er en god begynnelse til å eliminere hva som ikke er problemet ihvertfall. Lenke til kommentar
Gunnar Brenne Skrevet 21. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2015 (endret) Har tatt, kom bare opp masse tull fra luftmassemåleren, etter bytte viste den enda lavt trykk, så nullstilles alt, og da viste den lavt turbo trykk, derfor ny trykkgiver. Diagnose tatt på data for alle biler, derfor tenker jeg det er på tide å ta en diagnose hos Møller selv om det svir i lommeboka :-P Nylig skiftet alle filter og olje, men har et par ganger etter det varslet om lavt oljenivå uten at det mangler olje, kan det ha noen sammenheng? Hva er den diagnose saken, er det noe som et dyrt å skaffe selv? Endret 21. februar 2015 av Gunnar Brenne Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 (endret) Det trenger ikke koste så mye. http://www.finn.no/finn/torget/resultat?keyword=vag-com Programvaren følger vanligvis med. Jeg hadde problemer med glødepluggene og vag-com var helt nødvendig for å luke ut alt som ikke gjorde at bilen var tungstartet. Meget praktisk å ha for hånden i hverdagen. Endret 21. februar 2015 av Lidskjalv Lenke til kommentar
Gunnar Brenne Skrevet 21. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2015 Kabelen var jo ikke dyr, men finner man programvaren lett? Eller klarer man seg med den lite-utgaven? Det der hadde jo vært knall om man hadde en fullverson... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 At kammene var byttet for mer enn 5 år siden betyr ikke at de er gode nå, selv erstatningene varer ganske kort tid på disse motorene etter hva jeg har fått med meg. Å sjekke dieseltilførsel er også et godt tips, det inkluderer også filtrene.. Dieseldyr kan også skape slike symptomer. Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Du kan enkelt sjekke toppen på "camshaft lobe", gjennom oljepåfyllingen. Det skal ikke være en kant mellom toppen på kam-egget og ytterkanten. Bruk et skrujern og føl etter kanting. Skifte oljefilter kan og være en god ide. Og, uten at jeg vet det helt sikkert, kan det være en pumpe som pumper diesel fra tanken og opp til filteret som kan sjekkes for funksjonalitet. http://1.bp.blogspot.com/_zYJ4700BbOU/S13Mr8sKaWI/AAAAAAAACCk/jcJ-GddRqBk/s1600-h/2010-01-25.jpg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå