Gå til innhold

Egenkapital, kausjonist og inntekt


M.K.E.A.

Anbefalte innlegg

Har en relativ grei egenkapital, men har ikke noe spesielt stor inntekt ettersom jeg er student. Hvordan er mulighetene da for lån? Har litt inntekt, men det er bare fra jobb i feriene så det er bare rundt 80 000 - 90 000. Har en egenkapital på drøye 20% (egentlig 30%, men vil prøve å unngå å bruke BSUen) av hva jeg tenker å kjøpe bolig for. Har mulighet for kausjonist. Er det mulig at kausjonisten sikrer "inntektsdelen" i stedet for egenkapitalkravet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kausjonist er en form for sikkerhet, ikke en form for løpende betjening. Jeg kan ikke se for meg at en bank vil gi deg et lån du ikke kan betjene basert på en kausjon.

 

Et annet spørsmål er om du f.eks. kan få et lån med avdragsfrihet til studiene dine er ferdig. Da må du stille med høy egenkapital (eller god sikkerhet), og her kan en kausjonist bidra. I min bank er kravet til avdragsfrihet belåningsgrad på 70 % eller mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dnb nor bruker de ikke kausjonister heller, de kaller det realkausjonist hva nå det betyr.

De bruker nok begge deler, avhengig av situasjon. En kausjonist stiller seg personlig ansvarlig for kravet, mens en realkausjonist stiller sikkerhet uten personlig ansvar for kravet. Typisk fast eiendom. Med andre ord: Om du kausjonerer for lånet mitt, kan banken gå på deg som om du var låntaker, så lenge jeg misligholder. Om du stiller boligen din som realkausjon, kan banken tvangsselge boligen og få dekning i den, men ut over det kan de ikke kreve deg for penger.