Gå til innhold

Egenkapital, kausjonist og inntekt


M.K.E.A.

Anbefalte innlegg

Har en relativ grei egenkapital, men har ikke noe spesielt stor inntekt ettersom jeg er student. Hvordan er mulighetene da for lån? Har litt inntekt, men det er bare fra jobb i feriene så det er bare rundt 80 000 - 90 000. Har en egenkapital på drøye 20% (egentlig 30%, men vil prøve å unngå å bruke BSUen) av hva jeg tenker å kjøpe bolig for. Har mulighet for kausjonist. Er det mulig at kausjonisten sikrer "inntektsdelen" i stedet for egenkapitalkravet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kausjonist er en form for sikkerhet, ikke en form for løpende betjening. Jeg kan ikke se for meg at en bank vil gi deg et lån du ikke kan betjene basert på en kausjon.

 

Et annet spørsmål er om du f.eks. kan få et lån med avdragsfrihet til studiene dine er ferdig. Da må du stille med høy egenkapital (eller god sikkerhet), og her kan en kausjonist bidra. I min bank er kravet til avdragsfrihet belåningsgrad på 70 % eller mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dnb nor bruker de ikke kausjonister heller, de kaller det realkausjonist hva nå det betyr.

De bruker nok begge deler, avhengig av situasjon. En kausjonist stiller seg personlig ansvarlig for kravet, mens en realkausjonist stiller sikkerhet uten personlig ansvar for kravet. Typisk fast eiendom. Med andre ord: Om du kausjonerer for lånet mitt, kan banken gå på deg som om du var låntaker, så lenge jeg misligholder. Om du stiller boligen din som realkausjon, kan banken tvangsselge boligen og få dekning i den, men ut over det kan de ikke kreve deg for penger.

 

TS: Her må du snakke med banken din, det er bare de som vet hva de kan tilby. Men avdragsfrihet som krikkert foreslår er vel det beste valget, og det kan de nok gjøre basert på at de har god sikkerhet. Men om foreldrene dine kan kausjonere, kan de også refinansiere eget lån/ta opp nytt lån og låne pengene videre til deg. (Hvis ikke bør de ikke kausjonere). Da kan de tilby deg de vilkårene du trenger for å kunne betjene lånet, uten at de løper noen større risiko. Det vil kun være noe dyrere (renteforskjellen mellom det de betaler banken og det de evt. tilbyr deg). Det er en god og fleksibel løsning som folk etter min mening bør benytte seg mer av :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Selv om du kan vise til både det ene og det andre så vil ikke betjeningsevnen være tilstede og da får du ikke lån - selv om du har kausjonist og stor egenkapital som du ikke vil miste.

 

Den eneste måten å få dette til på er medlånetaker - disse trenger jo ikke aktivt ta del av nedbetalingen slik at det blir litt som kausjonist.

Lenke til kommentar

Banken ser på to ting når de vurderer en lånesøknad: Sikkerhet og betalingsevne.

Mangler du sikkerhet (vil låne mer enn 85 % av boligens verdi) trenger du en realkausjonist som stiller med ekstra sikkerhet.

 

Mangler du betalingsevne (vil låne mer enn ca 3,5 x bruttoinntekt) trenger du en medlåntaker som er solidarisk ansvarlig for at lånet betjenes etter avtalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...