Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva mener du?

Anbefalte innlegg

Hei og hå!

Jeg har tidligere i uken jobbet meg fremover mot en prøve jeg skal ha i samfunnsfag, og tenker at flere synspunkt ikke kan skade. Dermed ønsker jeg å høre hva andre mener, positivit og negativt, alt er til hjelp.

- Globalisering, hva har dette gjort med samfunnet de siste 50 årene?

- Årsaker til underutvikling? Konsekvenser av fattigdom?

- Årsaker til dagens kriger?

- Årsaker til arbeidsledighet og hva samfunnet kan gjøre for å begrense dette?

- Årsaker til at vi jobber? sett bort i fra lønn

En setning, et ord eller din fulle mening, alt hjelper meg mot en objektiv synsvinkel.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din personlige mening om en eller flere av problemstillingene.

f.eks: En av årsakene til arbeidsledighet er kriminalitet, da stadig flere og flere unge tyr til kriminalitet med et ønske om raske penger. En økning av unge kriminelle fører til en økning i arbeidsledighet, da den raske veien til kapital eller status ofte frister mest, og som igjen fører til at flere unge hopper av skolen og "satser" på kriminaliteten, og får arbeidsledigheten til og øke. For og begrense dette bør samfunnet iverksette strengere tiltak som saftigere bøter og lengere soningstid for Spennings- og engangskriminelle, slik at dette er en smak på hva som venter enn om man fortsetter denne veien i livet.

Flergangskriminelle med tilgang til raske penger tiltrekker seg oppmerksomheten til stadig fler og fler unge, dette fører til og arbeidslysten og viljen til unge mennesker stadig synker, siden disse kriminelle symbolene praktisktalt sier at "jobb ikke er nødvendig for og tjene penger" derfor mener jeg at flergangskriminelle bør separeres fra spennings- og engangskriminelle ved enn evt førstegangssoning, slik at kontakter og nettverk ikke skapes og arbeidsledigheten reduseres.

Dette ble kanskje rettet litt vel mye mot kriminalitet, men som sagt så mener jeg dette er en stor grunn til arbeidsledighet.

Dette er min, og kanskje flere sin og. Hva er din?

Lenke til kommentar

Jeg mener at arbeidsledigheten må økes. Det er for mange inkompetente personer i arbeidslivet som ødelegger for alle andre. Det er helt utrolig hvor mye trøbbel bare 1 inkompetent person kan skape på en arbeidsplass. For å effektivisere samfunnet bør vi sikkert ha en arbeidsledighet på oppimot 20 %. Hvis bare 1 inkompetent lærer kan fjernes, er jo mye vunnet for hundrevis av elever.

Det nytter jo heller ikke å ha lav ledighet dersom folk holder på med unyttige ting. Vi kunne hatt noen titusener som passet grensen til Sverige eller snuste på pakker på Posten for å finne cannabis, men dette gir jo ikke økt produksjon av noe vi trenger.

Hvis en andel av de offentlige ansatte i stedet kunne blitt sosialklienter, så hadde dette vært et framskritt. Sosialklienter er mye mer miljøvennlige på grunn av lavt forbruk, så da hadde vi bidratt til å redde kloden i samme slengen.

Vi må satse på å presse personer ut av arbeidslivet slik at kompetente folk kan gjøre en god jobb i stedet for å rydde opp etter andres tabber hele tiden.

Lenke til kommentar

Vi må satse på å presse personer ut av arbeidslivet slik at kompetente folk kan gjøre en god jobb i stedet for å rydde opp etter andres tabber hele tiden.

Vi du si at disse inkompetente menneskene er underutdannet i forhold til dems stillng, eller bare arbeidsleie/careless? Er vi for lavt utdannet her i norge? Ville en økning av høyere utdannelser senket arbeidsledigheten her i landet, evt stabilisert seg rundt 20%? Er vi ikke kvalifiserte til jobbene vi får og utøver?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...