Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Freedom of speech

Ragnar115

Anbefalte innlegg

Satser på at den går her. Mennesker har jo freedom of speech, men det er visse unntak til den (blant anna hate speech), men eksisterer det flere unntak (foreksempel, om noen snakker dritt til ein person)

Kan man på ein måte seie at "freedom of speech" ikkje gjelder, foreksempel på eit forum? Kan de som lager forumet bestemme at her skal man følge "disse" rettningslinjene, om om de rettningslinjene kommer i konflikt med ytringsfrihet så gjelder reglene på forumet?

Ang. det med unntak: grunnen for at eg spør er at eg lurer på om eg (eller noen andre) kan snakke dritt til ein person (mobbing / trakasering) og si at "ja, det kan eg gjøre fordi eg har jo ytringsfrihet".

Var noen som begrunnet med at de kunne slenge dritt til ein person fordi dei hadde ytringsfrihet, men må vel være eit unntak på samme måte som at man ikkje kan "angripe" ein folkegruppe eller person på grunn av kjønn, religion, eller rase. (osv)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Blasfemi er det også regler for.

Regler for rikets sikkerhet finnes det sikkert også.

Mobbing er heller ikke lovt.

Å rope Ulv Ulv vet jeg ikke om der finnes regler mot.

Å rope bombe inne på en flyplass eller inne i et fly er iallefall straffbart.

Samme med "ran" i en forretning...

Sikkert flere, men det er jussgutta sitt felt.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Denne forklarer egentlig ganske mye om forum, rettningslinjer og ytringsfriheten man har der:

free_speech.png

Bilde hjalp på :)

takker!

Det å beskytte seg bak "freedom of speech" e ganske BS..

Treng ikkje være det vettu!

Ser du e mye flinkere å finne info enn det eg er! Takker for infoen.

Leste på de ulike sakene, og ser at noen blir straffet for "ulike" typer mobbing. Men hva med de "mindre" mobbingstypene som skjer på skole hele tiden? Kan vel ikkje være lov det? Har eit familiemedlem som har blitt mobba i 2-3 år på ungdomsskole, der skolen har vært helt inkompitent til å ta det. Hvem står "skyldig" her? Hvem kan straffes? Skolen for å ikkje handle eller for å ikkje å gjøre de dei kan eller mobberene? (tenker i forhold til straff som i "bot" eller slikt)

Lenke til kommentar

Kan man på ein måte seie at "freedom of speech" ikkje gjelder, foreksempel på eit forum? Kan de som lager forumet bestemme at her skal man følge "disse" rettningslinjene, om om de rettningslinjene kommer i konflikt med ytringsfrihet så gjelder reglene på forumet?

Naturligvis kan de som betaler for driften av ett forum bestemme kva de godtar på forumet sitt. Å delta på ett forum som dette er ett privilegium, ikkje en rettighet, og alle må innordne seg reglene her eller bli utesperret.

Lenke til kommentar

Naturligvis kan de som betaler for driften av ett forum bestemme kva de godtar på forumet sitt. Å delta på ett forum som dette er ett privilegium, ikkje en rettighet, og alle må innordne seg reglene her eller bli utesperret.

skjønner :) du sier noe der-

Lenke til kommentar

I et privateid forum som dette kan man ikke forvente å skrive hva som helst og ikke bli "sensurert" eller få tråden stengt.

Jeg ser på det som et hus. Eierene av huset er moderatorene, og hvis de sier "slutt å oppføre deg som en tulling i huset mitt ellers hiver jeg deg ut", så er det helt greit.

Du sitter vel ikke på besøk hos venner og roper og hyler om jihadister under julemiddagen, også påroper deg ytringsfrihet når de ber deg dempe deg litt fordi du skremmer ungene? Nei. På samme måte tenker jeg på forumet.

Forumet er ikke underlagt Norges Lover, men "forumets lover", og det er hverken fascistisk eller "nazi" om man blir slått ned på.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Mulig jeg tar feil, men jeg tror vi lever i et land hvor en krenkende påstand, om et annet menneske, er forbudt selv om påstanden er sant.

Novp, straffelovens § 249

1.

Straff efter §§ 246 og 247 kommer ikke til anvendelse dersom det føres bevis for beskyldningens sannhet.

Så lenge det er sant kan du si hva du vil

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg tar feil, men jeg tror vi lever i et land hvor en krenkende påstand, om et annet menneske, er forbudt selv om påstanden er sant.

1.

Straff efter §§ 246 og 247 kommer ikke til anvendelse dersom det føres bevis for beskyldningens sannhet.

Så eg kan komme med ein rasistisk påstand eller "slikt" i uansett betydning så kan de ikkje staffe meg så lenge det er sant?

Synes det virker rart at man kan snakke krenkende om ein person. så lenge det er sant.

Lenke til kommentar

1.

Så eg kan komme med ein rasistisk påstand eller "slikt" i uansett betydning så kan de ikkje staffe meg så lenge det er sant?

Synes det virker rart at man kan snakke krenkende om ein person. så lenge det er sant.

Tja, punkt 2 har jo også noe å si

"2.Selv om det føres sannhetsbevis som nevnt under 1, er beskyldningen straffbar dersom den er fremsatt uten at der var noen aktverdig grunn til det eller dersom den ellers er utilbørlig på grunn av formen eller måten den er fremsatt på eller av andre grunner.

"
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksisterer det slike lover som funker world wide? Eller vertfall gjeld i USA?

Menneskerettigheitsærklæringa artikkel 19 seier at alle har rett til meinings- og ytringsfriheit.

Alle land som er medlemmer av FN er pålagt å følge denne.

Tenker på at ytringsfrihet ikkje alltid kan gjelde om man går over til "hating" av folk og diskriminering, og raseskille osv..mobbing

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...