Gå til innhold

Norges Forhold til Russland

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7WVSGN

Er det bare meg eller var forholdet til Russland noe bedre i 2007-9 en det er nå? Før kunne man jo ha konstruktive og vennlige samtaler med Russiske myndigheter. Nå er det bare snakk om boikott og diplomatiske løsninger mellom Ukraina og Russland, jeg føler egentlig det slikt at Norge menger med EU's interesser fremfor Norges og dermed kan forholdet vårt være noe kjøligere en før.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Venter spent på at sendingen snar skal begynne. Jeg mener Norges forhold til Russland må vurderes ut fra følgende forhold:

1. Norge som et ekko av EU i konflikten mellom Russland, Ukraina og EU. Regjeringen bør merke seg et det er stor motstand i det norske folk mot EU medlemskap.
  2. Hvordan USA takler krigen i Øst Ukraina og hvordan vi skal forholde oss til det. Det er lett ofr USA å være tøffe i trynet, der de sitter som verdens supermakt nummer en langt fra det europeiske kontinent. Noen hauker i USA kan gjerne tenke seg en krig på et annet kontinent da det gør økt aktivitet og vekst i amerikansk økonomi.
  3. NATOs valg av tidligere statsminister Jens Stoltenberg som sjef. Uansett om, han ikke er politiker i Norge i dag, har han sterke bindinger til det politiske Norge. Vi får bare håpe at han ikke blir et gissel for USAs politikk på dette feltet.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Dagsnytt 18 sendingen: Norges Forhold til Russland

Kronikk i Aftenposten av tidligere ambassadør Mette Kongshem:

Før vi lar konflikten i Ukraina ødelegge det solide forholdet Norge har hatt til Russland, bør vi tenke oss grundig om

Relaterte artikler:

Imperiedrømmer og andre mareritt

Pensjonert ambassadør Mette Kongshems sympati for Kreml går på tvers av folkerett og menneskerettigheter.

Kunnskap om hvilket Russland?

Et godt naboskap bør ikke se annerledes ut for Ukraina enn for oss.

Slik splitter krigen Ukraina

Ukraina - et EU-protektorat?

Lenke til kommentar

VI burde stoppe handelsanksjonene mot Russland, da dette bare hindrer fredelige menneskers handel. Når det er sagt bør myndighetene legge mer politisk press på Russland for å vise at vi er imot Russlands opphissing av situasjonen. Handels sanksjoner skaper en "oss mot dem" tankegang og bare forverrer situasjonen

Lenke til kommentar

Er det bare meg eller var forholdet til Russland noe bedre i 2007-9 en det er nå? Før kunne man jo ha konstruktive og vennlige samtaler med Russiske myndigheter. Nå er det bare snakk om boikott og diplomatiske løsninger mellom Ukraina og Russland, jeg føler egentlig det slikt at Norge menger med EU's interesser fremfor Norges og dermed kan forholdet vårt være noe kjøligere en før.

Forholdet nådde et ikonisk høydepunkt den gang SPUTNIK fra Drangedal besøkte Moskva. Kanskje på tide å sende avgårde mannen igjen :)

http://youtu.be/YGFV_T_r4S8

Lenke til kommentar

Det blir visst mye om Russland i dagens utgave av trygdekontoret blant annet med med tidligere NrK korrespondent Hans Wilhelm Steinfeld hvis fargerike rapporterings stil jeg personlig savner.

Likte sendingen på Trygdekontoret, og det er alltid spennende og interessant å høre på Steinfeld. De kunne spart seg for han russeren på slutten synes jeg, da det rett og slett dro ut alt for mye da engelsken hans var heller sparsommelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...