Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm ved oppstart hvis 2 RAM-brikker installert

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter og plages med en maskin som ikke er min.

HK: Asus M5A97

RAM: Crusial 2x4 GB

Skjermkort: Asus R9270X

CPU: 8 core AMD

PSU: 700W

Siste versjon av BIOS

RAM-timing og volt er samme som oppgitt fra produsent i BIOS.

Alt er originalt klokket.

Den fungerte stabilt fra den ble kjøpt des. 2014 til nå for 2 uker siden. Så begynte den å produsere blåskjermer. Til slutt bootet den ikke i det hele, men gav bare en svart skjerm med musepeker som kunne beveges. Forsøk på å gjenopprette gikk ikke, virket som disk var korrupt. Byttet disk, men fikk ikke installert Windows. Testet så RAM-brikker 1 og 1, ingen feil, satte kun den ene i maskinen. Fikk installert Windows og alle drivere + alle oppdateringer fra MS. Kjørte diverse stabilitetstester uten problemer. Slo av maskinen og satte i den andre RAM-brikken, og masse blåskjermer. Tok ut ene brikken, men igjen virker det som korrupt disk, Windows greier ikke å gjenopprette eller reparere.

Tester med disk 3, samme som forrige gang med en brikke, og akkurat samme scenario. Gjør kun 1 forsøk med 2 RAM-brikker etter at alt er installert, tar ut en brikke og får bootet med feilrapport.

Noen som vet hva dette kan være?

I følge HK-produsent så skal brikkene støttes i alle konfigurasjoner, men de brikkene jeg har slutter på .16fer2 og de som er oppgitt fra produsent HK slutter på .16fmr(xmp). Fra produsent av RAM-brikkene er ikke disse siste benevnelsene nevnt.

Får ikke lov å legge ved .dmp. Hvordan lese ut innhold, og er dette noe som trengs?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare DDR2- RAM. Da blir det litt vanskeligere... :hm:

Kan det være noe annet enn HK? Det er jo nytt, så sikkert ikke noe problem å få nytt på garanti, men liker ikke å sende inn hvis ikke 100% sikker på feil. Blir fort noen hundrelapper å betale, og hun som er eier har ikke verdens beste råd.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Litt mer utvikling i saken.

Fikk til slutt testet med Memtest86+ (før kun testet med Windows sin memtest), og brikkene produserte en del feil etter noen % fremdrift. Brikkene ble så levert inn og i går kom nye, identiske brikker. Satte disse inn og maskinen bootet fint opp til Windows. Suksess? Nei. Når jeg kjører Memtest86+ med begge brikkene i så feiler det etter noen minutter fortsatt. Den bare lister opp uendelig med feilmeldinger i time etter time.

Dette er brikkene: https://www.komplett.no/crucial-ddr3-ballistix-sport-1600mhz-8gb/744179#!tab:reviews

Som dere kan se av omtalene så er det flere før som har hatt problemer med disse brikkene og AMD chipset. Jeg gjorde i dag komplett opmerksom på dette. De sier bare "send inn og vi skal teste og eventuelt sende nye igjen". Jeg gjør de oppmerksom på at brikkene er kjøpt som en del av en oppgraderingspakke, de fulgte med i denne pakken: https://www.komplett.no/oppgraderingspakke-amd-midrange/801039

Som dere der så har de selv erstattet minnebrikkene i pakken... Hvorfor? Disse nye brikkene er jo dyrere :hmm:

Foreslår at de kan sende disse nye brikkene, samtidig som jeg returnerer de gamle, da det i følge tilbakemeldinger på deres egne sider ser ut som det kan være problemer med disse og AMD. Nei, de må ha de gamle/nye inn for test, men hvis jeg legger ved det jeg har funnet så kanskje de godtar et bytte...

Frykter å få et 3. sett av de samme brikkene. Hvor lenge kan de holde på å tulle? De har jo selv gått bort fra disse brikkene i sin pakke. Dette må jo være noe de er kjent med?

Frustrert :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...