Gå til innhold

VGA på GTX 660?


i337pwnd

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg prøvde og koble til en ny skjerm til min PC, men det går ikke. Det er en gammel skjerm jeg prøver og koble til, så den har bare VGA tilkobling. Jeg har et GTX 660 skjermkort, og har lest at det stemmer at det ikke er VGA på dette. Når jeg fikk PCen mener jeg at jeg kan huske at det var en slags adapter på den ene tilkoblingen. Jeg er sikker på at det ikke er DVI siden jeg har prøvd DVI kablen der, og den passer ikke. Vet noen av dere hvordan adapter jeg må ha?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken GTX 660 modell /produsent har du, eventuelt bilde av baksiden?

 

Du trenger enten å bruke et DVI-VGA adapter eller HDMI-VGA adapter.

Obs: Standardversjonen av GTX 660 har to DVI, en DVI-I, og en DVI-D.

 

Hvor D-står for digital, og kan ikke brukes med VGA-adapter. I-versjonen bærer både VGA og DVI-signaler, hvor du bare trenger et billig adapter. Slik ser de to forskjellige ut: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/DVI_Connector_Types.svg/2000px-DVI_Connector_Types.svg.png
Det spiller i ditt tilfelle ikke noe om det er Dual-Link eller ei. Og DVI-A er uansett helt utdatert og eksisterer ikke lengre.

Lenke til kommentar

De fleste dataforetninger har slikt. Elkjøp/lefdal/Expert har styrt nesten utelukende bort fra slikt, og fører bare ferdigløsninger, og er i praksis bare utstillingsbod for bærbare. Dog, det kan hende du er heldig det ligger noe nederst i et trau, fra tiden da de hadde smått med datakomponenter og litt mer datautstyr. Så det ligger nok sikkert ikke på nettsiden deres nei.

 

VGA var en standard laget for gamle CRT-skjermer. Og helt unødvendig for LCD-skjermer, selv om de helt i starten hadde VGA, da folk bare hadde VGA-på skjermkortet sitt. Men siden man da ikke fikk utnyttet LCD sitt fulle potensiale med dem, altså digital signalbane helt frem til panelet, så kom DVI raskt inn å erstattet VGA rundt år 2000. Dog, VGA har holdt seg i loopen alvorlig lenge, selv om det i alle fall er 10 år siden jeg så en skjerm med KUN VGA. :p Men men, om skjermen fortsatt funker, og man ikke bryr seg, hvorfor ikke. Selv om de ble avlengs for 15 år siden. ^^

 

Dog heldigvis for deg så er det fortsatt noen som har VGA, og derfor har de fleste en slik sak.

 

For fysiske butikker så har du Digitalimpuls i Trondheim og Oslo som har, eller så har du nettsiden deres. Og 99 % av de andre nettstedene som selger datautstyr. deriblant: Komplett, dustinhome, mpx, prohandel etc...

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

De fleste dataforetninger har slikt. Elkjøp/lefdal/Expert har styrt nesten utelukende bort fra slikt, og fører bare ferdigløsninger, og er i praksis bare utstillingsbod for bærbare. Dog, det kan hende du er heldig det ligger noe nederst i et trau, fra tiden da de hadde smått med datakomponenter og litt mer datautstyr. Så det ligger nok sikkert ikke på nettsiden deres nei.

 

VGA var en standard laget for gamle CRT-skjermer. Og helt unødvendig for LCD-skjermer, selv om de helt i starten hadde VGA, da folk bare hadde VGA-på skjermkortet sitt. Men siden man da ikke fikk utnyttet LCD sitt fulle potensiale med dem, altså digital signalbane helt frem til panelet, så kom DVI raskt inn å erstattet VGA rundt år 2000. Dog, VGA har holdt seg i loopen alvorlig lenge, selv om det i alle fall er 10 år siden jeg så en skjerm med KUN VGA. :p Men men, om skjermen fortsatt funker, og man ikke bryr seg, hvorfor ikke. Selv om de ble avlengs for 15 år siden. ^^

 

Dog heldigvis for deg så er det fortsatt noen som har VGA, og derfor har de fleste en slik sak.

 

For fysiske butikker så har du Digitalimpuls i Trondheim og Oslo som har, eller så har du nettsiden deres. Og 99 % av de andre nettstedene som selger datautstyr. deriblant: Komplett, dustinhome, mpx, prohandel etc...

Jeg syns faktisk at den skjermen ikke er så ille, i tillegg skal jeg bare bruke den til skype og spotify :)

Endret av i337pwnd
Lenke til kommentar

Når jeg prøvde og koble DVI kablen jeg bruker til den vanlige skjermen, så passer den ikke. Funker det da med en sånn kabel?

Den vanlige skjermen er det den gamle du mener ?

Hvis jeg forstod deg riktig så hadde den gamle bare VGA tilkobling og du må ha en kabel som har VGA ( blå ) kontakt i den enden

når pc har DVI ( hvit ) kontakt så er det bare en slik som passer der

hvilken type DVI type som vil passe ser du på linken Andrull ga deg

 

Da gjelder det å finne riktig kombinasjon

( kontakten på pc har hull så det gjør ikke noe om det er for mange , men hvis du mangler noen slik at pluggen ikke passer så er det feil kombinasjon )

 

jeg tipper at du brukte en adapter fra DVI til VGA mellom kabelen og pcen , så brukte du en VGA kabel ( blå farge i begge ender ) koblet til skjermen

 

Når du kobler til en nye skjerm i dag så bruker du DVI hele veien ( hvit kontakt i begge ender )

Lenke til kommentar

Slik ser skjermkortet ut bakfra, http://assets.hardwarezone.com/img/2012/09/msiangle.jpgjeg har koblet til den skjermen jeg bruker nå(ny og fin skjerm) til DVI altså den øverste blå på dette bildet, men jeg har en gammel skjerm som jeg også vil koble til dette skjermkortet, men den skjermen har bare VGA. Den gamle skjermen skal bare brukes til skype og spotify.

 

Vet noen om jeg får tak i en sånn her på elkjøp eller noe? http://s291058909.onlinehome.us/list/DVIVGA/012.jpg

Endret av i337pwnd
Lenke til kommentar

ok

det er 2 DVI kontakter der . blå på bildet ( de burde være hvite ) .

 

Hvis skjermkortet støtter det så kobler du en DVI kabel mellom den ene DVI konten og din nye skjerm

og en annen kabel til den andre DVI kontakten

 

Da har du 3 alternativer

1 : DVI til VGA adapter og så en VGA kabel til din gamle skjerm. ( greit å bruk hvis du har den kabelen enda )

2: DVI kabel mellom kontakten og den gamle skjermen , med adapteret mellom kabel og skjerm

3: plaser en kabel med DVI i den en enden og VGA i den andre mellom pc og den gamle skjermen

Lenke til kommentar

Jeg er bare ute etter en adapter som jeg får inn i den nederste på bildet. Når jeg prøvde og koble ''vanlig'' DVI i den, gikk det ikke. Derfor lurer jeg på om det må være en spesiell DVI adapter jeg kjøper da. DVI adapteren skal være til VGA, så jeg kan bruke den gamle skjermen min, som bare bruker VGA.

 

Men som KimWhinesAlot la ut bilde av, så finnes det også HDMI til VGA.

Endret av i337pwnd
Lenke til kommentar

Jeg prøvde med DVIen fra den skjermen jeg bruker nå, men det gikk ikke.

Det høres merkelig ut .

 

Du er sikker på at du plaserer den riktig vei ?

hvis den ikke passer , kan du legge ut bilder av endene på kabelen slik at man ser alle de små pinnene

 

 

Husk at hvis man skal ha 2 skjermer tilkoblet så må man også inn i oppsettet for skjermkortet å velg 2 skjermer.

Der kan jeg ikke hjelpe deg så mye siden jeg har null kjennskap til Gforse sine skjermkort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...