Hansemann Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 Hei dere, jeg har en varmepumpe i en garasje som er delvis isolert, dvs. taket og 3/4 vegger er isolert så jeg tenkte en varmepumpe ville gjøre susen der på vinterstid, bor i nærheten av Tromsø. Problemet mitt er at pumpen har en minimum innstilling på temperatur=16 grader celsius. Dette er noe pumpen ikke klarer å varme opp til, og er uansett unødvendig varmt for en garasje å være. Jeg tenker å huke på en ekstern termostat som kan styre pumpe litt bedre. Mitt problem er derimot at pumpa ikke kan skrues av medvirket av denne eksterne termostaten, fordi da må man fysisk trykke på "on" knappen på fjernkontroller for å få den på igjen. Jeg har fundert litt på styrestrømskjema som også ligger vedlagt her, og lurer på om det er mulig å legge inn termostaten på svakstrømlederen mellom inne og ute-del? varmepumpe.pdf Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 (endret) Obs: En varmepumpe trenger en viss temperatur for å kunne operere normalt, og tror også det kan være en fordel for å unngå unødvendig slitasje. Under 16 grader på kondensersiden så har de mye lavere varmekapasitet enn oppgitt, og utenfor området de er ment å kjøre, og følgelig er det ikke mulighet å sette de lavere. Dette gjelder ikke bare varmepumper, men også alle moderne produkter basert på kompressorteknologi. Ja, og da spesielt på utstyr kjøp på denne siden av årtusenskifte, hvor det har blitt enda høyere fokus på gasser som ikke er miljøgift etc... Dette går til syvende og sist utover funksjoner og kapasitet. Spesielt de svakere produktene, som kjøleskap og frysere vil knapt fungere om kondenseren er i omgivelser kaldere enn 10 grader. Med god nok isolasjon så er det godt mulig den klarer å holde garasjen varm, om du gir den litt hjelp i starten, slik at den kommer opp i temp. Gjerne en 17-18 grader. Men den må da holde det varmt kontinuerlig. Alternativ at du rett og slett har en panelovn som tar å hjelper til litt. Av nøyaktig samme grunn så kan jeg ikke kjøre i gang kjølekompressoren til PCen min på vinteren. Edit: Personlig så har jeg tatt en aircondition som jeg har brukt for kompressorkjøling til PCen. Og for at den ikke tror at det er iskaldt i rommet (16 grader grense også her), da det kun er kjøledelen som er kald, så har jeg byttet ut termistoren med et potmeter. Jeg kan nå velge nøyaktig hvilken temperatur den skal tro det er. Det er noe du nok også kan gjøre. Selv om jeg ikke anbefaler det i ditt tilfelle, da det faktisk ER kald. Endret 20. februar 2015 av Andrull Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 Hvis du absolutt skal ha styring, kan den styres med mobilen.. Da kan du få kjøpt en universal fjenkontroll som programeres til de tingene man skal styre i samme rom. Deretter må man koble den til wifi/internett eller Lan/internett. Så kan du bruke en app på mobilen til å styre den. Mulig det finnes modeller med temperaturstyring også. Lenke til kommentar
Hansemann Skrevet 21. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2015 Denne varmepumpa er optimal til + - 0 grader, jeg måler omtrent 4,5 ampere, og dette er noe jeg ikke er villig til å betale for i 8 mnd. per år. Det er uaktuelt å styre med mobil, da jeg ikke kan miste strømtilførsel til pumpa fordi da må den manuelt bli slått på via ir på fjernkontrollen. Jeg la ved et styrestrømskjema som viser at jeg kan modifisere svakstrømslederen ved å lage brudd der når jeg vil at pumpa skal "tro at det er varmt nok" og dermed slutte å varme? Er dette mulig? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Strømstyring ved mobil gjøres som med en vanlig fjernkontroll.. https://www.youtube.com/watch?v=0Q4sY30D93o Lenke til kommentar
Hansemann Skrevet 22. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2015 Jeg skjønner det, men jeg vil ha automatikk i dette, uten at jeg manuelt må skru av og på pumpa med mobilen. vil ha tempen til å ligge på rundt 3-5 grader. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Hvis det er så at du kun vil ha kjøleskapstemperatur i garasjen din, og teknologien i varmepumpe krever at innedelen har minst 16 grader og oppover for å fungere som Andrull sier, så er varmepumpe feil ting. Du trenger heller en "frostvakt", en stygg liten elektrisk ovn med termostat innstilt på fem grader. http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Radiator-og-varme/Frostbeskyttelse/Frostvakt-IP23-35573/ http://www.elektroimportoren.no/varme-og-ventilasjon/annen-elektrisk-varme/frostvakt-veggovn/006154182/Catalog.html?Sort=BrandName Lenke til kommentar
Hansemann Skrevet 23. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2015 Hvis det er så at du kun vil ha kjøleskapstemperatur i garasjen din, og teknologien i varmepumpe krever at innedelen har minst 16 grader og oppover for å fungere som Andrull sier, så er varmepumpe feil ting. Du trenger heller en "frostvakt", en stygg liten elektrisk ovn med termostat innstilt på fem grader. http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Radiator-og-varme/Frostbeskyttelse/Frostvakt-IP23-35573/ http://www.elektroimportoren.no/varme-og-ventilasjon/annen-elektrisk-varme/frostvakt-veggovn/006154182/Catalog.html?Sort=BrandName Varmepumpa er montert, så det er ikke tema Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Neivel. Men dersom du har bestemt deg for å varme opp garasjen din med ei varmepumpe som krever 16 grader for å virke, så er kanskje ikke å holde en temperatur på bare 4-5 grader et tema heller. Eller har du mulighet for å skille av en del av garasjen omkring innedelen av pumpa til en bod hvor du har romtemperatur, ha alt som ikke tåler frost der, og ikke ha annen oppvarming i resten av garasjen enn det som kommer gjennom en uisolert vegg mellom bod og garasje? Da havner du kanskje ganske nær den temperaturen du ønsker deg i garasjen vinterstid. 1 Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Det bør være varmt (helst over 15 grader) i rommet for at en varmepumpe skal fungerer optimalt. Er det for kaldt inne blir trykke i kjølesysteme for lavt, og pumpa varmer dårligere. At den er optimal ved 0 +/- grader er vell ute de mener og ikke inne. Det er en grunn for at det ikke går ann å skru pumpa lengre ned enn 16. grader. Noen pumper har 10 og til og med 5 grader innstilling. Men dette egner seg svært dårlig her i Skandinavia. Ender alltid med at utedelen iser ned pga. for lavt trykk i kjølesystemet. Er en dum ide og bruke en varmepumpe til å holde 5 grader. Den vil da jobbe mye hardere også for å holde på trykke, enn hvis det har vært varmere i rommet. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 I tillegg vil smøreoljen bli tykkere og smøre dårligere. Ikke helt heldig for kontinuerlig bruk m.t.p vedlikehold og levetid. ^^ Men men, nå som man har montert den, så er det kanskje like dyrt å flytte på den som det er å kjøre den. 4,5 A ved 5 grader er dog ikke så veldig ille. Da flytter den i alle fall litt varme, samt produserer litt selv. 1 Lenke til kommentar
Hansemann Skrevet 25. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2015 Ja det jeg har tenkt i ettertid at det var ikke den smarteste løsningen, men men. Jeg prøver å finne ut om det er mulig å koble seg inn i kretsen til pumpa, og stille selve varmepumpa inn på 25 grader og en ekstern termostat som starter det hele ved rundt 5 grader slik at jeg ikke bruker mange tusen på strømregning hvert år. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Finn ut hva slags element RT11 som føler romtemperaturen er.. Mulig du bare kan koble en liten motstand på 10-15 ohm i serie med den for å manipulere temperaturen.. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Sånn jeg forstår det, vil varmepumpa uansett funke veldig dårlig ved 5 grader da den bør ha over 15 grader. Hvorfor ikke forslaget til Svinks? Å bygge en egen del til varmepumpen(trenger strengt tatt bare være en dårlig isolert kasse eller tilsvarende), varmelekasjen fra kassa vil varme opp rommet, men inni vil det være over 15 grader. Evt. bygge en kasse/lite rom rundt den, så sette inn en varmeflytter som slår seg på når temperaturen i garasjen er under f.eks 5 grader. Sette det opp sånn at den blåser varm luft ut av kassen og inn i garasjen. F.eks http://www.clasohlson.com/no/Flexit-100X-varmeflytter/36-4560(sjekk ut om den faktisk kan brukes til det.) Personlig tror jeg at jeg ville gått for å bygge inn varmepumpen sånn at den har god nok temperatur til å fungere skikkelig, og flytte varmluften fra kassen/rommet ut i garasjen enten ved vifte eller varmelekasje. Med en vifte gir det jo en del mer mulighet til å få det temperaturstyrt Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Det er en idé jeg selv til tider har vurdert, men krever jo en del i praksis. Blir raskt ganske "stort" prosjekt. Ikke noe jeg orker med det første i alle fall. Da du trenger termostatstyring på ventilasjon ut av boksen. Og aller helst satt slik at varmepumpa går konstant. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Det er en idé jeg selv til tider har vurdert, men krever jo en del i praksis. Blir raskt ganske "stort" prosjekt. Ikke noe jeg orker med det første i alle fall. Da du trenger termostatstyring på ventilasjon ut av boksen. Og aller helst satt slik at varmepumpa går konstant. En liten kasse og litt lufting ut av kassen er muligens nok, da blir det ikke så stort prosjekt, men vanskelig å styre temperaturen. Trenger ikke bli store greiene, ett par plater og litt 2x2 holder for bygge en liten kasse, bør ikke ta mer ett ett par timer. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Enkeste er sansynligvis å kutte til et stykke stort rør, ca 600++ mm i diameter, og bredden av innedelen. kutte ca 30 grader sektor av det, for så å montere over innedelen, slik at det leder deler av luften i en bue i retur til innsuget på toppen. Forbruk av varme kan reguleres med lengden på røret.. Jo kortere det er, jo mer lekker ut... Og greit å vite hvor temp sensor ligger, så den får passende luft.. Med kortere rør, får man en luftstrøm i rommet som fordeler varmen, i motsetning til en dårlig isolert kasse, som vil føre til lunk i nærheten av kassen. 1 Lenke til kommentar
Hansemann Skrevet 28. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2015 Takk for fornuftige løsningsforslag! Dette er noe å vurdere, jeg har plass til å bygge. Noe PROuser sier litt lengre opp er å manipulerer termostaten med en ohmsk motstand i serie med thermistoren, (http://en.wikipedia.org/wiki/Thermistor) det er mulig å eksperimentere med det også. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 (endret) Ja, jeg nevnte som sagt at jeg har gjort det før på flere slike enheter. går helt fint det. Obs obs, de jeg har gjort det på, har altså vært motsatt, at motstanden synker med økende temperatur, og du er da nødt å koble i parallell (ikke serie), eller bare erstatte saken med en variabel motstand, slik at du selv kan finjustere hva temp du ønsker at den skal tro det er. THermistoren i min enhet var på 10kOhm, og et potmeter rundt der ville da vært å anbefale. Endret 28. februar 2015 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå