Mechlaz Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 Hei!Jeg skal male litt lister og diverse i hjemmet, og trenger litt tips fra noen der ute med erfaring.Jeg legger ved et bilde for å illustrere hva jeg snakker om.Jeg lurer på hvordan man skal få best mulig resultat når man maler lister til et vindu for eksempel? Er det bare å kleise på med maskeringstape overalt og så gå over med malingstynner etterpå hvis ble noen flekker på vinduet?Bør man bruke lite maling på kosten slik at det blir et tynt lag først, og så bare gå over etter at det har tørket med flere lag?Hvor mange lag med maling bør man bruke?Noen spesielle typer malingskoster som er bedre enn andre?Takker for eventuelle tips! Lenke til kommentar
War Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 Spørsmlet blir jo hvor gamle vinduer er dette? Det er vanlig å male en millimeter eller to inn på glasset, for å forsegle linoljekitten. Det er også vanlig å demontere glasset og pusse ting helt ned og ha grunning på stål osv. snakker vi 1980 eller 1900 her? Type maling er beste utendørsmaling butikken har, det er ikke en jobb man vil gjøre igjen ofte. Rund pensel er å anbefale og uten maskeringstape er jo raskest. Skal du bruke det så kjøp den blå og ikke gul på rema 1000, så skal den av mens malingen er våt. Lenke til kommentar
Mechlaz Skrevet 20. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2015 Spørsmlet blir jo hvor gamle vinduer er dette? Det er vanlig å male en millimeter eller to inn på glasset, for å forsegle linoljekitten. Det er også vanlig å demontere glasset og pusse ting helt ned og ha grunning på stål osv. snakker vi 1980 eller 1900 her? Type maling er beste utendørsmaling butikken har, det er ikke en jobb man vil gjøre igjen ofte. Rund pensel er å anbefale og uten maskeringstape er jo raskest. Skal du bruke det så kjøp den blå og ikke gul på rema 1000, så skal den av mens malingen er våt. Vi snakker her om vinduer som er cirka 15 år gamle. Hmm, kan kanskje være greit å demontere glassene og pusse ned listene med sandpapir før man begynner å kleise på med maling ja.. Hvis jeg eventuelt velger å male et par millimeter inn på glasset, går det greit å fjerne med malingstynner etterpå? Tenkte på at det kanskje kan slite på glasset hvis man bruker noe slikt. Lenke til kommentar
War Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Malet man ut på glasset, så skal det liksom være der. Det blir noe annet en å søle. Er det en stor glassrute med treverk oppå som ren pynt? Dvs at det ikke "holder" rutene? Finest blir det helt klart av å slipe ned alt først og demontere det man kan. Bruk isåfall en sylskarp skrape, sløve garanterer at man ødelegger treverk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå