Gå til innhold

Temp ved CPU Vannkjøling


sindredl

Anbefalte innlegg

Hei! kjøpte nettopp et nytt kabinett og en CPU Vannkjøler av denne typen:

https://www.komplett.no/cooler-master-seidon-120v-v2-cpu-kjler/822822

 

Det jeg stusser over er at tempraturen er forholdsvis høy til å være vannkjøing. Forventet tempraturer ned mot 20 tallet. her er realiteten:

http://www.sindredl.com/hw.png (idle)

bikker 60 når jeg åpner faner og spill osv.

 

Her er et litt dårlig bilde av kjøleren i action:

http://sindredl.com/vann.jpg

 

Så jeg antok kanskje at jeg hadde gjort noe feil. Har noen noen tips til hva jeg kan fikse/sjekke?

 

Kan for mye kjølepasta ha stor betydning? Hadde ikke så veldig mye på, men nok til å gni forsiktig ut over overflaten på cpuen.

 

Har forresten in i5 3570K 3.4Ghz som er klokket til 4.2Ghz.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme kjøler og CPU (også klokket til 4.2 GHz, spenningen er satt til 1.2V), temperaturene blir som bildet under viser etter 10 min. med Prime95 torturtest (max heat). Jeg har stilt ned spenningen til pumpa litt fordi jeg synes den bråkte for mye på 12V. Viftehastigheten er ca 1550 rpm etter 10 min. med Prime95 (vanligvis ca 800 ved idle). Temperaturen i rommet er nesten 25(!) grader. Jeg har kun brukt fingrene ved festing av kjøleren, ikke skrutrekker, og jeg brukte kjølepastaen som fulgte med (en liten klump midt på varmesprederen til CPUen).

 

Har du koblet pumpa (3-pin) til fast 12V? Hvis ikke vil kjøleytelsen bli redusert...

 

post-5290-0-00770000-1424396396_thumb.png

Lenke til kommentar

Vel, med god vannkjøling kan du få mye bedre temperaturer, men med en typisk AIO (All In One) vannkjøler kan du ikke forvente de aller beste resultatene.

CPU-temp vil forresten alltid være avhengig av temperaturen i rommet - og dersom romtemperaturen er rundt 22C, så er det ingen garanti for at du kommer under 30 på idle med en normal AIO.. (effektiviteten til en kjøler måles vanligvis (EDIT: ofte) med en delta fra romtemp, ved av en spesifik strøm-load, f.eks 85W varme-element)

Også greit å huske at med stock-kjøler vil du fort risikere thermal-throttle (100C) under høy/maks load med standardkjøler og din clock, så 40C reduksjon kan ikke akkurat sies å være ille :)

Vannkjøling er ikke magi - det bare får deg nærmere romtemperatur enn luftkjøling (så lenge kjøleren er dimensjonert for strømforbruket til din CPU, eller sagt med andre ord; så lenge kjøleren det er snakk om har en lavere delta ved det strømforbruket)

Jeg har bygget full vannkjøling i flere maskiner, og hatt alt fra 40C til 85C ved romtemp (EDIT2: romtemp rundt 22C) og høy load - avhengig av dimensjoner på kjølinga, og ønsket støynivå.. f.eks i min nåværende maskin (se signatur) har jeg ofte temperaturer rundt 70C på GPU og 80 på CPU når jeg spiller tunge spill, fordi jeg foretrekker en "lydløs" maskin.

Endret av Saaywhatnow?
Lenke til kommentar

Okei, likevel ganske høy temp, da en vannkjøler skal kjøle betydelig bedre enn stock ihvertfall.. Tenker å sjekke litt i morra, se om jeg får strammet skruene eller om racket som skruene går i sitter dårlig, har en følelse av at den ene skruen vagler litt.

Temperaturene du ser er helt normalt. Den lille kjøleren klarer nok ikke så mye mer. Hvis du forventer 20°C på CPU ved idle med den kjøleren må du senke romtemperaturen til kanskje 10 grader :p

 

Som Saaywhatnow sier så er ikke dette magi. Vanntemperaturen vil ALLTID være høyere enn ambient (rom temp), og CPU temp vil igjen ALLTID være høyere enn vanntemp (ved tradisjonell kjølesløyfe). Vann er mye bedre enn luft på å transportere varme, men til syvende og sist så er det i radiatoren varmen "forsvinner" i form av veksling mot luft. Er radiatorarealet lite, eller man har dårlig luftgjennomtrengning i radiator (dårlig vifte) eller hvis f.eks det er lav flow (kg/h) i vannsløyfen så blir kjøleresultatet deretter. Dårlig kontakt mellom blokk og IHS gir selvsagt også dårlig resultat.

 

Fordelen med vannkjøling er helt klart støy - eller rettere sagt mangelen på støy: Har man nok areal så kan viftene bare gå å surre ved lav RPM og det hele genererer svært lite støy, og støybildet endrer seg ikke heller (ingen vifter som trenger gire seg opp). I tillegg så vil forskjellen (deltaT) mellom idle-temp og max-temp gjerne være noe mindre hvis man sammenligner luftkjøling og vannkjøling.

 

Du kan gjerne forsøke litt med forskjellig termisk pasta, og mengder av dette, men jeg tror nok ikke det betyr mye. Det heteste tipset jeg har til deg er en de-lid av CPU (siden du har Ivy så kan vel denne de-liddes). Den operasjonen anser enkelte som risikabel, men det er faktisk lekende lett. Og de-lid av Ivy/Haswell gir en veldig god effekt!

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...