Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Et alternativ til Microsoft Windows

Grimmy

Anbefalte innlegg

Jeg tror mange kommer til å kanskje nevne OSer som:

BeOS, Linux, FreeBSD, OS X og kanskje til og med OS/2.

Det jeg lurer på er om det faktisk er noe som kan erstatte Microsoft Windows!

Som bruker av Windows spiller jeg mange spill som Counter-Strike, StarCraft, WarCraft, Civilization III og Worms 4 ++++ en del andre spill. Jeg bruker og MS Office pakken, hvor Access spiller en viktig rolle.

Er det et annet alternativ til Windows? slik at jeg slipper å lete etter en linux versjon av det, eller et tilnærmet program eller lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingenting som kan erstatte windows fordi alle programmer blir laget til windows.

Det er egentlig litt dumt, siden det sannsynligvis aldri til å komme noen skikkelige utfordrere til windows...

vi kan vel ikke si at linux er en utfordrer til private bruker som driver med spill o.l?

Lindows høres jo litt skummelt ut, men kanskje det blir bra?

Lenke til kommentar

Heisann.

Bruker selv Windows og Linux, men har vondt for å tro at Lindows vil "revolusjonere". Det bygger jo tross alt "bare" videre på Wine. Er ikke helt inni Wine-teknologien, så jeg skal passe meg for hva jeg sier, men har ikke utviklerene bak Wine klart å "GJØRE DET" enda, vil nok heller ikke de bak Lindows gjøre det. Det er en prosess som vil ta tid. Man vil måtte leve med en "mellomting" frem til teknologien er bra nok til å kunne bruke ALLE Windows-applikasjoner på *nix-plattformer. Kanskje det er like greitt. "Ekte" linux-folk vil ikke ha noe som minner om M$ allikevel, er det ikke slik? :smile:

Lenke til kommentar

*nynner fornoeyd paa RATM "we've got to take it back" etter 28 timer Civ3 spilleoekt*

Men for aa vaere litt mer serioes: Jeg er tilnaermelsesvis glad dette spoersmaalet kom opp.

Det gir meg en sjangse til nok en gang aa skamloest bedrive propaganda for http://www.stardock.com, som lar brukere av Windows forandre veeeeeeeeeeee-pust-eeeeldig mye av brukergrensesnitt og funksjonalitet. Hele skiten( Object Desktop ) koster US$49 med ett aars oppgraderinger etc. inkludert, og er vel verdt penga.

Jeg tror faktisk jeg hadde kjoept det om jeg saa maatte betalt for det. Anyway, sjekk det og kjoep det.

Lenke til kommentar

Kan seie mykje rart om MS og Windows og slikt, men ein kan ikkje komme unna at 2000/XP er gode OS til sitt bruk, og med Office på toppen så fyller det dei fleste kontor/underhaldningsbehov.

Så eg kan ikkje heilt sjå vitsen med å lage ein replika av Windows med eit anna OS i botnen.

Andre OS bør fylle andre behov, sjølvsagt med ei viss overlapping (du treng god tekstbehandling/rekneark også i td. Linux for å få publisert arbeidet ditt).

Deter jo berre tullball å la Bill sette standarden for kva som skal vere på boksen, for så å kopiere det og legge det på toppen av eit anna OS.

Ein kan sikkert delvis bli kvitt nokre sikkerheitsproblem ved å gjere det slik, men td. problemet med epostvirus ligg like mykje i applikasjonen som i OS, så da er ein omtrent like langt viss ein skal legge OE oppå Linux.

Så svaret på innlegget må bli nei, det finst ikkje noko som replikerer Windows fullt ut, og det kjem det nok heller ikkje til å bli.

Lenke til kommentar

Da er det vel egentlig klart.

Det er mange som sier at Linux er bedre enn Windows, men her viser det seg at det er feil. Linux er kanskje bedre på sikkerhet og stabilitet, men når det kommer til brukervennlighet og bruksområde så er Windows fremdeles i fronten.

Jeg skulle ønske at det hadde vært en utfordrer til Windows, for det er litt kjip at man MÅ ha Windows hvis man vil spille diverse spill.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-22 12:21, Pukerud skrev:

Windows er helt supert , jeg har vertfall ikke noe problemer. Så hvorfor kjøre noe annet ?

-Tryggleik (blir kanskje betre i Windows no?)

-Pris.

-Interesse for å lære andre OS.

-Kjøre programmer som ikkje finst i Windows-versjon(ja det er faktisk slik der ute).

-Ideologi (har ingen interesse av å støtte verdas rikaste fyr i verdas rikaste land) Dette er faktisk ein veldig viktig menneskeleg refleks, å stå opp mot det etablerte, dei som har makta, dominansen.

-Kontroll. Ingen kan vite sikkert kva som eigentleg foregår i Windows.

-Personvern. Dette .Net passport-greiene vil iallfall eg halde meg unna.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-22 12:59, Ola PeK skrev:

Quote:

On 2002-02-22 12:21, Pukerud skrev:

Windows er helt supert , jeg har vertfall ikke noe problemer. Så hvorfor kjøre noe annet ?

-Tryggleik (blir kanskje betre i Windows no?)

-Pris.

-Interesse for å lære andre OS.

-Kjøre programmer som ikkje finst i Windows-versjon(ja det er faktisk slik der ute).

-Ideologi (har ingen interesse av å støtte verdas rikaste fyr i verdas rikaste land) Dette er faktisk ein veldig viktig menneskeleg refleks, å stå opp mot det etablerte, dei som har makta, dominansen.

-Kontroll. Ingen kan vite sikkert kva som eigentleg foregår i Windows.

-Personvern. Dette .Net passport-greiene vil iallfall eg halde meg unna.

Joda men Hvorfor slite med masse annet tull når ting funker? alså la folk prøve hva de vil , og gjøre hva de vil. Men hvorfor kløne med masse annet når ting fungerer......

Alså jeg kan selv si at jeg har prøvet påde debian, mandrake og redhat... men alså jeg vil gjærne kjøre det meste av ting.. og hva er det jeg får kjørt i linux som du ikke har i MS? Jeg mangler ingen ting vertfall...

(uff dette blir vell bråk)

Lenke til kommentar

Jeg har lett for å akseptere at det er forskjellige OS til forskjellige bruk.

Men det hadde vært kjekt med en valgmulighet.

Jeg er avhening av spill og programmer som jeg bruker i Windows. Dette med kontroll er jo og en ting. Jeg prøvde en gang Corel Linux som gav seg ut til å være den letteste da jeg testet det. Jeg fikk meget lite til. Ikke noe internet, ikke noe lyd, dårlig grafikk og lite programmvare.

Men det kommer vel av min kompetanse. Jeg har og testet BeOS, det virker litt hjemmelagd, men det er svært effektivt. Det virker som om det OSet bruker maskinens ressurser maksimalt. Men det mangler programmer og drivere. (Spesiellt nå som jeg kjører RAID). Det er kjipt at alt dreier seg om MS, at de har satt standarder som ingen får følge. (ikke helt bra sagt, men jeg håper det gir litt logikk).

Det som kunne vært kjekt å prøvd var Mac OS X, men det kan ikke kjøres på PC ;( Det er litt kjipt, for det er jo en litt stor tjanse å ta å hoppe fra PC til MAC, sånn helt uten videre. Men jeg avsporer vel litt nå...

Hvordan er det med fremtidens OS?

DinSide hadde en artikkel om Amige Digital Enviorment? Som skulle være en slags cross platform? jeg husker ikke helt, men det hørtes positivt ut. Har det skjedd noe med den utviklingen? Kanskje er dette et alternativ?

Jeg tror det er et hav av muligheter der ute, problemet er å få øynene opp for de.

Hadde det bare vært større konkurranse på OS markedet så ville vel ting vært anderledes.

Det hadde vært kjekt hvis folk som har peiling og interesse kunne lært meg og andre litt om alternative OS.

Det holder ikke med, hva er best av Linux og Windows. Jeg har ikke lest en fin ramse av Fordeler og Ulemper med dette OSet. (kunne vært et fint dokument eller webside)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...