Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Få lønn når syk?

Lami

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

Jobber som ringevikar og skulle jobbe i dag og i morgen, men har fått influensa så ble ikke noe. Men i staten, og har lest, så får man lønn selv om man er syk. Får jeg lønn selv om jeg er syk?

Takker for svar

Jeg tror nok man får lønn hvis man er syk.. Tror det er slik at man må være ansatt der i minst 4 uker og man må fylle et skjema/egenmelding eller noe slikt deretter sende dette til arbeidsgiver for sykefraværet. (Legeerklæring også?)

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Dette skjemaet, hvor får jeg tak i det? Jeg ringte til avdelingen jeg skulle jobbe på i dag og meldte i fra at jeg var syk. Jeg skrev under jobbkontrakten i september så er innenfor.

Edit: Hørte at det ligger på jobben som jeg fyller ut!

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Dette skjemaet, hvor får jeg tak i det? Jeg ringte til avdelingen jeg skulle jobbe på i dag og meldte i fra at jeg var syk. Jeg skrev under jobbkontrakten i september så er innenfor.

Edit: Hørte at det ligger på jobben som jeg fyller ut!

Skjemaet kalles egenmelding.

Mer om egenmelding her:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/Egenmelding.347240.cms

Lenke til kommentar

Snakket med i ledelsen i dag, får ikke lønn selv om jeg var syk. For det første så måtte jeg ha jobbet i akkurat DEN barnehagen i to måneder (skrev kontrakt for å jobbe i SiB barnehagene, som er tre barnehager), så selv om jeg skrev kontrakt i september i fjor (en annen barnehage under SiB), så gjaldt det tydeligvis ikke. I tillegg må jeg ha jobbet der med en viss hyppighet... Jaja

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det får en ja, dog har jeg forstått det slik at en skal ha jobbet så og så lenge før en har opparbeidet seg sykepenger.

I tillegg må jeg ha jobbet der med en viss hyppighet... Jaja

Um, hæ? Har du skrevet kontrakt med dem?

Må nok ha folk som vet litt mer om dette, men dersom det er samme selskap skal det vel gjelde.

Lenke til kommentar

Skrev under kontrakt på å jobbe i Studentskibnadens barnehagene (SiB - tre barnehager) som jeg fikk fra den barnehagen jeg søkte om jobb når jeg var der for en prat. Det er en av de tre andre som jeg skulle jobbe i som jeg krever sykepenger. Det er jo ikke ny kontrakt heller for hver barnehage når de går under samme "firma/ledelse så skjønner ikke.

Skulle tro at "jobbet her i to måneder" gjaldt fra kontrakten ble skrevet, og ikke hvor ofte de så meg i lokalet.. Har jobbet der 1 uke av 3 tilsammen (fra forrige uke). Vet ikke hva hyppighet vil si..

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Du skrev tidligere at du har skrevet kontrakt i september, og siden det er samme selskap skal da det ikke spille noe rolle om du da bare har jobbet 2 måner i denne barnehagen? Gir isåfall ikke mye mening, dog skal du ikke ta mitt ord, men andre med litt bredere erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg må ha jobbet der i to måneder for å få sykepenger. Gjelder ikke dette fra når jobbkontrakten signeres eller er det øyet som ser?

Er det to måneder for hver barnehage selv om barnehagene går under samme organisasjon/selskap, sånn når jeg har jobbet i ene barnehagen i 6 måneder så kommer jeg til en annen jeg ikke har jobbet mer enn en måned, så kan jeg ikke få sykepenger der hvis jeg blir syk, selv om jeg har jobbet 6 måneder i en annen? Merkelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Gjelder ikke dette fra når jobbkontrakten signeres eller er det øyet som ser?

Det er ihvertfall slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

Jeg antar det er snakk om Studentsamskipnaden i Bergen.

Dersom det er samme "arbeidsgiver" (det vil si samme selskap) spiller det ingen rolle hvor i selskapet du jobber eller hvor mange stillinger du har hatt der. SiBs barnehager er ikke registrert i Enhetsregisteret som egne foretak, og jeg antar derfor at SiB er din arbeidsgiver, ikke den enkelte barnehage.

Opptjeningstiden for å få sykepenger på grunnlag av legemelding hos ny arbeidsgiver er fire uker (for egenmelding to måneder). Hvis arbeidsgiver nekter å utbetale sykepenger arbeidsgiver skal utbetale har du rett til å be NAV om å avgjøre saken.

Det kan være du fyller vilkårene for å få sykepenger uten at du fyller vilkårene for å få sykepenger fra arbeidsgiver. Da er det NAV som betaler, og da henvender du deg dit.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har en oppdatering. Styreren sendte melding til Lønnskontoret og fikk dette svaret som ble videresendt til meg:

For Tilkalling/Timelønnete gjelder det ny opptjeningstid dersom de har et opphold i arbeidsforholdet i 14 dager.

Slik at dersom han jobber noen dager for så og ikke jobbe på 2 uker så blir det en ny opptjeningstid for vedkommende.

Dvs. i hans tilfellet selv om han skrev kontrakten i november og jobbet i januar gjelder opptjeningen fra den tiden han

Starter jobben

Jeg jobbet der første gang 23.januar, så ble min neste gang 16.februar. Der gikk det over 14 dager så da ble det ny opptjeningstid 16.februar eller..(?). Etter det jobbet jeg frem til 25.feb, hvor sykdom var 19-20.feb.

Var litt vanskelig å forstå dette.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Det stemmer, den som har opphold i arbeidstiden på mer enn 14 dager må påbegynne ny fire ukers opptjeningstid. Unntak gjelder for turnus. I denne perioden vil man hverken ha rett til sykepenger fra arbeidsgiver eller NAV (begrunnelsen er at hvis man jobber så sjelden har man som regel ikke en sterk nok tilknytning til arbeidslivet).

Det finnes et unntak - regelen om rett til sykepenger for inaktive arbeidstakere - men i denne regelen er det en karenstid på 14 dager, slik at kortvarige sykdomsperioder ikke vil utløse rettigheter.

Lenke til kommentar

Hvis jeg jobbet der først 23.jan og så neste gang 16.feb. Da har det gått over 14 dager, vil ikke det da begynne ny opptjeningstid, og hvis jeg har da jobbet frem til 25.feb få sykepengene for 9-20.feb?

Så jeg har ikke rett på sykepenger?

Lenke til kommentar

Hvis du jobbet der første gang 23. januar, og dette var første arbeidsdag etter et avbrudd på minst to uker, vil opptjeningstiden din i utgangspunktet løpe fra 23. januar til 20. februar (fire uker). Siden du ble syk 19. februar vil du ikke ha tilfredsstilt den fire uker lange opptjeningsperioden uavhengig av hvor ofte du jobbet i perioden 23. januar - 18. februar.

Lenke til kommentar

Så det må ha gått fire uker (opptjeningstid) før jeg har rett på sykepenger?

Jeg hadde avtale om å jobbe i går, 2.mars, men pga spysyken hadde jeg ikke muligheten. Har jeg krav på sykepenger for den dagen da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...