Gå til innhold

A1 eller s7000

Anbefalte innlegg

Mulig det allerede er en topic som gir et bra svar, men jeg kunne ikke finne det...

Hvilket kamera er å anbefale av s7000 og A1?

Jeg ønsker å ta mange bilder i serie, og raskt. Fortrinnsvis utendørs. Aller helst ville jeg hatt et proft speilreflekskamera, men prisen stopper meg ganske greit der. Dessuten er det jo greit å bare kunne "knipse i vei", samt å ta enkle videosnutter slik man kan med de nevnte kameraene.

Så vidt jeg kan se, så har A1 en bedre zoom, og større vidvinkel, samt større spekter på lukkerhastigheter. På den annen side tar s7000 litt flere bilder i serie og raskere og bedre makro (selv om det er ganske unødvendig for meg). Dessuten har s7000 litt større oppløsning på video, og selvfølelig høyere ant. megapixel.

Pris er i og for seg et vektig argument, men ikke avgjørende, og der kommer jo s7000 bedre ut.

MEN, dette er jo bare på papiret. Hvordan blir det i praksis? Noen som har erfaringer fra det ene eller det andre, eller hørt noen (holdbare) rykter?

Jeg blir ikke helt klok på dette her...

Takker for alle bidrag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde gått for Canon 300D pga bildekvaliteten og muligheten til å skifte objektiver.

A1 er bedre enn S7000 på det meste, selv med lavere oppløsning. Dessverre er A1 noe overpriset, men IS'en fungerer visst veldig bra.

S7000 har etter min smak for mye støy i bildene sine og jeg er heller ingen tilhenger av interpoleringen som Fuji har på sine kameraer.

Lenke til kommentar

>Hvilket kamera er å anbefale av s7000 og A1?

Skal prøve å se om jeg kan forvirre ytterligere her :)

a1 har zoom 28-200, 7000 har 34-210. A1 har altså betydelig bedre vidvinkel, 7000 har marginalt bedre rekkevidde. 7000 har f 3.1 på maks zoom noe som kanskje oppveider *delvis* for manglende IS. A1 har 3,8(?). 7000 har betraktelig mer støy i bildene en A1 i jpeg, *MEN* bruker du RAW i 7000 blir resultatet betraktelig bedre. Sjekk eksempler i

http://www.dcresource.com/reviews/fuji/fin...w/gallery.shtml

der kan du laste ned en tif fil som er konvertert fra RAW, anbefaler deg å sjekke ut TIFF/soft image, en artig liten fil på 25,4 MB.

Konklusjonen er vel foreløbig: bruker du RAW (med de ulempene det fører med seg(bruk av minnekort, tid til konvertering)) er 7000 slettes ikke et dumt kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...