Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 3 2006 - clutch problem.

Lazy-

Anbefalte innlegg

Hei. Da jeg er så og si inkompetent når det kommer til bil tenkte jeg det hvertfall ikke skadet å spørre her om tips/info.

Dette gjelder en Mazda 3 2006 bensin.

I morges når jeg skulle starte bilen fungerte ikke clutchen. Det som skjer er at all motstand er borte og den går rett i bånn uten å sette bilen i fri. Men den går tilbake til startposisjon om jeg slipper den igjen. Jeg har ikke merket noe problemer med den når jeg har kjørt, selv ikke turen jeg hadde hjem fra jobb i går.

Som sagt har jeg ingen peiling på dette, men tror det er en hydralisk clutch.
Ser ut som i denne videoen(om dette er relevant): https://www.youtube.com/watch?v=5jFdm044xb4

Har lest litt på nettet men finner ingen gode svar. Kan det være luft i systemet eller en lekkasje? Bremsevæsken er ikke tom, og etter hva det står i håndboken bruker de samme væske fra samme beholder.

Noen som har noen tips her?

Mvh Fredrik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En lekkasje i slavesylinderen vil tappe systemet (til clutchen) for bremsevæske. Hovedsylinderen kan derimot lekke internt uten å miste bremsevæske, og du får ikke overført kraften til slavesylinderen. Begge disse feilene vil føre til at clutchen ikke løser ut og at clutchpedalen ikke har motstand.

Har du sjekket bremsevæskebeholderen nøye? Vanligvis har clutchsystemet et eget kammer i beholderen, slik at en lekkasje ikke vil ta væske fra bremsesystemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...