Rockmeamadeus Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Hei. Jeg har startet på et lite selvbyggerprosjekt, der målet er å bygge en stasjonær pc i en koffert.Det jeg ser for meg er å bygge en skjerm inn i topplokket, og putte hovedkort mm. i den andre delen av kofferten.Om jeg har gjort alt riktig så skal et bilde av kofferten være vedlagt i posten her.Koffertens utvendige mål er 51x41x20 cm.Koffertens innvendige mål er 48x35x18 cm. Det jeg søker litt hjelp til er å finne ut hva slags komponenter som vil passe best til mitt prosjekt og de oppgitte målene.Jeg har tenkt at vannkjøling vil være gunstig med tanke på plass, om jeg tenker riktig, mulig det er feil.Maskinens bruksområde vil være video- og bildebehandling, spill etc.Budsjettet er foreløpig tenkt til å ligge mellom 8000 og 12 000 kroner.Takk Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 (endret) Stilig prosjekt, jeg kunne tenkt meg å lage noe lignende. Her er handleliste med forslag til deler. https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1519743&su=A1707ACE-3E68-4977-ACF4-BA146C8CFB9A Det mangler dvd-rom (jeg anbefaler å være moderne og bruke en usb-drev du kobler til ved behov).Det mangler også harddisk, finn en stor og rimelig ssd-harddisk og kobl til.Jeg ville koblet ledning fra psu og skjerm sammen slik at 1 strømledning forsyner begge.Alle innganger/utganger ville jeg lagt til baksiden av kofferten, slik at de er under kofferten når du bærer på den, det ser ut som en vanlig koffert og gir litt beskyttelse for regnvann.PSU: https://www.komplett.no/silverstone-sst-st45sf-g-450w-psu/766466Vekt og mål på psu i handlelist var det beste jeg kunne finne, men hvis du leter litt finner du kanskje noe mer egnet.Skjerm: https://www.komplett.no/asus-215-led-ve228tr/774687#!tab:extraObs, denne er ca 3 cm for bred for kofferten, kanskje du finner en større koffert?Med vesa-feste på skjermen er det bare å drille fire hull gjennom kofferten og feste med maskinskruer og skiver, evt. pakning for å gjøre det vanntett. Lakker skruene i samme farge som koffert så vil det se bra ut også. Du må sannsynligvis stive av med en plate på innsiden. Hvis du tror du trenger mer modifikasjoner er det ofte å finne et bedre utgangspunkt/annen koffert som du ikke trenger gjøre så mye med. Tastatur:Deck 82 f.eks.Eller noe tilsvarende, Deck82 har ikke norske taster æøå. Endret 19. februar 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 (endret) ... Du har 2 HK i lista, ett AMD og ett for Intel, hvorfor? Er ingen AMD CPU å se der. Endret 20. februar 2015 av meg0709 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 ... Du har 2 HK i lista, ett AMD og ett for Intel, hvorfor? Er ingen AMD CPU å se der. AMD-hovedkortet var sikkert bare litt ensomt, det skulle ikke være med i listen. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 Ja, slikt skjer hos meg også, mitt AMD skjermkort blir noen ganger litt ensomt det også, så da pleier jeg å bare putte inn det AMD kortet jeg bytta det ut med. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1520001&su=6F8F94AD-1EF0-4A40-A913-BDCC75D2FA62 Lenke til kommentar
mrdalesen Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 Vil ikke grafikkortet omforme dette til en kokende kjele? Correct me if I'm wrong, syntes dette er sykt rått, men tenker bare høyt Lenke til kommentar
Zash Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1520001&su=6F8F94AD-1EF0-4A40-A913-BDCC75D2FA62 21.5" skjerm kan fort bli i største laget. Oppgitte maal er 52.3 cm x 17.4 cm x 40 cm. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 Om han klarer å bygge det så ei vifte suger luft inn og kjører rett på skjermkortet/cpu, vil det bli ganske greit. Mindre skjerm blir nesten bortkastet. Det jeg så for meg er at han legger noe skumgummi på lokket av koffert, legger skjermen mot dette og fester hele greia med lange stropper rundt kofferten. Han må jo ha en strømkabel til skjerm også, om han ikke kjøper en splitter som går fra psu til skjerm. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 Om han klarer å bygge det så ei vifte suger luft inn og kjører rett på skjermkortet/cpu, vil det bli ganske greit. Mindre skjerm blir nesten bortkastet. Det jeg så for meg er at han legger noe skumgummi på lokket av koffert, legger skjermen mot dette og fester hele greia med lange stropper rundt kofferten. Han må jo ha en strømkabel til skjerm også, om han ikke kjøper en splitter som går fra psu til skjerm. Det høres for meg ut som en skikkelig jalla-løsning. Naa sier han jo og at han vil bygge skjermen inn i topplokket og. En 19-19.5" vil passe bra inn i topplokket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå