Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har startet på et lite selvbyggerprosjekt, der målet er å bygge en stasjonær pc i en koffert.
Det jeg ser for meg er å bygge en skjerm inn i topplokket, og putte hovedkort mm. i den andre delen av kofferten.

Om jeg har gjort alt riktig så skal et bilde av kofferten være vedlagt i posten her.

Koffertens utvendige mål er 51x41x20 cm.
Koffertens innvendige mål er 48x35x18 cm.

Det jeg søker litt hjelp til er å finne ut hva slags komponenter som vil passe best til mitt prosjekt og de oppgitte målene.
Jeg har tenkt at vannkjøling vil være gunstig med tanke på plass, om jeg tenker riktig, mulig det er feil.

Maskinens bruksområde vil være video- og bildebehandling, spill etc.
Budsjettet er foreløpig tenkt til å ligge mellom 8000 og 12 000 kroner.

Takk

post-374345-0-36699400-1424350376_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stilig prosjekt, jeg kunne tenkt meg å lage noe lignende.

Her er handleliste med forslag til deler.

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1519743&su=A1707ACE-3E68-4977-ACF4-BA146C8CFB9A

Det mangler dvd-rom (jeg anbefaler å være moderne og bruke en usb-drev du kobler til ved behov).
Det mangler også harddisk, finn en stor og rimelig ssd-harddisk og kobl til.
Jeg ville koblet ledning fra psu og skjerm sammen slik at 1 strømledning forsyner begge.

Alle innganger/utganger ville jeg lagt til baksiden av kofferten, slik at de er under kofferten når du bærer på den, det ser ut som en vanlig koffert og gir litt beskyttelse for regnvann.

PSU:

https://www.komplett.no/silverstone-sst-st45sf-g-450w-psu/766466
Vekt og mål på psu i handlelist var det beste jeg kunne finne, men hvis du leter litt finner du kanskje noe mer egnet.

Skjerm:

https://www.komplett.no/asus-215-led-ve228tr/774687#!tab:extra
Obs, denne er ca 3 cm for bred for kofferten, kanskje du finner en større koffert?
Med vesa-feste på skjermen er det bare å drille fire hull gjennom kofferten og feste med maskinskruer og skiver, evt. pakning for å gjøre det vanntett. Lakker skruene i samme farge som koffert så vil det se bra ut også. Du må sannsynligvis stive av med en plate på innsiden. Hvis du tror du trenger mer modifikasjoner er det ofte å finne et bedre utgangspunkt/annen koffert som du ikke trenger gjøre så mye med.

Tastatur:
Deck 82 f.eks.
Eller noe tilsvarende, Deck82 har ikke norske taster æøå.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Om han klarer å bygge det så ei vifte suger luft inn og kjører rett på skjermkortet/cpu, vil det bli ganske greit.

Mindre skjerm blir nesten bortkastet. Det jeg så for meg er at han legger noe skumgummi på lokket av koffert, legger skjermen mot dette og fester hele greia med lange stropper rundt kofferten. Han må jo ha en strømkabel til skjerm også, om han ikke kjøper en splitter som går fra psu til skjerm.

Lenke til kommentar

Om han klarer å bygge det så ei vifte suger luft inn og kjører rett på skjermkortet/cpu, vil det bli ganske greit.

Mindre skjerm blir nesten bortkastet. Det jeg så for meg er at han legger noe skumgummi på lokket av koffert, legger skjermen mot dette og fester hele greia med lange stropper rundt kofferten. Han må jo ha en strømkabel til skjerm også, om han ikke kjøper en splitter som går fra psu til skjerm.

Det høres for meg ut som en skikkelig jalla-løsning.

Naa sier han jo og at han vil bygge skjermen inn i topplokket og.

En 19-19.5" vil passe bra inn i topplokket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...