Agurk43 Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Hei! Er en gutt på 20 år som akkurat nå har et friår med litt jobbing. Derfor har jeg ingen forpliktelser med å stå opp tidlig osv. Derfor har jeg merket at jeg sover veldig mye (10-11 timer). Jeg har alltid hatt behov for mye søvn, men det er først nå jeg merker hvor mye jeg trenger. Jeg lurer på om det er sunnest for kroppen at jeg lar den sove til jeg våkner, eller om jeg burde ha på vekkerklokke etter 8-9 timer? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Jeg er helt motsatt av deg - Jeg sover ekstremt lite desverre. Men nok om det. I din alder er 7-8 timer normalt nok, men enkelte mennesker trenger mer så 10-11 timer kan være riktig for deg. Jeg ville nok uansett fått disse timene med en mer "normal døgnrytme", så legg deg i 10-11 tiden og stå opp på morgenen med vekkerklokke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Tror du bør se litt på hvor opplagt du føler deg om dagen. Føler du deg bra etter 10-11 timer søvn, kan du forsette med det. Føler du deg trøtt(for eksempel for mye søvn), prøver du å ha på vekkerklokke. Jeg tror iallefall det handler om å finne ut hvor mange timer som fungerer for deg. 2 Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Husk å sette pris på at du i det hele tatt får sove. Hvis du en dag får søvnproblemer så kommer du til å savne denne tiden voldsomt. Hvis du føler for 10-11 timer søvn og er opplagt når du er våken så er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
klakkelakk Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 7-9 timer skal være det optimale. Heldigvis er vi forskjellige.Hvordan er døgnrytmen? Legger du deg til fast tid?Er du overvektig? Våkner du i løpet av natten eller sover du tungt? Fryser du hvis du sover 2-3 timer kortere? Lenke til kommentar
Kea Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Jeg er akkurat samme som deg, trådstarter; jeg trenger 10 timer for å føle meg opplagt. Og det er noen som trenger mer søvn for å fungere, akkurat som at det er noen som trenger mindre søvn enn andre. Sover jeg mindre enn 10 timer er det ekstremt sjeldent at jeg våkner uthvilt. Det trenger ikke være noe galt fordi om. Lenke til kommentar
Agurk43 Skrevet 22. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2015 Beklager at jeg ikke svarer før nå. Takker for alle som har svart! Legger med ca. 00:00 hver kveld, er ikke overvektig, våkner aldri i løpet av natten. Hvis jeg sover 2-3 timer kortere så fryser jeg ikke, men jeg blir veldig varm. Veldig vanskelig og forklare, men jeg svetter litt og er bare litt ekkel og klam. Lenke til kommentar
Universe Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Beklager at jeg ikke svarer før nå. Takker for alle som har svart! Legger med ca. 00:00 hver kveld, er ikke overvektig, våkner aldri i løpet av natten. Hvis jeg sover 2-3 timer kortere så fryser jeg ikke, men jeg blir veldig varm. Veldig vanskelig og forklare, men jeg svetter litt og er bare litt ekkel og klam. Sånn føler jeg det når jeg ikke får sove, pluss at jeg får hjertebank. Føler at jeg trenger mye søvn, men sover nok for lite. Legger meg alt for sent også. Lenge etter kl 00:00. Lenke til kommentar
klakkelakk Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Beklager at jeg ikke svarer før nå. Takker for alle som har svart! Legger med ca. 00:00 hver kveld, er ikke overvektig, våkner aldri i løpet av natten. Hvis jeg sover 2-3 timer kortere så fryser jeg ikke, men jeg blir veldig varm. Veldig vanskelig og forklare, men jeg svetter litt og er bare litt ekkel og klam. Sånn føler jeg det når jeg ikke får sove, pluss at jeg får hjertebank. Føler at jeg trenger mye søvn, men sover nok for lite. Legger meg alt for sent også. Lenge etter kl 00:00. Du får hjertebank når du ikke får sove? Lenke til kommentar
klakkelakk Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Beklager at jeg ikke svarer før nå. Takker for alle som har svart! Legger med ca. 00:00 hver kveld, er ikke overvektig, våkner aldri i løpet av natten. Hvis jeg sover 2-3 timer kortere så fryser jeg ikke, men jeg blir veldig varm. Veldig vanskelig og forklare, men jeg svetter litt og er bare litt ekkel og klam. Nattesvette er ikke uvanlig, så lenge du ikke våkner og alt er gjennomvått. Hvis du fungerer normalt på dagtid, så tror jeg du ikke burde bekymre deg. Hver sommerferie var vi(guttegjengen) jo oppe til 3-4 og jeg sov 9-10 timer. Som du nå, dvs ingen forpliktelser. Tegn på at du fryser når du våkner er at du ikke har fått nok søvn. Når du er uthvilt går kroppstemperaturen opp, kroppen frigjør testosteron og kortisol. Du er ung, så du burde ikke bekymre deg for noe. Forumet tillater ikke .svg, så her har du et fint bilde om hvordan kroppen fungerer på 24-timer: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/Biological_clock_human.svg 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå