Gå til innhold

[Løst] Oppgradering av eksisterende oppsett - Trenger tips

Anbefalte innlegg

Hei på dere godtfolk,

Er noen år siden jeg var inni dette med pc-komponenter og slikt. Har lest meg litt opp i det siste, men begrenset hva jeg plukker opp. Tror alderen tar knekken på hjernecellene mine. i 2011 bygga jeg meg en over gjennomsnittelig pc for bruk til spill. Jeg er dessverre en som liker å spille på max settings, som gjør dette til en dyr hobby. Nå som jeg er 2-barnspappa har jeg senket kravene litt, men ser at det er på tide med en oppgradering av eksisterende maskin.

Nå har jeg følgende komponenter:

HK: ASUS Maximus IV Extreme B3, Socket-1155
GPU: MSI GeForce GTX 580 1536MB PhysX
CPU: Intel Core i7-2600K Processor
PSU: NZXT HALE90 850 W
RAM: CORSAIR 8GB DDR3 1600MHZ (4X2GB) CL7 DOMINATOR WITH DHX+
Kabinett: NZXT FULLTOWER PHANTOM ATX WHITE
DVD/BluRay reader: LITEON IHOS104 BLU-RAY READER 4X SATA
HDD: WESTERN DIGITAL VELOCIRAPTOR 3.5" 600GB 10K RPM SATA/600 32MB

SSD: Samsung EVO 250 BG (tror jeg)

I første omgang så jeg for meg å bytte HK'et til Asus Rog Maximus VII Hero, for så å bytte ut cpu med en Intel I7 4790k, til slutt oppgradere skjermkort til GTX 980. Totalt sett ser jeg dette blir noen kronasjer, og lurer på om jeg kan slippe unna med kun å oppgradere til GTX 980? Jeg vet 970 gir litt mer for pengene, men har bestemt meg for 980.

Har lest fra mange forskjellige angående oppgradere 2600k til 4790k og meningene er mange. Hadde håpa å måtte bytte færrest mulig deler.

Skal sitte på en Asus Rog PG278Q (Swift) som er unterwegs. Er ønskelig å spille i 2560 x 1440 oppløsning uten at det blir et hakkete mareritt. Jeg spiller nå Battlefield 4, Dragon Age Inquisition og er ønskelig med full p*pp på The Witcher 3.

Håper noen kloke hoder oppe kan komme med forslag til hva jeg egentlig trenger å oppgradere. Tusen takk for alle som tar seg tid til å svare.

Tenker å ta en større utbytting i 2016, så om dagens oppsett med et 980 i stedet holder ut året, hadde vært perfekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan godt kjøpe deg et 980 spessielt siden du tenker å kjøpe ROG Swift skjerm.

Når det kommer til CPU ville jeg ikke ha byttet med det første. Har du klokket den du har?

Jeg har omtrentlig samme oppsett som deg, samme CPU, samme GPU, men jeg har 16GB ram.

Gikk til innkjøp av et Gigabyte G1 970 og er storfornøyd. Spiller kun på 1080 vel og merke.

Om du har en skikkelig CPU kjøler skal du lett få presset ut 4,6 - 4,8 på den CPU'en uten problemer.

Lenke til kommentar

Hei. Takk for svar. Har ikke klokket den enda, men har kjøpt inn en Noctua vifte som ligger klar for montering. Da tenkte jeg å skru opp hastigheten litt på CPU'en.

Da lurer jeg på om jeg skal kjøpe inn 980 kortet, clocke cpu etter montering av kjøler, og bytte ut RAM (og øke antall GB der).

Da er det ikke behov for å bytte ut verken HK eller CPU enda?

Lenke til kommentar

Ram skal ikke være nødvendig i første omgang om du ikke multitasker mye, da skal 8Gb holde foreløbig.

980 kan du trygt kjøpe uansett :)

Så da er det enkelt.

Monter Noctua viften, deretter begynner du med å skru av turbo boost og beveg deg mot 4.4, dette skal du klare uansett. Så kan du begynne i det små. Test med Aida64 eller lignende for å stresse CPU og teste stabilitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...