indahla Skrevet 19. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2015 (endret) Hvilke løsninger finnes for å sette opp en VPN-server på mitt hjemmenettverk? Min router (Netgear WNDR3700) har ikke den muligheten. Jeg har en PC med Win7 som står på hele tiden. Kan denne brukes? Kan jeg kjøpe en egen "boks" som kun er VPN-server? Skal brukes til å f.eks. se TV via iPad (jeg har CD T-WE), streame Xbox One spill (når det kommer), etc. Tips mottas med takk! Endret 19. februar 2015 av indahla Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 19. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2015 (endret) https://openvpn.net/index.php/access-server/overview.html Jeg er veldig fornøyd med dette. Endret 19. februar 2015 av Bruker-182691 Lenke til kommentar
indahla Skrevet 19. februar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. februar 2015 (endret) Ser ikke som som det finnes en serverinstallasjon for Windows.. Edit: mulig det er denne: http://www.openvpn.net/release/openvpn-2.1.3-install.exe Endret 19. februar 2015 av indahla Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 19. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2015 Det er community-versjonen, der må du gjøre alt selv, men den funker like bra når alt er oppe å kjører. Server-versjonen kjører bare på linux, mest fordi linux er det folk bruker til sånn her. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 19. februar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. februar 2015 Jeg ser at verken tiden eller evnen min strekker til for å sette OpenVPN opp på Windows. Andre tips som er enklere å sette opp? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 19. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2015 Du kan kjøre en virtual-appliance med linux og openvpn på en vmvare-host. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 19. februar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. februar 2015 Du kan kjøre en virtual-appliance med linux og openvpn på en vmvare-host.Ja, det går det. Men jeg har ikke så mye peil på Linux og hadde håpet å finne noe som fungerer out of the box på Windows. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 19. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2015 Må vel typisk bruke hamachi eller noe sånt da? Usikker på om den støtter at du sender all trafikk gjennom VPN linjen. Hvis ikke må du typisk over på PPTP hvis du skal ha noe innebygget in windows 7. OBS: PPTP er regnet som usikkert pga problemer med protokollen. Ref: http://www.home-network-help.com/pptp-vpn.html Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2015 Det du kan gjøre er å kjøre PFSense som en virtuell maskin hvor du installerer OpenVPN server (Guider for dette finnes på nettet, er mulig du må justere datoen for søket da noen er utdaterte) deretter er alt du trenger å gjøre er å forwarde porten du vil bruke til VPN i Netgear routeren din. I PFSense har du konfig eksporterings verktøy så det blir litt mer tut og kjør på andre plattformer du vil koble opp imot VPN serveren, eneste problemet er at det er ikke alle mobiltelefoner som støtter OpenVPN, så det er mulig du må finne en annen løsning der om du ønsker. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 20. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2015 Det du kan gjøre er å kjøre PFSense som en virtuell maskin hvor du installerer OpenVPN server (Guider for dette finnes på nettet, er mulig du må justere datoen for søket da noen er utdaterte) deretter er alt du trenger å gjøre er å forwarde porten du vil bruke til VPN i Netgear routeren din. I PFSense har du konfig eksporterings verktøy så det blir litt mer tut og kjør på andre plattformer du vil koble opp imot VPN serveren, eneste problemet er at det er ikke alle mobiltelefoner som støtter OpenVPN, så det er mulig du må finne en annen løsning der om du ønsker. Både android og iPhone støtter OpenVPN, så da er vel over 95% av mobiler dekket? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2015 Både android og iPhone støtter OpenVPN, så da er vel over 95% av mobiler dekket? Man skulle tro det, men det avhenger av Android enhetens versjon, faktisk har min enhet kun L2TP og Microsoft sin heller elendige VPN protokoll. Så sjansene er til stede for at man må skaffe 3 parts applikasjoner. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 20. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2015 Både android og iPhone støtter OpenVPN, så da er vel over 95% av mobiler dekket? Man skulle tro det, men det avhenger av Android enhetens versjon, faktisk har min enhet kun L2TP og Microsoft sin heller elendige VPN protokoll. Så sjansene er til stede for at man må skaffe 3 parts applikasjoner. Hmm, ja, det var tredjeparts-applikasjonene jeg snakket om. Naturligvis siden OpenVPN aldri har vært implementert som standard i noen kommersielle systemer. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 20. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2015 Jeg testa ny firmware på min, som er mer stabil og som har innebygget støtte for OpenVPN. Fikk det aldri helt til, men virket i utganspunktet enkelt om man har litt innsikt... http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNDR3700 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 21. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2015 Er noen begrensninger på hvordan VPN funker på selve routeren, grunnet måten den bruker nvram på, så kan du gå tom for minne, og da er du ute og kjører. Hvordan dette vil funke, avhenger modellen du har, og hvor mye nvram du har igjen etter installasjon av firmwaren. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 21. februar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. februar 2015 Både android og iPhone støtter OpenVPN, så da er vel over 95% av mobiler dekket? Jeg bruker Windows Phone Skal lese litt på linkene og søke litt mer på nettet. Takk! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 21. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2015 Jeg testa ny firmware på min, som er mer stabil og som har innebygget støtte for OpenVPN. Fikk det aldri helt til, men virket i utganspunktet enkelt om man har litt innsikt... http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNDR3700 Jeg har prøvd det samme på en liknende Netgear med dårlig resultat. Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 21. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2015 Er noen begrensninger på hvordan VPN funker på selve routeren, grunnet måten den bruker nvram på, så kan du gå tom for minne, og da er du ute og kjører. Hvordan dette vil funke, avhenger modellen du har, og hvor mye nvram du har igjen etter installasjon av firmwaren. Hvordan fungerer VPN på rutere? Kobler de seg til en ekstern server en eller annen plass? Lenke til kommentar
indahla Skrevet 21. februar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. februar 2015 Er noen begrensninger på hvordan VPN funker på selve routeren, grunnet måten den bruker nvram på, så kan du gå tom for minne, og da er du ute og kjører. Hvordan dette vil funke, avhenger modellen du har, og hvor mye nvram du har igjen etter installasjon av firmwaren. Hvordan fungerer VPN på rutere? Kobler de seg til en ekstern server en eller annen plass?Bare for å klargjøre: Jeg tenker på INNKOMNENDE kobling, altså at når jeg er borte kan koble til VPN hjemme og surfe fra min nettlinje. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2015 Er noen begrensninger på hvordan VPN funker på selve routeren, grunnet måten den bruker nvram på, så kan du gå tom for minne, og da er du ute og kjører. Hvordan dette vil funke, avhenger modellen du har, og hvor mye nvram du har igjen etter installasjon av firmwaren. Hvordan fungerer VPN på rutere? Kobler de seg til en ekstern server en eller annen plass? Dette er en klassisk misforståelse de fleste gjør når de tenker VPN, ved at de tror at det kun er en teknologi for å få ett annet ut punkt på nett tilkoblingen din. Det vil si at du kan få trafikken din ut slik at det ser ut som om du har en Amerikansk IP. VPN er mer tiltenkt og brukt som en måte å nå sitt eget nettverk på, for bedrifter benyttes dette i hjemmekontor løsninger... Routere støtter dog VPN Server og VPN klient, i trådstarters tilfelle må han ha en VPN server, hvor godt dette funker på små router bokser varierer grunnet lite nvram (Du må ikke bli overrasket over at du må kjempe om kilobytes med ledig plass for eksempel) Jeg prøvde for en stund tilbake å sette opp dette på en ASUS N16 med DD-WRT, men med alle innstillingene og port forwardingen så var det alt for lite nvram ledig. På andre siden må du ha en VPN klient for å koble til, men disse er enklere å sette opp. 1 Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 22. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2015 Netgear sin r7500 støtter VPN - Samme gjør r7000. Jeg holder på med det samme prosjektet (har r7000) Skal ha altibox tv overalt på jobb. Har bare forsøkt litt. Da aktiverer du vpn i routeren så laster du ned config fra den som du kjører via klient. Dog funker det så vidt jeg vet ikke på ipad enda. Fikk noe kluss med min egen men skal feilsøke og finne ut hvorfor connectionen min feiler når jeg får tid. Driver i alle tilfeller å setter opp en pfsense så mulig jeg blir å kjøre det via den heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå