Gå til innhold

Lånekassen, stipend?

Alexlinga

Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg er litt usikker på hvor jeg skal poste dette men jeg antar her, jeg lurer på. Jeg har tenkt til og begynne på skole etter sommeren igjen, da har jeg en 50-60 KM lang vei, jeg har lappen (Forhåpentligvis) Innen før sommerferien er over, bil har jeg også. Støtter Lånekassen kostnader til og fra skolen? Jeg må gjennom en ferge rute på vei til skolen også. Eller må jeg betale alt selv? Feks får jeg Grunnstipend kanskje eller blir det bare vanlig utstyrstipend på slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For 2014/2015 heter det i tildelingsforskriften del II om VGS-utdanning for personer med ungdomsrett at:

§ 18-1.Reisestipend i Norge og Norden

Det gis reisestipend til tre reiser tur-retur for et helt skoleår (ti måneder) mellom foreldrehjemmet i Norge og skolestedet. Stipendet blir gitt som tilskudd etter satsene i Lånekassen. Det blir gjort et fradrag på kr 1 068 per skoleår som søkeren må dekke selv. Reisestipendet blir beregnet per måned.

Søker som bor i foreldrehjemmet, får ikke reisestipend.

Søker som får støtte til utdanning gjennom nettskole etter § 7-5, får reisestipend når det er lagt inn obligatorisk klasseromsundervisning som en del av opplegget.

Lånekassen bruker en fast kilometersats. Du får altså ikke reisepenger for å reise fra foreldrehjemmet til skolen på daglig basis, det forutsettes at søkere med ungdomsrett flytter nær skolen.

Hvis du ikke har ungdomsrett reguleres dette av del III om høyere og annen utdanning, se § 30-1:

§ 30-1.Reisestipend i Norge og Norden

Søker som ikke bor sammen med foreldrene, og som er født i 1989 eller senere, får tilskudd til to reiser tur-retur for et helt undervisningsår (ti måneder) mellom registrert hjemsted (i Folkeregisteret etter lov om folkeregistrering) i Norge og skolestedet.

Tilskuddet blir gitt som stipend etter satsene til Lånekassen. Det blir gjort et fradrag på kr 2 197 per undervisningsår som søkeren må dekke selv. Reisestipend blir beregnet per måned. Maksimalt reisestipend er kr 7 668 per undervisningsår.

Søker som får støtte til nettskole etter § 7-5, får reisestipend når det er lagt inn obligatorisk klasseromsundervisning som en del av opplegget.

Her ser du at det er krav om alder (for neste skoleår vil dette bli "født i 1990 eller senere"), og det er også her en forutsetning at man flytter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...