Gå til innhold

Lønn i konsulentbransjen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er vel OK Siv.øk-lønn til en Siv.øk-stilling. Skal du jobbe som ingeniør så bør du be om høyere lønn, det er ingeniørstillinger Tekna referer til. Du kan ikke gå på rema og si at du er siving og vil ha 510k i året for å sitte i kassa der. De fire store er såpass konservative at det er nok bare å glemme å forhandle om lønn for å jobbe hos de, alle får det samme. Det er prestasjonen din som avgjør videre lønnsutvikling.

Du får trøste deg med at det mest sannsynlig blir mye høyere lønn pga overtidsarbeid.

Du er på karriereveien til ledelse osv, så forventet livslønn er fort høyere enn en standard siv.ing hvis du gjør ting riktig.

Lenke til kommentar

Det er lettere å få høy startlønn i mindre selskaper, men "fremtidsmulighetene" er ikke like bra.

Det spørs hva slags jobb du vil ha!

Hos de fire store nytter det ikke å forhandle lønn. Man tar det man får og øker mye i lønn de første seks årene. Deretter får man mulighet til å bli leder, om man har vært flink.

Lenke til kommentar

Jeg startet å jobbe i 2014 og startet med 510 000. Det kan nevnes at jeg var langt ifra den best betalte.

Etter min mening er 440 000 skambud. Skriv under kontrakten så er du sikret jobb og søk videre er mitt råd. Vanlig fagarbeidere har vel mer enn dette, og da blir det for dumt å gi den lønna etter 5 års skolegang.

Lenke til kommentar

Grunnlønn på 440 + overtid høres normalt ut, uansett ikke noe å forhandle på hvis du starter som nyutdannet. De er ganske standardiserte de kontraktene. Uansett, med overtid er du glatt over 500 (som er det tekna-snittet inkluderer).

Jeg begynte i big4 selskap for x år siden, begynte vel på 400. Hadde over 500K første året, og steg jevnt ved opprykk. Noen år på et sted som det er uansett en av de beste investeringene du kan gjøre i karrieren, men har du bedre tilbud så fritt fram.

Lenke til kommentar

Kunsulent dvs at du er innleid i ingeniør bedrift? Eller mener du fast stilling som internkonsulent?

Dersom du er på innleie fra f.eks Experis Engineering, Mercuri Urval, etc. så er dette en relativ lav lønn, men hvis det er en fast stilling så er det helt ok. Som andre nevner har bedrifer klare retningslinjer på hva en nyutdannet vil få. Det er lite å "prute" på dersom du ikke har noen relevant erfaring. Vær glad for at du i det heletatt har en jobb i disse tider.

Lenke til kommentar

Jeg startet å jobbe i 2014 og startet med 510 000. Det kan nevnes at jeg var langt ifra den best betalte.

Etter min mening er 440 000 skambud. Skriv under kontrakten så er du sikret jobb og søk videre er mitt råd. Vanlig fagarbeidere har vel mer enn dette, og da blir det for dumt å gi den lønna etter 5 års skolegang.

Men startet du i en av de 4?

De fire store er kjent for dårlig startlønn.

Det er prisen å betale for muligheten til å konkurrere mot dine kolleger om å klatre rangstigen.

Vil du ha bra start lønn? Søk hos noen andre enn de 4 store. Men husk at man kan ikke få i pose og sekk

Lenke til kommentar

Ser at mange ikke vet hva Big 4 er og uttaler seg litt i blinde. Det betyr at han fått tilbud i konsulentavdelingen til PWC, Deloitte, EY eller KPMG.

Dette er strålende steder å starte karrieren, og nei de prøver ikke å være lønnsledense. Flere 100 personer søker på en håndfull stillinger hvert år, så de kan velge og vrake. Å starte her er en investering i karriere, men nei, dette er ikke stedet for topp startlønn. Men gjør du det godt her så tar du igjen det fort.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...