Gå til innhold

KOMMENTAR: – Uber kan ikke komme fort nok til Norge


Anbefalte innlegg

For en side tilbake var det 500 millioner, nå har beløpet steget til en milliard. Godt du ikke er finansminister

Det var dette med å holde seg til fakta, da som du anklager andre for ikke å gjøre. Pot kettle

Du skjønner forskjellen på "En milliard" vs. "Nærmer seg en milliard" ? Ikke det ? :) Endret av Vice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

For en side tilbake var det 500 millioner, nå har beløpet steget til en milliard. Godt du ikke er finansministerDet var dette med å holde seg til fakta, da som du anklager andre for ikke å gjøre. Pot kettle

Du skjønner forskjellen på "En milliard" vs. "Nærmer seg en milliard" ? Ikke det ? :)

Skal ikke motsi deg på summen, for da ville jeg tatt utgangspunkt i at du var en tulling som bare satt på nett og kastet ut idiotiske påstander. Det har jeg ikke grunnlag for å påstå. Men hvor får du disse tallene fra. Etterlyser fakta!

Lenke til kommentar

Har du dekning for at Taxi næringen svindler mer en andre næringer?

Og om en stor del gjør det, ja da gjør man noe med det, man slipper ikke opp for mer svindel og kaos i bransjen. Det er helt sikkert noen i din bransje som svindler også, Skal vi da slippe til aktører som ikke betaler moms og skatt slik at du mister jobben din?

 

Om du ikke ser at jeg snakker om lover og regler, og må spørre om det foreslår jeg at du enten leser det jeg skriver en gang til, eller lar være å svare!

Jeg har en henvist til en av de største enkeltstående svindelsaker i norges historie, og den er begått av Taxinæringen. Hva har du henvist til? Men uansett er andre bransjer fullstendig irrelevant all den tid diskusjonen handler om taxibransjen. At naboen stjeler fra staten er ingen unnskyldning for å stjele selv. Endret av Vice
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Du skjønner forskjellen på "En milliard" vs. "Nærmer seg en milliard" ? Ikke det ? :)

Det kommer ikke som en overraskelse på meg at en halv milliard i din bok "nærmer seg en milliard". Et glass med fylt opp med halvparten er altså ikke for deg halvfullt eller halvtomt, det er nesten fullt.

 

Det blir ikke mindre tåpelig når denne summen ikke engang dreier seg om rene skattekroner men deler av omsetningen som det skal skattes av.

 

Å ha noen videre seriøs diskusjon med deg angående dette anser jeg som bortkastet tid.

Lenke til kommentar

 

Har du dekning for at Taxi næringen svindler mer en andre næringer?Og om en stor del gjør det, ja da gjør man noe med det, man slipper ikke opp for mer svindel og kaos i bransjen. Det er helt sikkert noen i din bransje som svindler også, Skal vi da slippe til aktører som ikke betaler moms og skatt slik at du mister jobben din?Om du ikke ser at jeg snakker om lover og regler, og må spørre om det foreslår jeg at du enten leser det jeg skriver en gang til, eller lar være å svare!

Jeg har en henvist til en av de største enkeltstående svindelsaker i norges historie, og den er begått av Taxinæringen. Hva har du henvist til? Men uansett er andre bransjer fullstendig irrelevant all den tid diskusjonen handler om taxibransjen. At naboen stjeler fra staten er ingen unnskyldning for å stjele selv.

Hva jeg har henvist til? Ingenting, da jeg ikke ser noe som helst i det jeg har skrevet krever at jeg henviser til noe som helst?

Men jeg kan henvise til det jeg anser som normal moral. Man kan ikke bare kaste seg på ting fordi de er billigere en den lovlige løsningen. Aktører som ikke betaler skatt og moms (disse gjør ikke det så vidt jeg vet. Rett meg gjerne om jeg tar feil!) og er ulovlig. Hele det norske samfunnet er bygget på at man skal betale for å få delta, og også få goder om/når det er nødvendig.

Man kan like det, eller mislike det. Men ønsker man å være en lovlydig borger forholder man seg til vedtatte lover og regler. Hadde det vært opp til meg, noe det ikke er! Så skulle folk som ikke betaler inn skatt moms/jobber svart osv. Mistet all rett til pensjon og andre goder. Derfor er jeg også veldig i mot løsninger som Uber. Men gjør de ting på en lovlig og redelig måte må de gjerne komme til Norge for fult for min del. Det er umulig for taxi næringen å konkurrere om konkurrentene ikke driver lovlig praksis.

 

Ang. Tallene dine, du bare tipper et tall ut i fra en undersøkelse, og går så ut i fra at det nå har økt til nesten det dobbelte?

Det virker for meg som svært useriøst, om det er dette du har beregnet ut i fra. Men deg om det.

 

At en "seriøs side" som Tek.no sitter på nett og ønsker en ulovlig aktør (så vidt jeg vet) velkommen til Norge, og sier de ikke kan komme fort nok gjør bare at mitt syn på dem som seriøse gikk fra svært lav til under null!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Zip

 

Zip

Såklart nevnes det ikke når det ikke er tilfelle. For å bli UberX-sjåfør må du gjennom bakgrunnssjekk som luker ut de sjåførene som ikke er egnet til å kjøre. F.eks. har Uber krav om at samtlige biler må være av årsmodeller nyere enn 2006, og det stilles videre krav til bilens tilstand.

 

Når man avslutter en Uber-tur rangerer man sjåføren. Hvis sjåfører ender opp med å få dårlige tilbakemeldinger mister de muligheten til å kjøre. Dette er en helt annen kvalitetssikring enn det du finner i Norge. Jeg hadde f.eks. en taxisjåfør som verken kunne veien eller kjørte trygt. Etter å ha forklart at jeg skulle til universitetet i studiebyen min, som alle vet hvor ligger, presterte han allikevel å kjøre feil flere ganger og vinglet i både vårt og motgående kjørefelt da han fiklet med GPS. Sendte en klage på han til selskapet han kjørte for, fikk ikke svar, purret etter lang tid og fikk da beskjed om at han hadde sluttet. Ingenting annet. Slike hendelser kan fanges opp umiddelbart av Uber og tas faktisk på alvor -- de er strenge på å utestenge sjåfører som ikke leverer en god nok tjeneste.

 

At det finnes allergivennlige biler og biler med handicap-tilgang er et solid argument -- og det viser jo bare at det er et marked for det. Det er derimot ikke noe argument for at Uber skal forbys, det burde være fritt frem for ulike leverandører å tilby denne tjenesten.

 

En bakgrunnsjekk? De googler deg? Sjekker Facebooksiden din? Et privat selskap lugubert organisert med pengebinge i et skatteparadis kan heldigvis ikke sjekke vandelen din.

 

Rangering er fint, og noen andre drosjeselskap burde implementere. Men når sjåføren og bilen i utgangspunktet kan være hva som helst (at bilen er nyere enn 2006 betyr ikke at den er i trafikksikker stand og en bil som brukes i yrkestrafikk har helt andre vedlikeholdsbehov enn privatbiler) så vil jeg absolutt ikke kalle det "sikkert". At noen sjåfører gjør en bommert kan naturligvis skje, på samme måte som i alle andre yrkesgrupper.

 

En 20-åring i mammas Passat og en app i lomma er ikke "ulike leverandører". Det er piratkjøring med app og en "tjeneste" som vanlige drosjer aldri kan konkurrere med. Av både tekniske, økonomiske og andre årsaker.

 

 

 

 

>Zip

Poenget med Uber er mer effektiv bruk av de ressursene som er tilgjengelig, blant annet fordi man bruker teknologi på en fornuftig måte og jobber med å effektivisere det som er en utrolig ineffektiv bransje. Uber har f.eks. "surge pricing", som gjør at de gangene det er høyere etterspørsel enn tilbud, øker prisene til det kommer nok biler på veien. Det gir incentiver for sjåfører til å bruke tiden sin til å kjøre på nattestid dersom det er underkapasitet, og det gjør det faktisk lønnsomt.

 

Fornuftig måte? Effektivisere noe som er utrolig ineffektivt? Hvor drar du dette fra? :o

Taxiselskapene har en sentral med kontroll på hvor bilene befinner seg, enten via GPS eller områdekoder. Sentralen kan styre biler dit det trengs og enda viktigere: Drosjene har et godt internkommunikasjonssystem som gjør at de kan snakke sammen om hvor det bør være flere biler og andre ting som skjer.

 

Hørt om helligdagstakst, nattakst, osv? Forskjellig pris etter forholdene i markedet er ingen nyhet.

 

 

 

Zip

Jeg betalte mindre med Uber enn en vanlig taxi hadde kostet. Bilene var av bedre standard enn taxier jeg har tatt i samme by tidligere og de var renere. Videre var det ingen kontanthåndtering verken fra min eller sjåførens side, som sparer tid når turen avsluttes. Ikke minst kunne jeg se hvor lenge jeg måtte vente på en taxi, og dermed lett ta vurderingen på om jeg ville ta den eller finne alternativ transport -- eller utnytte tiden min inntil taxien kom mer effektivt enn å stå på et gatehjørne og vente.

 

Vi har tilsvarende i Stavanger. Appen heter vel TaxiFix, og der kan du bruke geolokasjon til å bestille taxi. Prøvde den nylig, forhåndsbestilte taxi til påfølgende morgen, og den ga meg feilmeldinger. Etter å ha avsluttet app og startet på nytt fantes det ingen bekreftelse eller informasjon om bestillingen hadde gått gjennom, så ringte inn og bestilte en bil. Stod selvfølgelig to biler på utsiden neste morgen.

Ikke imponert over TaxiFix ihvertfall, den fungerte særdeles dårlig og laaaaangt i fra det Uber har.

 

Som jeg sa, det finnes muligheter for å gjøre dagens apper bedre. Piratsjåfører med app i lomma er ikke løsningen.

 

Og at en app failer kan skje, det ordner nok drosjeselskapet opp i. På samme måte som du sa Uber gjorde en feil i sin app hvorpå bilen havnet 5-6 kvartaler unna. Teknologi er sjelden ufeilbarlig.

 

 

 

Ellers, at det har skjedd skatteundragelser i drosjebransjen er synd, men et arbeid for skattemyndighetene å få kontroll på, og det har jeg all tro på at de klarer. Hvorfor skatteunndragelse plutselig skulle forsvinne fordi det er en Uber-app i drosja istedet for et takstameter forstår jeg ikke, sannsynligvis fordi det er tøys.

Lenke til kommentar

Hva jeg har henvist til? Ingenting, da jeg ikke ser noe som helst i det jeg har skrevet krever at jeg henviser til noe som helst?

Det var vel det poenget mitt var..

 

Ang. Tallene dine, du bare tipper et tall ut i fra en undersøkelse, og går så ut i fra at det nå har økt til nesten det dobbelte?

Det virker for meg som svært useriøst, om det er dette du har beregnet ut i fra. Men deg om det.

Nå blander du meg sammen med andre brukere. Jeg har aldri henvist til noen undersøkelse. Jeg henviser til tall og utsagn fra skatteetaten og politiet. Men det er vel useriøst å gjøre...
Lenke til kommentar

 

Hva jeg har henvist til? Ingenting, da jeg ikke ser noe som helst i det jeg har skrevet krever at jeg henviser til noe som helst?

Det var vel det poenget mitt var..

Ang. Tallene dine, du bare tipper et tall ut i fra en undersøkelse, og går så ut i fra at det nå har økt til nesten det dobbelte?Det virker for meg som svært useriøst, om det er dette du har beregnet ut i fra. Men deg om det.

Nå blander du meg sammen med andre brukere. Jeg har aldri henvist til noen undersøkelse. Jeg henviser til tall og utsagn fra skatteetaten og politiet. Men det er vel useriøst å gjøre...

Neida, det er ikke useriøst. Sier de at det nå nærmer seg det dobbelte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, det er ikke useriøst. Sier de at det nå nærmer seg det dobbelte?

Det aner jeg ikke men skulle ikke forundre meg. Én enkelt sak som innebar massiv organisert svindling fra Taxinæringen sin side kom opp i vanvittige 500millioner. Hva alle andre saker , sammenlagt med de som ikke blir tatt, kommer opp i blir inntil videre spekulering. En halv milliard er det offisielle svindeltallet fra én sak i taxinæringen.

Lenke til kommentar

 

Neida, det er ikke useriøst. Sier de at det nå nærmer seg det dobbelte?

 

Det aner jeg ikke men skulle ikke forundre meg. Én enkelt sak som innebar massiv organisert svindling fra Taxinæringen sin side kom opp i vanvittige 500millioner. Hva alle andre saker , sammenlagt med de som ikke blir tatt, kommer opp i blir inntil videre spekulering. En halv milliard er det offisielle svindeltallet fra én sak i taxinæringen.

Så du ER en som bare sitter på nett og kaster ut tall etter hva som passer dine argumenter....

Jaja deg om det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Ubersjåførene som kjører i oslo nå for tiden og som har kjørt tidligere siden oppstarten i oslo og har blitt tatt av politiet var og er en god del som er trygdede eller sykmeldte fra sin ordinære jobb eller får dagpenger fra nav samtidig som de kjører for uber.Nav finer det aldri ut siden uber ikke registrerer dem i arbeidstakerregisteret.Pengene de tjener hos uber havner i kontoene dems i utlandet siden alle transaksjonene som blir trukket fra kundene her i oslo blir samlet opp i Nederland.Hvor hovedkontoret til uber i Europa er.Derifra så får oslosjåførene pengene sine utbetalt i hvilket land de vil hvor de har noen konto.Norske myndigheter kan aldri finne ut om hvor mye den enkelte ubersjåfør har tjent svart rett i lomma ved siden av å ha mottatt trygdeytelser fra nav.Dette har pågått i over 1 år nå.Tror ikke uber sjekker eller kan sjekke hos nav eller i arbeidstakerregisteret om sjåførene de ansetter mottar trygdeytelser samtidig som de skal kjøre for dem.Flere biler som folk har blitt kjørt i som uberblack biler har har ikke selskapsvognløyve en gang.De bare later som de har sitt på det rene siden de har 5-6 år gamle s klasser importert fra Tyskland og kundene tenker wow en s klasse som innehar løyve.Siden de ikke har takskilt som drosjeløyver,kan de ikke bli oppdaget eller kontrollert om de virkerlig innehar selskapsvognløyve siden de ser ut som vanlige personbiler uten skilt og dekor.Løyvedokumentet skal være i original og ikke kopi og den er preget med skrift sånn at man ser om den er ekte.Og kundene som kjører uberblack tror jeg aldri spør heller om å få se løyvedokumentet til bilen de blir kjørt i ,og om de blir vist så vet ikke de kundene om det er originalt eller noe som noen bare har skrevet hjemme og printet ut..Jeg tror ikke de politiske partiene vet om disse opplysningene og problemstillingene jeg har nevnt her.Er dem glad for at velferdsstaten blir lurt på den måten her?

Det er veldig rart nå som landet har økonomisk nedgang og lave oljeinntekter hvor folk mister jobbene sine og flere og flere arbeidstakere i forskjellige sektorer må gå til nav for å overleve og så mange asylsøkere som kommer som staten må finansiere og i tillegg eldrebølgens pensjon.At de ønsker slike selskaper som uber og airbnb så velkommen som ikke bidrar eller kommer til å bidra med skatt moms som er inntektene til den norske stat.Ikke kommer den norske stat til å få skatteinntekter fra selve uber selskapet,ikke kommer de til å få inn skatt slik de får inn fra løyvehavere i dag.ikke kommer de til å få inn skatt som de ansatte sjåførene som er ansatte hos løyvehaverne betaler.ikke kommer de til å få inn 14% arbeidsgiveravgift.Ikke kommer staten til å få den 10% momsen av hele drosjeomsetningen løyvehavere betaler inn.Hvordan blir regnestykket til Norge til slutt hvis de tillater slike konsepter uten like strenge reguleringer som vi har dag.Til slutt blir utgiftene høyere enn inntektene som altså er skatt og moms,hva skjer da med Norge?

Det kan ikke jukses med skatt i drosjenæringen siden drosjesentralene er pliktige til å sende inn alle opplysninger og alle tall om drosjeomsetningen til skattetaten hvert år.Etter hver tur blir automatisk turinformasjon sendt inn til sentralens server.Og etter hvert skift blir skiftet automatisk sendt inn til sentralens server.Det er en av innretningene som justervesenet og skatteaten har bestemt og er i det plomberte taxameteret og står i taxameterforskriften

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Synes du det er greit å bruke svart arbeidskraft?

 

 

Du tenker på svart taxi-kjøring her, nei, jeg synes ikke det er greit. Ser ikke helt hvordan det hindrer den eksisterende taxibransjen fra å være rimelig luguber dog.

 

AtW

 

 

 

Jeg har vanligvis ikke noe i mot folk med mørk hud. Og de tar en del taxi-jobbing som nordmenn ikke gidder å ta. Men, jeg satt på med en mørkhudet taxi-sjåfør en gang, og han trykket febrilsk på taxameteret under hele turen. Det var omtrent som om jeg trodde han forsøkte å hente noen sekunder for hvert trykk eller noe sånn. Det var sykt irriterende å være å se på. Jeg satt til og med i framsetet under turen.

 

Jeg fikk lyst å gjøre noe der og da, men holdt meg i skinnet. Det var ikke så lange kjøreturen jeg skulle på likevel så..

 

Rett før jeg tok tak i armen hans og spurte, hva i helsikken er det du holder på med egentlig !!!??

 

Og jeg har tatt en del turer med mørkhudete taxi-sjåfører, hvor alt har vært fint. Noen er faktisk også utrolig hyggelige å prate med.

 

Prosentandelen mørk hud + svart arbeid må jo være av store proporsjoner, eller? Unnskyld generaliseringen. Mange mørhudete gjør ærlig arbeid også.

Hei det går ikke ann å tukle med noen som helsttaxameterene under kjøring utenom norgestaxi sitt taxameter.Etter den nye taxameterforskriften trådte i kraft i 2012.Enten er det fastpris eller er det takst 1 som gjelder or 1-4 passasjerer.Kun norgestaxi sitt taxameter det går ann å taste inn penger underveis i turen,og kunder kan bli lurt med å måtte betale de ekstra beløpene sjåføren har tastet underveis som små fastpriser i tillegg til takst 1.De i norgestaxi kan både bytte mellom takst 1 og takst 2 og så bytte tilbake til takst1 igjen,som ikke er mulig i noen av sentralene i resten av landet.Jeg har påpekt dette til norgestaxi oslo men de tok det ikke seriøst og ingen handling fra dems side.Også er det en annen innstilling kun de har av alle taxametere i Norge at om noen kunde skal et sted og sjåføren stopper taxameteret men kunden ombestemmer og vil dra videre til et annet sted så får man ikke fortsette taxameteret.Eller det er 2 kunder i bilen Og de oppgir en adresse og blir kjørt dit og sjåføren stopper taxameteret ved ankomst til adressen og den ene kunden skal av og den andre kjøre videre,og siste kunden skal betale hele beløpet så får man ikke fortsette på samme regningen når man en gang har trykket stopp.Dermed må kunden betale ny startpris 2 ganger.Det har også blitt påpekt til norgestaxi setralens ledelse men de retter ikke opp det slik som sentralene i resten av landet virker det som så lenge ikke noen kunder går til media med det.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...