Gå til innhold

KOMMENTAR: – Uber kan ikke komme fort nok til Norge


Anbefalte innlegg

Var vel noe sånt som vanvittige 300(!!) taxisjåfører som ble siktet av skatteetaten samtidig for å ha underslått utrolige en halv milliard kroner(!!!) for noen år siden. Hvilke andre bransjer i Norge driver med en så systematisk,kalkulerende, omfattende og organisert svindelvirksomhet som taxibransjen? Milde moses, de fikk tom. folk til å lage dataprogram for seg slik at de kunne gjennomføre svindelen sin. Pill råtten er nesten ikke engang dekkende for denne bransjen.

Endret av Vice
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Var vel noe sånt som vanvittige 300(!!) taxisjåfører som ble siktet av skatteetaten samtidig for å ha underslått utrolige en halv milliard kroner(!!!) for noen år siden. Hvilke andre bransjer i Norge driver med en så systematisk,kalkulerende, omfattende og organisert svindelvirksomhet som taxibransjen? Milde moses, de fikk tom. folk til å lage dataprogram for seg slik at de kunne gjennomføre svindelen sin. Pill råtten er nesten ikke engang dekkende for denne bransjen.

 

30% av de spurte i en spørreundersøkelse syntes det var helt greit med svart arbeid. Hvis dette tallet er noenlunde i nærheten representabelt for hvor mye Nordmenn underslår fra beskatning er ikke drosjenæringen den verste. Hvis "denne bransjen" er pill råtten utifra kriteriene som har blitt lagt frem i den tråden her er Norges befolkning det samme.

 

Lykke til videre med generaliseringen.

Lenke til kommentar

30% av de spurte i en spørreundersøkelse syntes det var helt greit med svart arbeid. Hvis dette tallet er noenlunde i nærheten representabelt for hvor mye Nordmenn underslår fra beskatning er ikke drosjenæringen den verste. Hvis "denne bransjen" er pill råtten utifra kriteriene som har blitt lagt frem i den tråden her er Norges befolkning det samme.

Lykke til videre med generaliseringen.

Om du faktisk har noe konkret å komme med istedet for ville antagelser basert på tilfeldige "spørreundersøkelser" (VG poll?), så legg det gjerne frem.
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

30% av de spurte i en spørreundersøkelse syntes det var helt greit med svart arbeid. Hvis dette tallet er noenlunde i nærheten representabelt for hvor mye Nordmenn underslår fra beskatning er ikke drosjenæringen den verste. Hvis "denne bransjen" er pill råtten utifra kriteriene som har blitt lagt frem i den tråden her er Norges befolkning det samme.

Lykke til videre med generaliseringen.

Om du faktisk har noe konkret å komme med istedet for ville antagelser basert på tilfeldige "spørreundersøkelser" (VG poll?), så legg det gjerne frem.

 

 

 

Kanskje du skal lese artikkelen jeg lenket til? Dette var en landsrepresentativ undersøkelse foretatt av infact. Pot kettle. Morsomt at du beskylder meg for å komme med "ville antagelser" når du ikke engang har lest artikkelen jeg lenket til og dermed kom med dine egne ville antagelser hvilke kildemateriale jeg lenket til.

 

3iD06YN.gif

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Kanskje du skal lese artikkelen jeg lenket til? Dette var en landsrepresentativ undersøkelse foretatt av infact. Pot kettle. Morsomt at du beskylder meg for å komme med "ville antagelser" når du ikke engang har lest artikkelen jeg lenket til og dermed kom med dine egne ville antagelser hvilke kildemateriale jeg lenket til.

Resonnering på høyt nivå.

Her har jeg vist til en av Norges desidert største svindelsaker, så kommer du drassende med en "spørreundersøkelse"? :) Really? :)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

Kanskje du skal lese artikkelen jeg lenket til? Dette var en landsrepresentativ undersøkelse foretatt av infact. Pot kettle. Morsomt at du beskylder meg for å komme med "ville antagelser" når du ikke engang har lest artikkelen jeg lenket til og dermed kom med dine egne ville antagelser hvilke kildemateriale jeg lenket til.

Resonnering på høyt nivå.

Her har jeg vist til en av Norges desidert største svindelsaker, så kommer du drassende med en "spørreundersøkelse"? :) Really? :)

 

Hva er problemet med det? Det understreker selvmotsigelsen i påstanden om at "Drosjenæringen er pill råtten, fordi et mindretall av drosjeeiere har undratt skatt" når et landsrepresentativt utvalg som utgjør en langt høyere andel enn nevnte drosjeeiere mener det er helt OK å unndra skatt og dermed gjør hele samfunnet pill råttent med den samme målestokken.

 

Problemet her er vel at du ikke forstår forskjellen mellom en VG poll og en undersøkelse foretatt med et representativt grunnlag i bunn. Og jeg skjønner jo at du reagerer her når dette er tilfellet, men da er det altså din (manglende) forståelse som er problemet i diskusjonen mellom oss, ikke mine argumenter.

 

Og så har jeg ikke engang begynt å ta frem selvmotsigelsen i å la et selskap registrert i diverse skatteparadiser ta over drosjemarkedet for å bekjempe et i dag hhv ikke eksisterende problem med svart arbeid.

 

At du kommer rullende med påstanden om at dette er en av "Norges desidert største svindelsaker" taler jo også ganske mye for seg selv.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

 

Det er ingen vits å diskutere med den der ATW figuren. De fleste her inne har skjønt at han bare kverulerer for å kverulere, uten å egentlig ha noe matnyttig å komme med. Flere og flere lar han bare styre i sin egen sjø, og bryr seg ikke om han.

 

 

Om din vitenskaplige poll er riktig, så er det jo ingen grunn til bekymring, da vil ditt oppfattede problem løse seg selv :) Jeg er er forsåvidt ikke akkurat den eneste som mener taxibransjen er råtten her i tråden, men jeg regner med siden det er meg, så er det med ett mindre matnyttig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

Synes du det er greit å bruke svart arbeidskraft?

Du tenker på svart taxi-kjøring her, nei, jeg synes ikke det er greit. Ser ikke helt hvordan det hindrer den eksisterende taxibransjen fra å være rimelig luguber dog.

 

AtW

 

Jeg tenker generelt. Synes du det er greit, med svart arbeid?

Lenke til kommentar

 

 

Synes du det er greit å bruke svart arbeidskraft?

Du tenker på svart taxi-kjøring her, nei, jeg synes ikke det er greit. Ser ikke helt hvordan det hindrer den eksisterende taxibransjen fra å være rimelig luguber dog.

 

AtW

 

Jeg tenker generelt. Synes du det er greit, med svart arbeid?

 

 

Nei, det er ikke greit med svart arbeid. Men hva er det egentlig du vil fram til? La oss si jeg synes det var helt ok, taxibransjen blir ikke noe mindre luguber av at jeg er en dobbeltmoralist?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Nei, det er ikke greit med svart arbeid. Men hva er det egentlig du vil fram til?

Problemet er at flere her inne mener, inkludert degselv at min yrkesgruppe utgjør et samfunnsproblem (du sier ikke det direkte, men det kan neppe tolkes annerledes) fordi et mindretall blant oss driver uredelig (dette til tross for de kraftige skjerpelsene som både næringen selv har tatt fatt i og myndighetene i ettertid har pålagt oss). Med den samme logikken, med den representative undersøkelsen jeg lenket til i grunn har du egentlig et lite forklaringsproblem dersom du ikke bruker den samme karakteristikken på samfunnet i sin helhet, når dette øyensynlig er et minst like stort problem blant en stor del av befolkningen generelt.

 

Vil bare minne om at i underkant av 500(?) løyvehavere ikke utgjør 30% av de over 19.000 registrerte løyvene ellers i landet. Det utgjør en langt mindre andel, allikevel tror jeg du neppe ville generalisert slik om det Norske samfunnet. Det er bare for å bringe dette litt i perspektiv hvor uproporsjonal og totalt urimlig karakteristikkene er.

 

Det er mer såpass at man kan tilskrive det nedrige fordommer mot en yrkesgruppe, ispedd en god porsjon uvitenhet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Synes du det er greit å bruke svart arbeidskraft?

 

 

Du tenker på svart taxi-kjøring her, nei, jeg synes ikke det er greit. Ser ikke helt hvordan det hindrer den eksisterende taxibransjen fra å være rimelig luguber dog.

 

AtW

 

 

 

Jeg har vanligvis ikke noe i mot folk med mørk hud. Og de tar en del taxi-jobbing som nordmenn ikke gidder å ta. Men, jeg satt på med en mørkhudet taxi-sjåfør en gang, og han trykket febrilsk på taxameteret under hele turen. Det var omtrent som om jeg trodde han forsøkte å hente noen sekunder for hvert trykk eller noe sånn. Det var sykt irriterende å være å se på. Jeg satt til og med i framsetet under turen.

 

Jeg fikk lyst å gjøre noe der og da, men holdt meg i skinnet. Det var ikke så lange kjøreturen jeg skulle på likevel så..

 

Rett før jeg tok tak i armen hans og spurte, hva i helsikken er det du holder på med egentlig !!!??

 

Og jeg har tatt en del turer med mørkhudete taxi-sjåfører, hvor alt har vært fint. Noen er faktisk også utrolig hyggelige å prate med.

 

Prosentandelen mørk hud + svart arbeid må jo være av store proporsjoner, eller? Unnskyld generaliseringen. Mange mørhudete gjør ærlig arbeid også.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva er problemet med det? Det understreker selvmotsigelsen i påstanden om at "Drosjenæringen er pill råtten, fordi et mindretall av drosjeeiere har undratt skatt" når et landsrepresentativt utvalg som utgjør en langt høyere andel enn nevnte drosjeeiere mener det er helt OK å unndra skatt og dermed gjør hele samfunnet pill råttent med den samme målestokken.

 

Problemet her er vel at du ikke forstår forskjellen mellom en VG poll og en undersøkelse foretatt med et representativt grunnlag i bunn. Og jeg skjønner jo at du reagerer her når dette er tilfellet, men da er det altså din (manglende) forståelse som er problemet i diskusjonen mellom oss, ikke mine argumenter.

 

Og så har jeg ikke engang begynt å ta frem selvmotsigelsen i å la et selskap registrert i diverse skatteparadiser ta over drosjemarkedet for å bekjempe et i dag hhv ikke eksisterende problem med svart arbeid.

 

At du kommer rullende med påstanden om at dette er en av "Norges desidert største svindelsaker" taler jo også ganske mye for seg selv.

Du ser fortsatt ikke hva hva problemet er? Jeg har kommet med konkrete tilfeller. Du kommer med ville antagelser basert på tilfeldige spørreundersøkelser. Jeg henviser til fakta, du henviser til potensielle oppdiktede situasjoner. Er en tilfeldig spørreundersøkelse for deg det samme som fakta? Dømmer du folk etter spørreundersøkelser? Og dette er ikke et personlig angrep på folk som er innenfor bransjen. Man kan fint være ærlig,lovlydig og en sabla bra person generelt selv om man jobber innenfor en råtten bransje.

 

Hva var forresten problemet med utsagnet mitt "En av Norges desidert største svindelsaker"?

Politiet har nå fått tilståelse fra 99 prosent av de siktede i en av norgeshistoriens største svindelsaker.

http://www.tv2.no/a/2671841 Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, det er ikke greit med svart arbeid. Men hva er det egentlig du vil fram til?

Problemet er at flere her inne mener, inkludert degselv at min yrkesgruppe utgjør et samfunnsproblem (du sier ikke det direkte, men det kan neppe tolkes annerledes) fordi et mindretall blant oss driver uredelig (dette til tross for de kraftige skjerpelsene som både næringen selv har tatt fatt i og myndighetene i ettertid har pålagt oss). Med den samme logikken, med den representative undersøkelsen jeg lenket til i grunn har du egentlig et lite forklaringsproblem dersom du ikke bruker den samme karakteristikken på samfunnet i sin helhet, når dette øyensynlig er et minst like stort problem blant en stor del av befolkningen generelt.

 

Vil bare minne om at i underkant av 500(?) løyvehavere ikke utgjør 30% av de over 19.000 registrerte løyvene ellers i landet. Det utgjør en langt mindre andel, allikevel tror jeg du neppe ville generalisert slik om det Norske samfunnet. Det er bare for å bringe dette litt i perspektiv hvor uproporsjonal og totalt urimlig karakteristikkene er.

 

Det er mer såpass at man kan tilskrive det nedrige fordommer mot en yrkesgruppe, ispedd en god porsjon uvitenhet.

 

 

Hvor mange prosent av befolkningen har blitt dømt for å bruke svart arbeid? Det er en forskjell på å bli tatt og dømt for noe, og å svare på en spørreundersøkelse, jeg har all respekt for politiets arbeid, men jeg tviler sterkt på at de har arrestert samtlige drosjesjåfører som mener det er greit å snyte litt i sitt virke.

Det er et samfunnsproblem om en bransje er useriøs, jeg kan ikke forstå hvorfor det er så vanskelig å være uenig i. Jeg jobber selv inn mot byggebransjen, useriøse aktører er et problem der. Seriøse aktører innen bransjen er stort sett glad for fokuset på bransjeproblemer, fordi det er de som står igjen om det slås hardt nok ned på.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er et samfunnsproblem om en bransje er useriøs, jeg kan ikke forstå hvorfor det er så vanskelig å være uenig i. Jeg jobber selv inn mot byggebransjen, useriøse aktører er et problem der. Seriøse aktører innen bransjen er stort sett glad for fokuset på bransjeproblemer, fordi det er de som står igjen om det slås hardt nok ned på.

Veldig enig. Om man er seriøs vil man helt klart tjene på å faktisk innse problemer man står ovenfor fremfor å fornekte dem. Som jeg også skrev tidligere: selv om man jobber i en råtten bransje betyr ikke dette nødvendigvis at man selv er råtten eller useriøs.
Lenke til kommentar

så du mener at en ulovlig tjeneste ikke kan komme fort nok til Norge? Ja for den er etter hva jeg har fått med meg fortsatt ulovlig? Betaler dette selskapet moms og skatt som andre? Er det ok at "enhver tulling" kan sette seg bak rattet og kjøre folk fra a til b bare fordi det er billig og enkelt for kunden? De aller fleste jobber i Norge kunne vært utført både billigere og raskere om man slapp å forholde seg til lover og regler. Også din!

Lenke til kommentar

så du mener at en ulovlig tjeneste ikke kan komme fort nok til Norge? Ja for den er etter hva jeg har fått med meg fortsatt ulovlig? Betaler dette selskapet moms og skatt som andre? Er det ok at "enhver tulling" kan sette seg bak rattet og kjøre folk fra a til b bare fordi det er billig og enkelt for kunden? De aller fleste jobber i Norge kunne vært utført både billigere og raskere om man slapp å forholde seg til lover og regler. Også din!

For vi har det liksom så bra og fint her i landet med den vanlige taxinæringen som svindler Norge med med beløp som nærmer seg en milliard(!!!!!) Snakker du om "lover og regler" ???
Lenke til kommentar

Har du dekning for at Taxi næringen svindler mer en andre næringer?

Og om en stor del gjør det, ja da gjør man noe med det, man slipper ikke opp for mer svindel og kaos i bransjen. Det er helt sikkert noen i din bransje som svindler også, Skal vi da slippe til aktører som ikke betaler moms og skatt slik at du mister jobben din?

 

Om du ikke ser at jeg snakker om lover og regler, og må spørre om det foreslår jeg at du enten leser det jeg skriver en gang til, eller lar være å svare!

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

så du mener at en ulovlig tjeneste ikke kan komme fort nok til Norge? Ja for den er etter hva jeg har fått med meg fortsatt ulovlig? Betaler dette selskapet moms og skatt som andre? Er det ok at "enhver tulling" kan sette seg bak rattet og kjøre folk fra a til b bare fordi det er billig og enkelt for kunden? De aller fleste jobber i Norge kunne vært utført både billigere og raskere om man slapp å forholde seg til lover og regler. Også din!

For vi har det liksom så bra og fint her i landet med den vanlige taxinæringen som svindler Norge med med beløp som nærmer seg en milliard(!!!!!) Snakker du om "lover og regler" ???

 

For en side tilbake var det 500 millioner, nå har beløpet steget til en milliard. Godt du ikke er finansminister

 

Det var dette med å holde seg til fakta, da som du anklager andre for ikke å gjøre. Pot kettle

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...