Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hvor mye skal mutre trekkes til ved dekkskifte?

JacEr

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en far som snart har bursdag som allerede eier et muttertrekkersett. Han ønsker seg nå et sett med momentnøkler som da slutter å stramme mutrene ved et visst nivå. Av de settene jeg har sett, er nøklene oppgitt i Nm alt etter hvor mye de strammer til. Er det noen som vet sånn ca hvor mye mutre skal trekkes til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min BMW 318i E90 skal ha 120Nm på hjulmutterne i følge servicemanualen. Momentnøkler er justerbare så du kjøper ikke én nøkkel til hvert moment.

F.eks: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Momentnokler/Momentnokkel-70-350-NM-10255/

Edit: Eller tenkte du på slike: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Momentnokler/Momentstaver-5-stk-191501/

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

110-120 Nm er vanlig på personbiler. Hvor hardt man drar til har nada å si så lenge man ikke oppgir lengden på armen man bruker, så det kan fort bli misvisende. Når det er sagt, så er det nærmest aldri behov for å stramme til alt man orker på noe som helst. På bil kan det være direkte farlig og ende opp i knekte bolter. Bruk av kobberpasta etc. vil også påvirke det egentlige momentet, så her kan man fort stramme for mye, enda man bruker momentnøkkel og riktig moment. Dette er pga den smørende effekten til pastaen som gir lavere friksjon mellom bolt/felg - bolt/nav og følgelig mer strekk i bolten ved samme tiltrekningsmoment.

Momentnøkler har ofte litt ulike områder og er mest nøyaktige i den høyere delen av arbeidsområdet. Jeg har 3 stykker for å dekke alle scenarioer når jeg skrur på bilen.

Lenke til kommentar

110-120 Nm er vanlig på personbiler. Hvor hardt man drar til har nada å si så lenge man ikke oppgir lengden på armen man bruker, så det kan fort bli misvisende

Nei. Momentet er vridningsmomentet på bolten. Hvor lang armen er har ingenting å si. Jo lengre arm man bruker jo mindre kraft må man bruke på armen for å få samme moment (på bolten).

Edit: Med forbehold om at jeg kan ha misforstått formuleringa di.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Tror det ble en liten misforståelse her ja. Moment er jo selvfølgelig på bolten. Det jeg har problem med er når folk sier at de drar til "alt de har". For det første er ikke alle like sterke, men det som mulig er enda mer viktig er lengden på armen. Bruker man en latmannsarm med håndtak 60 cm fra pipa er det noe helt annet enn en skralle på 20-30 cm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...