JacEr Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Hei. Jeg har en far som snart har bursdag som allerede eier et muttertrekkersett. Han ønsker seg nå et sett med momentnøkler som da slutter å stramme mutrene ved et visst nivå. Av de settene jeg har sett, er nøklene oppgitt i Nm alt etter hvor mye de strammer til. Er det noen som vet sånn ca hvor mye mutre skal trekkes til? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Spiller det ærlig talt noen rolle? Jeg tar i så hardt jeg klarer og litt attpåtil, men så er jeg ikke supersterk. Lenke til kommentar
Raceface Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Vanlig personbil? Antar rundt 120nm. For guds skyld, ikke stram for mye heller. Var vernepliktige som kjørte gamle Mercedeser med ned til 2-3 hjulmutre på ett hjul, fordi de tidligere var strammet så hardt så de rett og slett røk! Lenke til kommentar
*F* Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Jeg pleier stramme så hardt jeg greier med armene, det er sikkert litt hardt, en har enda tilgode å ødelegge noe. Momentnøkkel hadde nok vært greit ja, har lyst på det selv. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 (endret) Min BMW 318i E90 skal ha 120Nm på hjulmutterne i følge servicemanualen. Momentnøkler er justerbare så du kjøper ikke én nøkkel til hvert moment. F.eks: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Momentnokler/Momentnokkel-70-350-NM-10255/ Edit: Eller tenkte du på slike: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Momentnokler/Momentstaver-5-stk-191501/ Endret 18. februar 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 110-120 Nm er vanlig på personbiler. Hvor hardt man drar til har nada å si så lenge man ikke oppgir lengden på armen man bruker, så det kan fort bli misvisende. Når det er sagt, så er det nærmest aldri behov for å stramme til alt man orker på noe som helst. På bil kan det være direkte farlig og ende opp i knekte bolter. Bruk av kobberpasta etc. vil også påvirke det egentlige momentet, så her kan man fort stramme for mye, enda man bruker momentnøkkel og riktig moment. Dette er pga den smørende effekten til pastaen som gir lavere friksjon mellom bolt/felg - bolt/nav og følgelig mer strekk i bolten ved samme tiltrekningsmoment. Momentnøkler har ofte litt ulike områder og er mest nøyaktige i den høyere delen av arbeidsområdet. Jeg har 3 stykker for å dekke alle scenarioer når jeg skrur på bilen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 (endret) 110-120 Nm er vanlig på personbiler. Hvor hardt man drar til har nada å si så lenge man ikke oppgir lengden på armen man bruker, så det kan fort bli misvisende Nei. Momentet er vridningsmomentet på bolten. Hvor lang armen er har ingenting å si. Jo lengre arm man bruker jo mindre kraft må man bruke på armen for å få samme moment (på bolten). Edit: Med forbehold om at jeg kan ha misforstått formuleringa di. Endret 19. februar 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Tror det ble en liten misforståelse her ja. Moment er jo selvfølgelig på bolten. Det jeg har problem med er når folk sier at de drar til "alt de har". For det første er ikke alle like sterke, men det som mulig er enda mer viktig er lengden på armen. Bruker man en latmannsarm med håndtak 60 cm fra pipa er det noe helt annet enn en skralle på 20-30 cm. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Verd å merke seg at riktig moment fordrer smurte gjenger. Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 19. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2015 Tusen takk for svar, regner saken som løst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå