Gå til innhold

Hva skjer med Xito.no? Overfakturerer meg, og har ikke svart meg på 5 dager!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hatt god erfaring med xito.no. Men jeg gikk så over til smarttelefon. Da begynte datautgifter å løpe, og en dag her forrige uke fiikk jeg sms om sperret abo. Jeg måtte lade opp kontantkortet. Jeg gikk og så og da var det overtrukket 170 kr. Så jeg lader for 200 kr, og tenker at jeg får bare unngå å bruke nettet. Det tar en dag før det er åpnet igjen. Jeg gjør kanskje to søk i 1881.no via mobnett. Kikker etter et sted på googlemaps. Ringer og sender kanskje 10 meldinger. That's it. Tomt. Ok, tenker jeg det må vel være logisk nå.

Neste dag sjekker jeg: 170 kr eller så i minus denne dagen også! Jaja, tenker jeg, da har vel et eller annet surret og godt. Så da skrur jeg likegodt av alt som heter mobildata. Lader for 200 kr til. Sendte tre meldinger, pluss en meget kort samtale. Tomt igjen.

Men da, tenkte jeg, vet jeg i alle fall at det bare er null kroner på kortet, for nå ha jeg jo skrudd av mobildata helt.

Får sjekket over nettet hjemme: 176 kr i minus i dag igjen!!!!

Dette virker mildt sagt mistenkelig, og på toppen av det hele kommer det at jeg sendte en mail til angående noe helt annet for omtrent fem dager som jeg ikke har fått svar på(Ja, epost er den eneste kundeservicen de har.) Sendte ny epost idag, intet svar. Før har jeg har fått svar på mine henvendelser der i løpet av samme dagen som jeg har spurt om noe.

Jeg har i alle fall bestilt et helt annet abonnement, og kommer ikke til slenge gode penger etter dårlige som det heter på engelsk. Advarer mot Xito.no, og lurer på hva jeg kan gjøre! Jeg finner ingen kontaktinformasjon til dem, annet enn kontaktskjema på siden deres.

Edit: Ja, forresten: på mobilen står det jeg siden starten av februar har brukt 610 mb mobildata. Mens på xito.nos teller så står det 950 mb.

Endret av Forbannet forbruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvilket Xito abonnement du har, men har du Xito medium, har du 300 MB data, etter dette betaler du 1.99 kroner per MB.

Ved dine 610 MB vil dette si et overforbruk på 310 MB, altså rundt 600 kroner.

Det er mulig at datatrafikk ikke blir oppdatert med egen gang det er brukt, og at det derfor kommer i ettertid.


Hvilket abonnement har du hos Xito? Og hvor mange MB er inkludert, og hvor mye koster per MB etter dette er brukt opp?

Lenke til kommentar

Ikke helt lignende situasjon, med opplevd litt av det samme. Fikk SMS av Djuice om at nettet var brukt opp, sjekket app hvor det stod at jeg hadde igjen noen hundre MB. Brukte såvidt internettet og plutselig var jeg trekt 399. Måneden etterpå skjedde nøyaktig det samme.

Etter mange samtaler med Djuice fikk jeg endelig et ordentlig svar. Data makspris= 399, og mobilappen som viser forbruket er ikke helt nøyaktig, og pris per mb er 10,- etter at inkludert data er oppbrukt.

 

Poenget er at du blir straffet hardt hvis du ikke er obs på selskapet sine vilkår, bruk aldri data hvis du ikke har mer tilgjengelig data inkludert i abbonementet.

Lenke til kommentar

Mobiler opererer i MegaByte, mobiloperatører opererer med MegaBit. Er neppe dette alene som har ført til så store utgifter, men verdt å bemerke seg.

 

1 MegaByte= 1024 kilobyte

1 MegaBit= 1000 kilobyte

 

Kan også hende Xito sin datateller opererer med annen dato enn den første i måneden når antall megabyte blir oppsummert.

Lenke til kommentar

Mobiler opererer i MegaByte, mobiloperatører opererer med MegaBit.

1 MegaByte= 1024 kilobyte

1 MegaBit= 1000 kilobyte

1 byte = 8 bit.

 

Det du sikkert tenker på at det er er to måter å definere kilobyte på, der den ene er 1000 byte og den andre er 1024. Derfor kalles gjerne 1024byte 1 kibibyte

Lenke til kommentar

Det er mulig at datatrafikk ikke blir oppdatert med egen gang det er brukt, og at det derfor kommer i ettertid.

Det stemmer. Data trafikk blir streamet i en sesjon. Operatøren har ikke mulighet til å kalkulere forbruket før sesjonen avsluttes.

 

Vet ikke hvordan dette skjer men det er et reelt problem for operatørene og, ettersom de mottar klager fra kunder som uvitende har brukt for mye data og skulle vært sperret fra operatøren din side.

Lenke til kommentar

Mobiler opererer i MegaByte, mobiloperatører opererer med MegaBit. Er neppe dette alene som har ført til så store utgifter, men verdt å bemerke seg.

 

1 MegaByte= 1024 kilobyte

1 MegaBit= 1000 kilobyte

 

Kan også hende Xito sin datateller opererer med annen dato enn den første i måneden når antall megabyte blir oppsummert.

Netcom sine sider vedrørende abonnementtypen SMART skriver Gigabyte i sin tekst (GB). Så ikke alle operatører har sine kvoter i megabit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...