baggiebridges Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 (endret) Bruker pc til spill, Crysis3 og BF4, samt surf. Ser i MSI Afterburner at CPU bruk er opptill 99%, også når jeg har klokket cpu til @4.5. Spørsmålet blir da om nåværenede cpu, 4930K kan utgjøre en flaskehals og i så fall være noen hennsikt og bytte til 4960X Extreme? Får 17208 i Firestrike, med minimall OC på GPU og CPU @4.5. Så vidt jeg kan se så er 17208 i Firestrike toppnoteringen for 3 x680 med godkjent driver Må vel eventuelt ha 2 x GTX 980 for og overgå dette hvis jeg skal skifte ut mine 3 x 680 classy? Både i Crysis 3 og BF4 har jeg over 144fps, med v-sync av, så Swift skjermen fungerer utmerket slik det er nå (spiller med G-sync) Ifølge Afterburner bruker jeg opptill 3.3GB gpu minne, så da er vel ikke GTX 970 et alternativ for meg? Eneste jeg bryr meg om er den visuelle spill opplevelsen jeg får, vil den bli bedre om jeg oppgraderer CPU/GPU som nevnt? Kan ikke klokke GPU'r mer enn +50-75 før jeg får crash når jeg spiller, vil jeg kunne klokke dem mer med 4960X? Kan klokke de langt lengre en og en. Eventuelle generelle råd til oppgraderinger.......... eller i ei, taes gjerne imot. Asus Rampage IV Black Edition 4930K @4.3 3x EVGA GTX680 Classified 4gb Corsair AX 1500i Kingston DDR3 HyperX Beast 32GB 2400Mhz 2x Samsung SSD 840 EVO 250GB Raid 0 Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q - Corsair 100i Logitech G910 Cooler Master HAF X BT Windows 8.1 64 bit Endret 19. februar 2015 av baggiebridges Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 3-6% høyere klokkehastighet originalt og 25% mer L3 cache. Høres ut som uhyre liten ytelseøkning. 2x GTX 980 tilsvarer omtrent 3x GTX 680. Hvorfor bruke massevis av penger på å få noe du allerede har tilsvarende av? Høres ut som det du trenger er vannkjøling for å få klokket CPUen bedre. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Lite å oppnå med 200mhz ekstra på CPU også. Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 18. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2015 (endret) Angående CPU så hadde det vært en betingelse at jeg fant en på bruktmarkedet. Fra @4.3 til 4.5 på nåværende CPU gir minimalt med extra poeng i Firestrike, 0 - 500 poeng avhengig av andre settings. Har Corsair 100i , sånn kompakt vannkjølings kit, så under nevnte Firestrike test var max temp 48 grader i noen få sekunder. Det ene kortet mangler Evbot kontakten, kan man få ettermontert slikt, eventuelt hvor? Kan ikke koste mange kronene vil jeg tro. Vet ikke hvor mye vits det er i det, når korta står så tett og på luft. #"¤%&/()=`#¤%&&¤%¤#%&&¤ at jeg ikke skaffa vannblokker til GPU'ne mens de enda var i salg. Sist gang jeg prøvde med Evbot OC gikk de fleste settings tilbake til utgangs punktet, har dog ikke brukt Evbot utenom rett etter korta var lansert. Nåværende drivere som forårsaker dette? Endret 18. februar 2015 av baggiebridges Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Hvorfor skal du bytte noe når du får 144fps i spillene du spiller? Når du overklokker CPU så ville jeg stresstestet med Prime95. Kjør testen small fft for å sjekke at du har nogenlunde normal temp. Helst under 80 grader liker jeg å ligge, men om den går noen få grader over gjør ingenting. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Prime95 bør ikke brukes til å teste nyere CPU'er da den stresser CPU mer enn det som er nødvendig og kan istedenfor ødelegge CPU'en. Gå heller for noe i retningen av Aida64 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Prime95 er et eldgammelt program som bare bruker eldgamle og ineffektive x86-instruksjoner. Store deler av CPU-en vil stå ubelastet og utestet hvis man bruker det. Det er en grunn til at nyere primtallsøkemotorer jobber i størrelseorden 10-1000 ganger kjappere. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Prime95 er et eldgammelt program som bare bruker eldgamle og ineffektive x86-instruksjoner. Store deler av CPU-en vil stå ubelastet og utestet hvis man bruker det. Det er en grunn til at nyere primtallsøkemotorer jobber i størrelseorden 10-1000 ganger kjappere. Det stemmer ikke helt. Nyeste Prime95 bruker også AVX2 og kneler Haswell. Anbefaler Asus Realbench i 2-4 timer. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Bruker pc til spill, Crysis3 og BF4, samt surf.Eventuelle generelle råd til oppgraderinger.......... eller i ei, taes gjerne imot. Du har allerede en bra spill maskin. Eneste grunnen til å bytte til 4960X er om du får den grisebillig på bruktmarkedet. Ser du har 3x 680 kort. Er jo ikke alle spill som skalerer så bra over 2 kort. Anbefaler deg å vente til nVidia og AMD lanserer sine nye kort og se hvordan de blir. Så kos deg med de du har en liten stund til vil jeg si Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 19. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2015 (endret) Har kjørt Asus Realbench i 47 min, alt jeg hadde tid til nå. Postet resultatet nedenfor, noe som ikke er "ok"? Temp på CPU vises opptil 10 grader høyere på Afterburner enn på Asus displayet, dvs løpende temp. Skal sette en OC på GPU'r senere i dag og kjøre en lengre økt. Endret 19. februar 2015 av baggiebridges Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Angående CPU så hadde det vært en betingelse at jeg fant en på bruktmarkedet. Fra @4.3 til 4.5 på nåværende CPU gir minimalt med extra poeng i Firestrike, 0 - 500 poeng avhengig av andre settings. Har Corsair 100i , sånn kompakt vannkjølings kit, så under nevnte Firestrike test var max temp 48 grader i noen få sekunder. Det ene kortet mangler Evbot kontakten, kan man få ettermontert slikt, eventuelt hvor? Kan ikke koste mange kronene vil jeg tro. Vet ikke hvor mye vits det er i det, når korta står så tett og på luft. #"¤%&/()=`#¤%&&¤%¤#%&&¤ at jeg ikke skaffa vannblokker til GPU'ne mens de enda var i salg. Sist gang jeg prøvde med Evbot OC gikk de fleste settings tilbake til utgangs punktet, har dog ikke brukt Evbot utenom rett etter korta var lansert. Nåværende drivere som forårsaker dette? Umulig å få ettermontert EVBot-kontakt. Bare bruk software når du klokker på luft. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Prime95 er et eldgammelt program som bare bruker eldgamle og ineffektive x86-instruksjoner. Store deler av CPU-en vil stå ubelastet og utestet hvis man bruker det. Det er en grunn til at nyere primtallsøkemotorer jobber i størrelseorden 10-1000 ganger kjappere. Prime er jo oppdatert oftere enn AMD sine drivere (hehe), så hvor du har dette fra vet jeg ikke. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 (endret) Bruker pc til spill, Crysis3 og BF4, samt surf. Ser i MSI Afterburner at CPU bruk er opptill 99%, også når jeg har klokket cpu til @4.5. Spørsmålet blir da om nåværenede cpu, 4930K kan utgjøre en flaskehals og i så fall være noen hennsikt og bytte til 4960X Extreme? Får 17208 i Firestrike, med minimall OC på GPU og CPU @4.5. Så vidt jeg kan se så er 17208 i Firestrike toppnoteringen for 3 x680 med godkjent driver Må vel eventuelt ha 2 x GTX 980 for og overgå dette hvis jeg skal skifte ut mine 3 x 680 classy? Både i Crysis 3 og BF4 har jeg over 144fps, med v-sync av, så Swift skjermen fungerer utmerket slik det er nå (spiller med v-sync) Ifølge Afterburner bruker jeg opptill 3.3GB gpu minne, så da er vel ikke GTX 970 et alternativ for meg? Eneste jeg bryr meg om er den visuelle spill opplevelsen jeg får, vil den bli bedre om jeg oppgraderer CPU/GPU som nevnt? Kan ikke klokke GPU'r mer enn +50-75 før jeg får crash når jeg spiller, vil jeg kunne klokke dem mer med 4960X? Kan klokke de langt lengre en og en. Eventuelle generelle råd til oppgraderinger.......... eller i ei, taes gjerne imot. Asus Rampage IV Black Edition 4930K @4.3 3x EVGA GTX680 Classified 4gb Corsair AX 1500i Kingston DDR3 HyperX Beast 32GB 2400Mhz 2x Samsung SSD 840 EVO 250GB Raid 0 Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q - Corsair 100i Logitech G910 Cooler Master HAF X BT Windows 8.1 64 bit Du har trippel SLI og en av de raskeste cpuer som er å få tak i. Men det er ikke godt nok og du vil ha mer ytelse? Er du sikker på at maskinvaren din fungerer som den skal? Dersom du har klokket cpu litt for mye kan dette redusere ytelse siden den regner feil og må gjenta operasjoner. Du kan sjekke dette ved å kjøre stock hastighet og øke klokkefrekvens gradvis og samtidig måle ytelse f.eks. med intel-burn-test med linpack. Hvis du øker klokkefrekvensen men ytelsen ikke øker, eller om ytelsen synker, da må du øke volt eller klokke ned litt. At en overklokket cpu er "stabil" og ikke krasjer betyr ikke at den fungerer optimalt eller bedre enn stock hastighet. SLI og spesielt trippel-sli introduserer alltid micro-stuttering. Det er ikke merkbart/plagsomt for alle eller i alle spill. Men hvis målet ditt er silkeglatt bildeflyt så er det beste 1 GPU og lavere grafikkinnstillinger, men da må du ofre benchmarkscores. Et alternativ kan være å deaktivere gpu nummer 2 og 3 når du spiller, og aktivere de når du benchmarker. Har du en 3D-skjerm som støtter lightboost kan du aktivere dette uten å aktivere 3d-brille-teknologien. Lightboost gjør at bakbelysningen i skjermen slår seg av mens pikslene endrer farge, og slår seg på når skjermen er klar til å vise neste bilde. De strober eller blinker med samme frekvens som oppdateringsfrekvensen på skjermen. Bildet flyter veldig fint men det går på bekostning av kontrast. Det er bedre på bevegelser men dårligere på bilder. En bivirkning av dette er at lyset fra skjemen forstyrrer infrarøde signal i samme rom, fjernkontroller fungerer dårlig om du har en lightboost-enhet i samme rom. Endret 19. februar 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Har kjørt Asus Realbench i 47 min, alt jeg hadde tid til nå. Postet resultatet nedenfor, noe som ikke er "ok"? Temp på CPU vises opptil 10 grader høyere på Afterburner enn på Asus displayet, dvs løpende temp. Skal sette en OC på GPU'r senere i dag og kjøre en lengre økt. Ser du hadde 1.42v på CPU. Nå har ikke jeg overklokka med 4930K før, men er du sikker den trenger så mye? Har du sjekka load temps på CPU med Core Temp programmet eller nyeste AIDA64? 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 1.42V og utover er ca. det punktet du møter veggen. Så sånnsett er det greit. Har klart litt høyere klokk med 1.42V (4,7 Ghz ish) men ikke så langt i fra at jeg ville sagt det er galt. Kan være individuelle forskjeller på brikkene. Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 19. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2015 Mest mulig ytelse i benching er vel ikke det som er målet mitt, men best visuell ytelse i spill. 1 x 680 kontra 3 x 680 gir hos meg meget store utslag på hvor bra spillet er visuelt, samt på fps. Har ikke hatt problemer med trippel SLI før i det siste, Da hender det at det "lugger" i Crysis3 online, fra ganske mildt til at spillet henger i opptil 1 sekund. 50% gangene synker fps fra 144 til ca 90 de andre gangene er det nesten ingen utslag på FPS(2-5) Har ikke klokket CPU manuelt, for doven til det, brukte "Level Up" i bios.(uff og huff nå får jeg vel høre det ) Siden CPU ikke blir for varm, kan jeg kanskje øke til 4.6 og oppover til jeg ser det ikke går lengre/blir for varmt(?) Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Ja auto overklokking er teit Kan hende du opplever lugging som følge av nyere nVidia drivere. Du kan prøve å gå tilbake til 340.xx driverene. Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 19. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2015 (endret) Ja auto overklokking er teit Kan hende du opplever lugging som følge av nyere nVidia drivere. Du kan prøve å gå tilbake til 340.xx driverene. Har driver 347.25, det er den første hvor V-sync starter hver eneste gang. Tidligere har det vært slik at jeg ofte har måtte slå det av i Nvidia kontrollo panel for og slå det på igjenn. Men det har ikke alltid nyttet og "starte" G-sync slik. Fikk G-sync skjerm i Desember 2014 Fungerer G-sync med 340.xx drivere? Endret 19. februar 2015 av baggiebridges Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Mest mulig ytelse i benching er vel ikke det som er målet mitt, men best visuell ytelse i spill. 1 x 680 kontra 3 x 680 gir hos meg meget store utslag på hvor bra spillet er visuelt, samt på fps. Har ikke hatt problemer med trippel SLI før i det siste, Da hender det at det "lugger" i Crysis3 online, fra ganske mildt til at spillet henger i opptil 1 sekund. 50% gangene synker fps fra 144 til ca 90 de andre gangene er det nesten ingen utslag på FPS(2-5) Har ikke klokket CPU manuelt, for doven til det, brukte "Level Up" i bios.(uff og huff nå får jeg vel høre det ) Siden CPU ikke blir for varm, kan jeg kanskje øke til 4.6 og oppover til jeg ser det ikke går lengre/blir for varmt(?) Klokk ned cpu og gpu til standard hastigheter, lugger det fortsatt? Det virker som at det er problemet, men det kan også være drivere som tuller. Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 19. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2015 (endret) Mest mulig ytelse i benching er vel ikke det som er målet mitt, men best visuell ytelse i spill. 1 x 680 kontra 3 x 680 gir hos meg meget store utslag på hvor bra spillet er visuelt, samt på fps. Har ikke hatt problemer med trippel SLI før i det siste, Da hender det at det "lugger" i Crysis3 online, fra ganske mildt til at spillet henger i opptil 1 sekund. 50% gangene synker fps fra 144 til ca 90 de andre gangene er det nesten ingen utslag på FPS(2-5) Har ikke klokket CPU manuelt, for doven til det, brukte "Level Up" i bios.(uff og huff nå får jeg vel høre det ) Siden CPU ikke blir for varm, kan jeg kanskje øke til 4.6 og oppover til jeg ser det ikke går lengre/blir for varmt(?) Klokk ned cpu og gpu til standard hastigheter, lugger det fortsatt? Det virker som at det er problemet, men det kan også være drivere som tuller. Har prøvd CPU og GPU'r på standard settings, kan si det slik: Det blir ikke bedre. Har den nest siste driveren, har prøvd reinstalasjon(alltid ren istalasjon) Mener problemet oppsto når jeg innstalerte en ny verson av Nvidia experience i Januar en gang. Experience har tidligere skapt mye problemer for meg, men reinstalerte den når jeg fikk G-sync skjermen i desember. Har nå avinstalert Experience, uten at det hjalp. Skal prøve den siste driveren senere i dag. 340.xx driverne støtter de G-sync? G-sync hos meg har ikke fungert skikkelig før nåværende driver Endret 19. februar 2015 av baggiebridges Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå