Gå til innhold

[Løst] Tips til oppgradering av 5 år gammel gaming-pc

Anbefalte innlegg

Bygget min egen pc for ca 7 år siden. Ting begynner å gå litt trekt ved forskjellige spill, så tenker på å oppgradere noen av delene i pcen. Er ikke like oppdatert idag som jeg var den gang, så håpte noen kunne komme med råd.

Må spille de fleste spill på lave innstillinger for å ikke oppleve lagging. Ønsker å kunne spille spill som CS GO på stabilt 200+ fps (spiller på 50-100 nå).

Her er delene pc'en består av:

- Intel core 2 duo cpu E8500 3,16 ghz

- RAM: DDR2 4GB

- GPU: ATI Radeon HD4600

- Hovedkort: ASUS P5Q Pro

- Strømforsyning: Corsair HX620W

- CPU cooler: Cooler master v8

Har et budsjett på ca 4000 kr.

Endret av feddi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet må du vel erstatte HK, CPU, Minne og GPU med noe bedre.. og da må man vel tenke litt på hva man får for pengene.. Du kan få helt OK Pakke for 4K men neppe noe flott

Men jeg ville faktisk brent av alt på GTX 970, og heller levet litt men en flaskehals på resten av systemet frem til jeg kan legge av 2-3K nye kroner for CPU, HK og Minne..

Mange som trolig ikke er enig med meg på dette, men jeg ville personlig gjort det..

Lenke til kommentar

Det eneste som gir deg noe ytelsesbedring her er nytt skjermkort. GTX 660 eller bedre gjør underverker med den CPUen. Men merk at du kan ikke ta den helt ut heller, et for bra skjermkort vil gjøre CPUen din til flaskehals og det er ikke noe vits i.

Når du skriver at det eneste som gir ytelsesbedring er skjermkort, mener du da at det ikke er noe annet som trengs å oppdateres fordi det er godt nok?

Slik jeg ser det er det kun GPU som er verdt å oppdatere med ditt budsjett. Når dette er gjort må du legge opp mere penger til å skifte ut HK, CPU og minne.

Først og fremst bør du fortelle litt mer om hvilke spill du spiller.

Spiller CS GO for det meste. Må bruke config på cs go for å kunne spille med 100 fps. Battlefield3 som jeg kjøpte når det kom ut 2011/2012, klarte pcen min aldri å spille. Ekstreme lag spikes. Da var ikke pcen min alt for gammel :/

Lenke til kommentar

Budsjettet er for lavt til å gi rom for mer. Jeg har selv hatt eksakt samme rigg oppgradert til et GTX 660 og det drar fint det aller meste av spill. Men GTX 660 eller GTX 750 er jo ikke akkurat top shelf kort lenger.

Jeg er enig i at et GTX 970 er et betydelig bedre valg, men da henger ikke resten av maskin med lenger og du vil oppleve ventelagg mens kortet venter på CPUen. Så da må man bytte hele dritten og da ryker du på det dobbelte av budsjettet.

Men du kan leve fint med den maskinen såfremt du ikke er helt grafikkhore og må ha råeste settings i alle spill.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nytt skjermkort vil være som natt og dag for deg, det er helt sikkert, jeg har ca samme platform som deg og valgte å oppgradere mitt Radeon 4780 skjemkort til Nivdea GTX 770, fra ubrukelig til morro.. Selv om du vil ha en stor flaskehals på selve hovedkortet, cpu og minne vil økningen være den som gir deg mest for pengene.. Og du kan få enda bedre ytelse senere ved og bytte ut HK, CPU og Minne, og dette trenger ikke nødvendigvis være det dyreste..

Lenke til kommentar

Budsjettet er for lavt til å gi rom for mer. Jeg har selv hatt eksakt samme rigg oppgradert til et GTX 660 og det drar fint det aller meste av spill. Men GTX 660 eller GTX 750 er jo ikke akkurat top shelf kort lenger.

Jeg er enig i at et GTX 970 er et betydelig bedre valg, men da henger ikke resten av maskin med lenger og du vil oppleve ventelagg mens kortet venter på CPUen. Så da må man bytte hele dritten og da ryker du på det dobbelte av budsjettet.

Men du kan leve fint med den maskinen såfremt du ikke er helt grafikkhore og må ha råeste settings i alle spill.

Hvilke skjermkort anbefaler du? Og har du noen anelse om hvilke forbedring det vil gi meg når det kommer til feks fps på cs go?

Lenke til kommentar

Jeg spiller BF4 på Phenom X410, 2,6ghz, 4GB DDR2 og GTX 770 amp edition fra zotac. Var umulig å spille på low før jeg fikk Zotac kortet, men fungerer glimrende nå på high på det aller meste.. Men jeg har det installert på En SSD disk og det var umulig å spille på min PC også før jeg installerte det på SSD..

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt kun skjermkort.

GTX 750ti eller bedre. Problemet med å kjøpe brukte maskiner er at folk er sinnsyke på pris på Finn o.l.

Et nytt skjermkort kan du også bare flytte med deg til en ny maskin seinere hvis du vil oppgradere resten.

http://cdon.no/elektronikk/msi/msi-geforce-gtx-960-oc-2gb-dvi-i-hdmi-3xdisplayport-p31716510?utm_source=prisguide_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisguide_no

Ble anbefalt dette av kompis. Kjøre på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...