becks94 Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Hei! Det nærmer seg søknadsfrist på samordna opptak og jeg har ennå ikke funnet ut hvilke studier jeg vil søke på. Jeg ønsker å studere noe innen IT, men mangel på realfag gjør at alternativene er ganske få. Har sett litt på informasjonsvitenskap på UiB og lurer på om noen av dere har noe erfaringer fra dette studiet. Hvilken type fag kan man forvente seg?, i hvilken grad er det fokus på programmering?, hvilke jobbmuligheter har man?, er det vanskelig å få jobb? osv. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 http://www.uib.no/studieprogram/BASV-INFO/plan Her står det i alle fall hvilke de har, og hva som er valgfag. Da kan du og se hvor mye programmering det er. Står og noe om hvilke jobbmuligheter det er. Lenke til kommentar
Vesleblauten Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Hei! Det nærmer seg søknadsfrist på samordna opptak og jeg har ennå ikke funnet ut hvilke studier jeg vil søke på. Jeg ønsker å studere noe innen IT, men mangel på realfag gjør at alternativene er ganske få. Har sett litt på informasjonsvitenskap på UiB og lurer på om noen av dere har noe erfaringer fra dette studiet. Hvilken type fag kan man forvente seg?, i hvilken grad er det fokus på programmering?, hvilke jobbmuligheter har man?, er det vanskelig å få jobb? osv. Jeg går på 2. året på informasjonsvitenskap på UiB akkurat nå, og kan si at det meget interessant studie! Man trenger ikke så veldig mye realfagskompetanse, da de obligatoriske fagene som inneholder matematikk o.l. er lagt opp til at man ikke skal ha noen spesielle forkunnskaper bortsett fra matematikken man har på videregående. Fagene du kan forvente er av sorten der man ser litt mer på meningen bak informasjonsteknologien i verden, for å si det på den måten, bla. analyse av sosiale nettverk, databasehåndtering, semantiske teknologier, informasjonssystemer. Noen av disse fagene bruker programmering mer som et verktøy for å hente og få frem informasjon. Dette står litt i kontrast til informatikkstudiene som er mye mer programmeringsbaserte. Når det kommer til jobbmuligheter er det egentlig litt en selv som avgjør hva man vil. Bachelorstudiet legger opp til at man skal få grunnleggende ferdigheter innenfor IT, i tillegg så har man en del frie studiepoeng som gjør at man kan ta fag over hele universitet, så man kan velge mer spesifikt hva man vil spesialisere seg i litt ute i studiet. Om det er vanskelig å få jobb tviler jeg litt på, næringslivet i dag har et relativt stort nok behov for folk med IT-kompetanse, og hvordan det ser ut 3-5 år når du er ferdig, det gjenstår å ses! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå