Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

utgifter per km med bil Vs elbil


ExtremeGo

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her å funderer litt . Idag deler jeg bil med damen min , en mitsubishi ASX 2011 modell gått ca 65 000 km. 1.8L 116 hk diesel . Til daglig kjører jeg den 62 km (31 km til jobb ) og en sånn bil ligger på ca 5 kr km ? Har lån på den og jeg betaler 1000 kr på lånet , 900 kr +/- i bompenger og ca 1000 - 1500 kr diesel per mnd .

 

Dvs bare for meg i utgifter på 3500 kr pr mnd. Så sjekket jeg på nettet at elbilen citroen c zero ligger på 1.50 kr per MIL . Dvs at min bil er 33 ganger dyrere per km ? Fikk det ikke helt til å stemme , hadde det vært 1.50 kr per km så ja ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel fortsatt lade gratis på offentlige parkeringsplasser? Da reduseres kostnadene ytterligere, og transport blir så og si gratis, sett bort i fra slitasje på bilen.

Null bompenger og kjøring i kollektivfeltet gjør det til et finfint regnestykke. Helt frem til fordelene med elbil fjernes

Lenke til kommentar

 

Utgiftene på elbil har vel en lei tendens til å komme periodisk a 50'000kr har jeg inntrykk av. Vanskelig å regne km-pris på det.

 

Dette må nesten utdypes? De har vell garanti som andre biler, eller?

 

Garanti er ikke det samme som null utgifter til vedlikehold.

 

Naar batteriet er utslitt, maa nytt anskaffes, og dette er dyrt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Utgiftene på elbil har vel en lei tendens til å komme periodisk a 50'000kr har jeg inntrykk av. Vanskelig å regne km-pris på det.

 

Dette må nesten utdypes? De har vell garanti som andre biler, eller?

 

Garanti er ikke det samme som null utgifter til vedlikehold.

 

Naar batteriet er utslitt, maa nytt anskaffes, og dette er dyrt.

 

 

Nå har vell de fleste elbilene ganske lang garanti på batteriene, da kan man ikke komme midt i garantitiden å kalle det vedlikeholdsutgifter.

 

Foruten batteri har jeg inntrykk av at vedlikeholdskostnadene til elbiler er generelt lave? Rett meg gjerne om jeg tar feil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekket rask Nissan Leaf, som er vell en smaapopulaer elbil.

Garanti paa batteriet er at det holder ~75% av kapasiteten inntil 5 aar eller 100 000 km.
Pris paa nytt batterie fant jeg var 6 500 dollar, som er importert til Norge rundt 60 000 kroner.

Da har kan du planlegge ca 12 000 kroner i vedlikehold i aaret, eller 1000 kroner i maaneden, bare paa batteriet.

Lenke til kommentar

Sjekket rask Nissan Leaf, som er vell en smaapopulaer elbil.

 

Garanti paa batteriet er at det holder ~75% av kapasiteten inntil 5 aar eller 100 000 km.

Pris paa nytt batterie fant jeg var 6 500 dollar, som er importert til Norge rundt 60 000 kroner.

 

Da har kan du planlegge ca 12 000 kroner i vedlikehold i aaret, eller 1000 kroner i maaneden, bare paa batteriet.

 

Men nissan sier dette om forventet levetid på batteriet:

 

Ut bilens levetid, med gradvis kapasitetstap med tid og bruk.

 

 

 

Det er mange faktorer som spiller inn her, hvor lenge mener nissan levetiden er feks. Men sånn generelt tror jeg ikke batteriet blir ett problem for de fleste. De som kjøper ny elbil i dag kjøper en ny bil innen 5-10år uansett(som er garantitiden til batteriet avhengig av type).

Lenke til kommentar

Å selge en 5-10 år gammel elbil der folk vet at batteriet nærmer seg slutten vil nok føre til en relativt lav pris på bilen.

Altså vil verditapet være større enn ellers.

 

Det har du nok rett i, men med tanke på at en elbil koster tja 200 000,- så er ikke det store problemet. Hva får en for en 10 år gammel golf i dag uansett?

 

sett vekk i fra superbilen tesla såklart. Der kan man nok gå på store smeller rundt disse tider :)

 

EDIT: ser på finn at 4 år gamle Leaf'er(utenfor garantitid neste år) ligger til rundt 50% av nypris. Det er da ikke så halvgale egentlig?

 

Ser egentlig ut til å ha tapt seg på lik linje som en golf om man ser på årstall.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noe av problemet med elbiler. Du må nedskrive dem nesten til null ved utløp av garanti. Jeg vet om noen som måtte selge den ene med feil for å ha råd til å reparere den andre med samme feilen.

 

Ang Leafen, etter hvert som markedet oversvømmes av disse må du vel nesten regne opp mot 70% verditap ved garantiutløp, og du får ganske mye bensin og parkeringsbiletter for 140'000kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noe av problemet med elbiler. Du må nedskrive dem nesten til null ved utløp av garanti. Jeg vet om noen som måtte selge den ene med feil for å ha råd til å reparere den andre med samme feilen.

 

Ang Leafen, etter hvert som markedet oversvømmes av disse må du vel nesten regne opp mot 70% verditap ved garantiutløp, og du får ganske mye bensin og parkeringsbiletter for 140'000kr.

 

Nå er det vell verditap på vanlige biler også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbiler er greit priset, slipper unna bompenger og kan kjøre i kollektivfelt. Lader gratis hos arbeidsgiver og på offentlige ladestasjoner. Lader ganske billig hjemme.

Dersom man må kjøre gjennom en av Oslo-bomringene til og fra jobb sparer man ca 7000 i året på det. Så vil nok tro at det er et greit regnestykke som går i pluss, forutsatt at man bor et sted det er "behov" for elbil (les kø, kollektivfelt og bom).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er noe av problemet med elbiler. Du må nedskrive dem nesten til null ved utløp av garanti. Jeg vet om noen som måtte selge den ene med feil for å ha råd til å reparere den andre med samme feilen.

 

Ang Leafen, etter hvert som markedet oversvømmes av disse må du vel nesten regne opp mot 70% verditap ved garantiutløp, og du får ganske mye bensin og parkeringsbiletter for 140'000kr.

 

Nå er det vell verditap på vanlige biler også?

 

Joda, men ikke i den grad som på elbil, der "halve bile" må påregnes å byttes en gang etter garantiutløp. Jeg vet av en bilforhandler som ble sittende med en haug brukte elbiler, der fikk du med to eller tre gratis om du kjøpte en av dem...

Lenke til kommentar

Det er noe av problemet med elbiler. Du må nedskrive dem nesten til null ved utløp av garanti. Jeg vet om noen som måtte selge den ene med feil for å ha råd til å reparere den andre med samme feilen.

 

Ang Leafen, etter hvert som markedet oversvømmes av disse må du vel nesten regne opp mot 70% verditap ved garantiutløp, og du får ganske mye bensin og parkeringsbiletter for 140'000kr.

Finner du en Leaf som er til salg for 30 % av ny pris (75k), så tror jeg det er mange interesserte. Meg inkludert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I min ringe vennekrets virker det til å være nokså normalt med utgifter i klassen 30-100.000,- på ordinære biler som er ferdig med garantitid. En girkasse, en dieselpumpe, en styreenhet, m.m. En girkasse til Opelen min kostet egentlig rundt 100K før aldersrabatten (5 år) kom inn og halverte dette. En nabo måtte bytte kasse på sin Audi som var kjørt under 200K, det kom på litt over 100K. 100K! For en "dum" girkasse!
Ikke at jeg skal fronte at elbiler er så rimelige, for det har jeg ikke snæring på. Men 50K i batteri høres ikke helt sinnsykt ut, til sammenligning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...