Gå til innhold

Prisregulerte lånerenter?

MK86

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg spurte Nordea om hvorfor deres fastrente ligger lavere enn flytende, og fikk svar om at dette var noe finanstilsynet bestemte. Så sjekket jeg DNB og Danske Bank og de har IDENTISKE priser på sine lån som Nordea. Da jeg spurte nærmere avsluttet Nordea samtalen.

I Desember 2014 satt Norges Bank "STYRINGSRENTEN SETTES NED 0,25 PROSENTENHETER TIL 1,25 PROSENT". Men hva har finanstilsyntet med bankene sine utlånsrenter å gjøre?

Skal det ikke være konkurranse?

post-374290-0-12956600-1424272444_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Danmark er styringsrenten -0,75%, og deres fastrenter på henholdsvis 3 og 5 år er 0,28% og 0.5%.

Det er altså en differanse på 1.25 prosentenheter på F5 lån til styringsrenten i Danmark.

I Norge er styringsrenten 1,25%, og 5års renten ligger på 2,50%, altså en differanse på 1.25 prosenthenheter.

Man skulle tro at renten ikke bestemmes av markedet, men direkte av styringrenten + 1,25 prosentenheter.

Lenke til kommentar

Det er da ingen andre type produkter som selges til identisk pris over alt? Hadde Kiwi, Rimi, Meny og Spar alle solgt en liter melk til nøyaktig samme pris ville nok en bjelle ha ringt?

Alle bankene har vell ikke nøyaktig samme pris på lånene sine?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kundeservice der hadde nok ikke peiling på hva de snakket om.

Jeg tipper at bankene bevisst legger seg på samme prisnivå for å være konkurransedyktige. De legger seg ikke lavere enn konkurrentene ofte, for da presses prisene lavere og lavere for fort, noe som senker lønnsomheten for bankene.

Detver vel slik at bankene låner inn pengeer til rundt 1,5%, og så låner de dem ut igjen for 2,3-3%.

Lenke til kommentar

Det kan vel være så enkelt som at alle bankene sikrer sine fastrentelån i det samme markedet, og dette markedet er relativt effisient? Det er ikke banken din som bærer risikoen for at den tar feil om rentemarkedets fremtidige utvikling, det er motparter i finansmarkedet. De er kanskje ganske samstemte her, samtidig som det er tilstrekkelig mye konkurranse til at alle bankene har skjært fastrenten til beinet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Detver vel slik at bankene låner inn pengeer til rundt 1,5%, og så låner de dem ut igjen for 2,3-3%.

Bankene låner faktisk teknisk sett ikke inn pengene de låner ut igjen - de skaper dem ut av luft. Rart, men sant. I denne sammenhengen har det imidlertid lite å si.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bankene låner faktisk teknisk sett ikke inn pengene de låner ut igjen - de skaper dem ut av luft. Rart, men sant. I denne sammenhengen har det imidlertid lite å si.

Jeg skal innrømme at jeg ikke har full oversikt over hvordan banksystemet fungerer. Men det er vel ikke lokalbankene som kan ta penger ut fra lufta? Det er det bare sentralbanken som kan gjøre. Utdyp gjerne hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Jeg skal innrømme at jeg ikke har full oversikt over hvordan banksystemet fungerer. Men det er vel ikke lokalbankene som kan ta penger ut fra lufta? Det er det bare sentralbanken som kan gjøre. Utdyp gjerne hvis jeg tar feil.

Når en bank innvilger et lån, så "kommer" ikke disse pengene fra noe sted. Det banken rett og slett gjør er at den taster inn +2mill på din konto (for eksempel). Det betyr likevel ikke at banken blir "rikere" av at de innvilger selve lånet. Du skylder banken 2mill kr, men samtidig skylder banken deg de 2millioner kronene som står på konto, som du kan velge å ta ut eller overføre når du vil. Pengemengden (målt ved kontanter og bankinnskudd) har økt med 2 millioner.

Selv om bankene skaper penger (bankinnskudd) når de innvilger lån, så må de også funde seg i markedet. Årsaken er at når bankene innvilger lån, så kommer en del av disse pengene til å bli overført til andre banker, og for å finansiere dette må de låne i markedet (eventuelt utstede flere aksjer).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...