Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 (endret) Person A sluttet i selskapet jeg jobber for noen måneder siden. Person A har hatt epost konto tilknyttet arbeidet, type: [email protected] Folk her kan ha private epost kontoer knyttet opp i klientene sine så arbeidsplassens konto skal derfor kun benyttes i arbeidet. Det er klargjort for alle at ledelsen kan tilegne seg innsyn i denne. Imidlertid har Person A benyttet firmakontoen privat også. Nå har det dukket opp en sak som gjør at ledelsen vil ha innsyn. Greit nok. Problemet er imidlertid at ledelsen vil at vi datafolket skal søke opp og sortere info fra Person A's konto, antagelig fordi går med en del tid og ikke er det spesielt fornøyelig arbeid heller. Vi vil ikke fordi det ligger private greier der vi ikke ønsker å vite noe om. Vi mener ledelsen burde gjøre dette selv (selvfølgelig skal vi vise dem hvordan). Fines det noen regler på dette ? ... eller spurt på en annen måte; Kan vi nekte ? Endret 18. februar 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Datatilsynet har en artikkel om innsyn i ansattes e-post. Tror du finner det meste der. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 https://www.datatilsynet.no/Sektor/Arbeidsliv/Innsyn-epost-filer/ Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Det er på grunn av slike ting at det anbefales å oppfordre arbeidstakerane om å ha ryddige ordningar på jobbmailen og/eller jobb-PC. Som tommelfingerregel bør arbeidstakaren ikkje ha noke som er sensitivt på jobbens datautstyr, og det som ein då har av privat art bør så langt som mulig skillast frå det som er jobbrelatert. Tilsvarande også for andre ting ein har jobben som arbeidsgiver ikkje skal ha innsyn i, som f.eks fagforeiningsrelaterte ting. Hadde arbeidstakaren i dette tilfellet lagt dei private epostane i ei eiga mappe merka privat så kunne arbeidsgiver ha gått inn i epostsystemet for å hente fram å hente fram den nødvendige informasjonen utan å snoke unødvendig mykje i det som er privat. Uansett så er det arbeidsgiver som har rett til å skaffe seg innsyn når det er nødvendig. Dette er ikkje ei oppgåve som dere skal måtte utføre (sjølv om at dere nok må bidra med den tekniske biten). Ein anna ting er at dersom ein vil ha innsyn i eposten til den tidligare ansatte pga ein bestemt ting så vil eg tru at ein kan bruke søkefunksjonen til å utheve kun dei epostane som kan inneholde den relevante informasjonen. Eg ville også sett på det som sannsynleg at ein person som slutter i virksomheita har eller burde ha rydda vekk det som er mest sensitivt. Hadde Person A dødd, eller på andre måtar plutselig vært fråværande så hadde det vært ein ting, men når han har slutta på ein planlagt dato så må ein vell også påregne at han/ho har sletta det meste av privat informasjon? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 (endret) Jeg har vært igjennom artikkelen fra datatilsynet og kan ikke finne at denne sier noe om det jeg spør om. Arbeidsgiver har her tilgang på epost kontoen, derom hersker ingen tvil. Spørsmålet jeg har er altså; Kan ledelsen forlange at teknikere finner frem info for dem eller har teknikere mulighet til å kreve at ledelsen gjør denne jobben selv (de skal selvfølgelig bli vist hvordan). Eg ville også sett på det som sannsynleg at ein person som slutter i virksomheita har eller burde ha rydda vekk det som er mest sensitivt. Hadde Person A dødd, eller på andre måtar plutselig vært fråværande så hadde det vært ein ting, men når han har slutta på ein planlagt dato så må ein vell også påregne at han/ho har sletta det meste av privat informasjon? Person A virker ikke å være videre "ryddig". Normalt skulle epost vært brukt sjelden siden personen egentlig skulle benyttet et saksbehandlingsystem (og dermed sendt eposter derfra). Personen har allikevel benyttet sin personlige epost mye ut mot kunder (samt privat), derav hele problemet. Vi titta såvidt på kontoen og det er ingen orden, ca 50.000 eposter i innboksen, ingen egne mapper (selv ikke spam som kom gjennom fileret er slettet.) Vi gjorde et søk og det kom opp så mye rart at vi ikke ønsker å undersøke videre. Noe av problemet er at saken ikke er helt lett å begrense til bestemte ord, tidsperioder og/eller avsendere/mottagere. En må nok "manuelt" tråkle seg igjennom en hel del annet. Oppdatering; Noen fra ledelsen ringte meg nå nettopp og ba oss gjøre dem istand til å søke selv. Denne bestemte saken er således løst, men spørsmålet i førstepost står vel igrunn fortsatt. ## trippelpost slått sammen av ilpostino ## Endret 19. februar 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Jeg antar at teknikerne er ansatt i firmaet? I så fall mener jeg dette er en arbeidsoppgave som kan organisatorisk sett kan pålegges IT-avdelingen - det er i kjernen av arbeidsgivers styringsrett. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Dette blir vel mer et etisk dilemma enn arbeidsrettslig? Den IT-ansatte ønsker personlig ikke å få innsyn i A's privatliv, og vil derfor unngå en spesifikk (ellers normal) arbeidsoppgave. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 er de tikke krav om at det skal være flere tilstede ved slike søk, gjerne tillitsvalgt eller tilsvarende samt at den tidligere arbeidstageren skal varsles? Se avsnittene under "Prosedyrer ved innsyn" i tidligere nevnte artikkel hos Datatilsynet. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Jeg tar vel ikke helt feil om jeg tilfører at medarbeideren det gjelder må informeres om at det snokes i E-Posten. Den ansatte har også rett til å være med (sitte og se på) når det snokes i E-posten hans. Dette mener jeg ihvertfall å huske selv om jeg ikke kan gå helt god for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå