Xanny Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 jeg overklokka cpuen min til 4.5ghz i går, men jeg ser at clockspeeden står på 4.5ghz konstant 24/7, til og med på idle og lav load... og det er vel strengt tatt ikke nødvendig at den skal være slik? går det an å gjøre noe endringer på BIOS som gjør at clockspeeden på cpuen går ned når jeg ikke kjører noe heavy programmer eller spiller, at clockspeeden går under 4.5ghz når jeg bare er på skrivebordet feks slik at den slipper å holde seg så varm hele tiden? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Jeg antar det er Intel CPU du har. Du har sikkert slått av C1E og SpeedStep (EIST) i BIOS. Slå dette på. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Alternativt så kan det hende du må inn i strømstyring til Windows, hvor du kan sette prosessorstatus å gå fra f.eks 5-100 %, ikke bare 100%. Lenke til kommentar
Xanny Skrevet 18. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2015 (endret) oi, ja glemte å nevne at det er Intel jeg har. 3920k takk for svar til begge Endret 18. februar 2015 av minipack Lenke til kommentar
Xanny Skrevet 18. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2015 Jeg antar det er Intel CPU du har. Du har sikkert slått av C1E og SpeedStep (EIST) i BIOS. Slå dette på. er det denne som skal på? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Bare av interesse, da jeg selv har lagt merke til det her et par ganger, hvor ille er det med låst overklokk? Feks 4,5Ghz? Kjører selvsagt tempmonitor, men har alltid skrudd på at det styres automatisk slik TS ordner nå. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Du kan nok regne med noe redusert levetid. Lenke til kommentar
Xanny Skrevet 18. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2015 Ja. okei, men nå er jo den på som du kan se, men nå vil ikke den klokke seg mer enn stockklokken når jeg stress tester? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Bare av interesse, da jeg selv har lagt merke til det her et par ganger, hvor ille er det med låst overklokk? Feks 4,5Ghz? Kjører selvsagt tempmonitor, men har alltid skrudd på at det styres automatisk slik TS ordner nå. Det er hovedsakelig spenningen som gir uttryk i redusert levetid, da økt spenning drastisk vil øke elektron-migreringen (strømlekkasje), og vil oppleves som tap av stabilitet, og at den klokker dårligere over tid. Sjeldent at prosessoren går fra fin til død, med mindre man gjør noe drastisk. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 (endret) Hjelper vel fint lite å få frekvensen til en prosessor til å redusere seg når det er lav last, så lenge man har manuell vcore (?). Kombinasjonen adaptive vcore ( og EIST) og så endre min/max processor state i power options er vel løsningen. Jeg får ikke skikkelig dreisen på adaptive vcore, så personlig styrer jeg unna. Så lenge temperaturene er OK driter jeg i om vcore (og freq) er flat hele tiden. Endret 18. februar 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Kjører adaptive her, setter 0.305+ så blir volten 1.305 perfekt under load Er også adaptive på Cache. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Kjører adaptive her, setter 0.305+ så blir volten 1.305 perfekt under load Er også adaptive på Cache. Kommer vel strengt ann på hovedkortet .. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Kjører adaptive her, setter 0.305+ så blir volten 1.305 perfekt under load Er også adaptive på Cache. Kommer vel strengt ann på hovedkortet .. Og Cpu muligens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå