Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Heve kjøp? Ford Focus? Rettigheter


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg håper noen kloke hoder der ute med kanskje noen erfaring kan komme med noen synspunkter/Råd

For typ 3 Uker siden solgte jeg min Ford Focus 99 mod. 155k km
Samme dagen ringer kjøper og klager på at ho ikke får bilen i revers. Dette er noe jeg opplede som rart da jeg ikke hadde hatt det problemet. Jeg sa at ho bare skullle fortsette og prøve. Det virket som ho ikke hadde fått den ordentlig i gear ettersom dette ikke hadde vært noe problem tidligere. Ho sendte meld 2 min senere og sa at ho fikk det til og at dette gikk i orden.

Nå 3 Uker senere sender ho meld og sier at ho ville klage på noen småting, som feks at vinduet gikk treigt ned og trenkte hjelp opp og at justeringa til sidespeil var dårlig. Dette sjekket ho når ho overtok bilen og det var ikke noe feil da! Så det ser jeg på som tull.
Ho sa også at gearet var ødelagt, at det var noe galt i revers og i 3 gear.
Synes dette høres rart ut da jeg aldri har opplevd det/ Noe lignende. Ho tilbydde at jeg kunne betale 4500kr for og gjøre opp for det:L noe som kostet 10-20 k og fikse sa ho. Jeg sa at jeg ville ha kvittering fra verkstedet om at dette var ødelagt og at det var min feil?
Er det sånn jeg skal gå frem? Ho skulle maile med kvtt om et par dager da ho var innom verkstedet igjen. Hvordan rettigheter har jeg, hva skal til om ho skal ha noe penger av meg? Hva kan jeg si nei til?
Hvor går grensa for hva som er ødelagt og MÅ byttes?
Hele Jenta/dama har virket rar og gikk igjennom ALT da ho kjøpte bilen.
Det er en bil jeg solgte en del billigere en planlagt for og bli kvitt den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva solgte du bilen for? Om du har informert om giret på forhånd så har hun ingenting å klage på. Ting som skjer i etterkant er også ting som er hennes ansvar. La hun gjerne maile deg kvittering, men slik det ser ut nå kan du faktisk bare si at giret viste hun om på forhånd, og disse andre småtingene har skjedd i etterkant. Om hun argumenterer med at noe var slik rett etter hun kjøpte den, og du ikke hadde informert om det, og du ikke viste om det. Så kan du bruke feks at du ikke viste om det, eller så er det å gå for å si at det faktisk er en 16 år gammel bruktbil, så det er mye feil på slikt. Og om det er snakk om 15000kr-20000kr klasse så har du ihvertfall et godt argument, det er faktisk en billig gammel bil.

 

Virker som en skikkelig vrien og dum dame å komme i krangel med. Men hun har absolutt ingenting å klage på, ut i fra det du forteller her. Med mindre det er opplysninger du viste om før salg,men ikke fortalt om.

Endret av KontorPult
Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke så enkelt, da hun har en sak dersom det er feil du visste om eller burde ha visst om.

 

En feil på girkassen vil nok typisk omfattes av dette, så dersom verkstedet sier at dette er noe du burde ha visst om og at det ikke kan ha vært forårsaket av den nye eieren stiller du nok litt svakt ihht den.

 

Hvis du aldri har merket noe så høres det jo litt rart ut, men du bør jo sjekke at verkstedet er seriøst og ikke er på hennes side, samt argumentere for at det er noe hun har forårsaket dersom det er en skade som kan ha oppstått akutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva solgte du bilen for? Om du har informert om giret på forhånd så har hun ingenting å klage på. Ting som skjer i etterkant er også ting som er hennes ansvar. La hun gjerne maile deg kvittering, men slik det ser ut nå kan du faktisk bare si at giret viste hun om på forhånd, og disse andre småtingene har skjedd i etterkant. Om hun argumenterer med at noe var slik rett etter hun kjøpte den, og du ikke hadde informert om det, og du ikke viste om det. Så kan du bruke feks at du ikke viste om det, eller så er det å gå for å si at det faktisk er en 16 år gammel bruktbil, så det er mye feil på slikt. Og om det er snakk om 15000kr-20000kr klasse så har du ihvertfall et godt argument, det er faktisk en billig gammel bil.

 

Virker som en skikkelig vrien og dum dame å komme i krangel med. Men hun har absolutt ingenting å klage på, ut i fra det du forteller her. Med mindre det er opplysninger du viste om før salg,men ikke fortalt om.

Jeg solgte bilen for 15 k. Jeg informerte ikke om dette på forhånd da dette ikke var et problem. Har aldri vært noe problem og har ikke merket at det var tendens til noe problem heller.

 

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke så enkelt, da hun har en sak dersom det er feil du visste om eller burde ha visst om.

 

En feil på girkassen vil nok typisk omfattes av dette, så dersom verkstedet sier at dette er noe du burde ha visst om og at det ikke kan ha vært forårsaket av den nye eieren stiller du nok litt svakt ihht den.

 

Hvis du aldri har merket noe så høres det jo litt rart ut, men du bør jo sjekke at verkstedet er seriøst og ikke er på hennes side, samt argumentere for at det er noe hun har forårsaket dersom det er en skade som kan ha oppstått akutt.

Hvordan argumenterer de for det? at jeg burde vist om det?

Så vis jeg bare får en kvitttering der det står pris av bytte så skal jeg ikke bry meg?

Stygt og si det men Jenta er utenlandsk og prøvde og sjekke opp alt ed bilen og evnt feil.

Så kan jo hende at ho kjenner noen som jobber på det verkstedet.

Lenke til kommentar

15k så mener jeg at du burde si til kjøper at du får ikke allverdens for det, langtfra en feilfri bil. Noe må forventes og ting dukker opp i etterkant. Det at vinduer går tregt og justering på sidespeil er dårlig er ganske vanlige feil på gamle biler...

 

Jeg tar alltid en prat med kjøper når jeg selger bil i den prisklassa.

Om hun ikke tar til vettet av det så burde du vente å se til verkstedsrapporten kommer, og se hva konklusjonen er. Kan jo være brukerfeil for den del.

 

Evnt ta den med på en NAF selv og se. NAF er jo et uavhengig firma som ikke lar seg påvirke eller jukser for feks å tjene penger. Et rettferdig sted å ta den. Eller så kan du bare ignorere henner og satse på at hun gir opp. Hold på ditt og si at du aldri hadde noe problem.

Lenke til kommentar

15k så mener jeg at du burde si til kjøper at du får ikke allverdens for det, langtfra en feilfri bil. Noe må forventes og ting dukker opp i etterkant. Det at vinduer går tregt og justering på sidespeil er dårlig er ganske vanlige feil på gamle biler...

 

Jeg tar alltid en prat med kjøper når jeg selger bil i den prisklassa.

Om hun ikke tar til vettet av det så burde du vente å se til verkstedsrapporten kommer, og se hva konklusjonen er. Kan jo være brukerfeil for den del.

 

Evnt ta den med på en NAF selv og se. NAF er jo et uavhengig firma som ikke lar seg påvirke eller jukser for feks å tjene penger. Et rettferdig sted å ta den. Eller så kan du bare ignorere henner og satse på at hun gir opp. Hold på ditt og si at du aldri hadde noe problem.

Så jeg bør bare stå på mitt? selvom ho mener ho skal ha tilbake penger eller heve kjøpet?

Hvis ho fortsatt mener det så my ho vel ta dette vidre og det vil koste tid og penger?

Lenke til kommentar

Jepp, bare å stå på sitt. Det zanta skriver er også aktuelt. Hvis hun tar det videre, ja da har vi hvertfall bekreftet én ting. Hun har ingen anelse på hva hun begir seg ut på. Som Exiter skriver, hun burde oppdaget det under prøvekjøring. Siden hun ikke har det, så er det mindre troverdig.

Da står jeg bare på mitt og gir ikke etter for dette..

Lenke til kommentar

Det var altså clutchen som var sliten.

Hvis det var tilfelle når hun kjøpte den så burde hun ha merket det under prøvekjøringen.

Fullt mulig å "slure ihjel" en clutch som har gått ett stykke på svært kort tid å.

Jeg hadde aldri iverden betalt det, på en bil til 150k ja, men ikke en til 15k!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...