Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Påklage Avslag på straffegjennomføring med elektronisk kontroll

Mitsubishi89

Anbefalte innlegg

Hei

Har havnet i ei klemme med kriminalomsorgen og advokaten min er bortreist til og med fredag, og har en ukes tidsfrist til å fremsette klage. Tanken var da at kansje noen ville være så vennlig å gi meg en pekepinn ang klage og rettigheter i forhold til å klage på dette. Det er da snakk om en trafikksak helt tilbake til 2013 hvor jeg er idømt en fengselsstraff.

Jeg tenkte jeg kunne sakse fra brevet datert; 12.02.2015 så er det lettere å forstå hva det dreier seg om:

AVSLAG PÅ SØKNAD OM STRAFFEGJENNOMFØRING MED ELEKTRONISK KONTROLL - XXXXX XXXXXXXX FØDT XX.XX.XXXX

Vi viser til din søknad av 28.09.2014.

Søknaden innvilges ikke.

Det følger av straffegjennomføringsloven § 16 andre ledd at dersom den idømte ubetingede fengselstraffen eller resterende tid frem til forventet løslatelse er inntil fire måneder, og det er hensiktsmessig for å sikre en positiv utvikling og motvirke ny kriminalitet, kan straffen gjennomføres utenfor fengsel når det settes vilkår om at domfelte skal være undergitt elektronisk kontroll. Straffegjennomføring med elektronisk kontroll kan ikke innvilges dersom formålet med straffen eller sikkerhetsmessige grunner taler mot det.

Kriminalomsorgen Vestfold friomsorgskontor mener at forutsetningene for straffegjennomføring med elektronisk kontroll ikke er oppfyllt. I vurderingen har vi lagt vekt på at du ikke har samarbeidet tilstrekkelig i forbindelse med saksbehandlingen av din søknad og at vi av den grunn ikke har kunnet fremskaffe nødvendig dokumentasjon og informasjon for en nødvendig vurdering av din søknad.

I forskriftens § 7-9 heter det blant annet:

"Domfelte som opptrer truende under saksforberedelsen eller som er påvirket av rusmidler eller som på annen måte unnlater å medvirke til saksforberedelsen, skal som hovedregel anses uegnet for straffegjennomføring med elektronisk kontroll."

I forbindelse med den forberedende saksbehandlingen informerte du kriminalomsorgen om at du hadde flere diagnoser og av den grunn ønsket fritak fra sysselsettingskravet. Du informerte om at du ikke ønsket å snakke om din helse med kriminalomsorgen. I den sammenheng samtykket du til at kriminalomsorgen kunne innhente dokumentasjon hos blant annet din fastlege. Du har i ettertid trukket dette samtykke, slik at kriminalomsorgen ikke har kunnet fremskaffe nødvendig dokumentasjon. Dette innebærer at du ikke har en godkjent sysselsetting, slik vilkårene for elektronisk kontroll er.

Videre har du vært svært vanskelig å få tak i pr telefon, da du ikke har besvart våre henvendelser gjentatte ganger. Du har heller ikke ringt oss opp igjen. Kriminalomsorgen Vestfold friomsorgskontor finner derfor at du ikke er egnet for elektronisk kontroll.

Dette vedtaket kan påklages til Kriminalomsorgen region sør. Klagefristen er 7 dager fra underretningen om vedtaket er mottatt, jf straffegjennomføringsloven § 7 bokstav e. Klagen sendes om Kriminalomsorgen Vestfold friomsorgskontor. En klage vil ikke ha oppsettende virkning med mindre dette bestemmes av kriminalomsorgen.

Domfelte har rett til å se sakens dokumenter i den utstrekning dette følger av forvaltningsloven §§ 18-19, jf. straffegjennomføringsloven § 7 bokstav c. Domfelte kan videre be om veiledning i sakens anledning, jf. forvaltningsloven § 11.

Du vil nå bli innkalt til soning av straffen i fengsel.

Med hilsen

XXXX XXXXXX XXXXXX XXXXXX
Friomsorgsleder Teamleder Elektronisk kontroll.

Kopi: Vestfold politidistrikt."

Dette er en veldig fortvila situasjon for meg og dreier seg ikke om noen grove brudd og jeg mener derfor at jeg må få be om at søknaden revurderes, forutsatt at vilkårene er oppfylt? Jeg har laget et utkast til en klage, men jeg føler at hele fremtida framover står på spill og vil da gjerne at ting skal gå bra, og tenkte at det kansje var noen åpenbare ting jeg ikke tenkte på som bør være med eller kunne vært annerledes?

Var i prat med dem i dag og det viste seg da at saksbehandler er bortreist til fredag 20.02.2015, og ikke nok med det så hadde Hof Fengsel sendt ut en innkalling til soning datert 13.02.2015 med oppmøte 10.03.2015. Jeg er veldig takknemlig om noen skarpe hoder vil hjelpe meg litt i denne saken her, siden jeg ikke kjenner lovverket spesielt godt annet enn at jeg har sitti og googla meg grønn i hele dag. Under ligger mitt utkast til en klage.

Jeg fikk forøvrig beskjed i dag i samtale med kriminalomsorgen at hvis jeg ønsket en oppsettende virkning så bør jeg søke Hof Fengsel om Soningsutsettelse. Litt usikker på oppsett av den søknaden, kansje noen kunne komme med et innspill der også eventuellt?

Tusen takk til de som tok seg tid til å lese dette.

-----------------------------------------------------------------

KLAGE PÅ AVSLAG AV SØKNAD OM STRAFFEGJENNOMFØRING MED ELEKTRONISK KONTROLL – XXXXX XXXXXXXX FØDT XX.XX.XXXX
Hei
Mottok avslag på søknad om straffegjennomføring med elektronisk kontroll. Mener jeg kvalifiserer for dette og vil derfor påklage avslaget og be om at dere revurderer dette.
Jeg mottok brevet med avslaget 16.02.2015, det var da datert 12.02.2015.
"I forbindelse med den forberedende saksbehandlingen informerte du kriminalomsorgen om at du hadde flere diagnoser og av den grunn ønsket fritak fra sysselsettingskravet. Du var tydelig på at du ikke ønsket å snakke om din helse med kriminalomsorgen. I den sammenheng samtykket du til at kriminalomsorgen kunne innhente dokumentasjon hos blant annet din fastlege. Du har i ettertid trukket dette samtykke, slik av kriminalomsorgen ikke har kunnet fremskaffe nødvendig dokumentasjon. Dette innebærer at du ikke har en godkjent sysselsetting, slik vilkårene for elektronisk kontroll er.
Videre har du vært svært vanskelig å få tak i pr telefon, da du ikke har besvart våre henvendelser gjentatte ganger. Du har heller ikke ringt oss opp igjen.
Kriminalomsorgen Vestfold friomsorgskontor finner derfor at du ikke er egnet for elektronisk kontroll."
Jeg ønsker da å klage på dette avslaget og beklager at jeg ikke har vært nok tilgjengelig. Jeg vet at EK-teamet har ringt, men jeg har veldig mye angst og er ikke veldig glad i telefon og har da utsatt å ta kontakt også har det gått i glemmeboka. Jeg tenkte at hvis det var noe viktig annet enn en liten beskjed foreksempel så "ringer dem sikkert igjen" eller at jeg ville få et brev etc.
Det stemmer også at jeg trakk samtykket til at kriminalomsorgen kunne kommunisere med fastlege, men det var ikke for å være motvillig, jeg forsto det sånn at det var lite vi kunne hente der av opplysninger siden jeg har en kort relasjon til fastlegen jeg nå har. (XXXXX XXXXXX, Tønsberg Med senter) og at vi derfor skulle innhente dokumentasjon fra XXX XXXXXXXXX, (Psykiater, tønsberg).
Men jeg gir gjerne tilbake det samtykket, og lover å vise betydelig bedring når det kommer til det med å være tilgjengelig også på telefon selv om dette ikke er noe jeg er veldig glad i. Jeg har tenkt at siden vi på en måte ikke har begynt pålenkingen enda så var det ikke så alvorlig enda at jeg måtte være tilgjengelig uansett hvordan dagsformen var. Jeg håper vi kan fortsette prosessen med fotlenke da jeg føler det er veldig belastende med en fengsling da jeg har begynt å få etablert meg litt med en grei leilighet, og kjæreste, i tilegg har jeg en hund å ta vare på.
Jeg skal også prøve å snakke med fastlegen en gang til å prøve å få iallefall en enkel erklæring basert på informasjonen jeg kan gi henne fra tidligere leger, psykiatere, nevropsykologisk utredning osv. Og ta kontakt med XXX XXXXXXXXX, hvis ikke er jeg villig til å delta i sysselsetting selv om dette vil medføre betydelig belastning for meg psykisk, men jeg vil heller mye gjerne det enn i fengsel. Så jeg håper det går ann å revurdere dette forutsatt at jeg selvsagt er bedre tilgjengelig og gjør mer for å innhente dokumentasjon, jeg bare har opplevd det som vanskelig siden legen min ikke hadde lyst til å skrive en erklæring siden henne ikke kjenner meg noe særlig enda.
Jeg er litt usikker men tenkte jeg kansje kunne legge ved papirer fra nav som noe dokumentasjon da jeg nettop fikk innvilget uføretrygd nettop på grunn av de problemene jeg har i forhold til disse tingene her (angst og depresjon primært).
Legger også ved endel vedlegg med min sykehistorikk fra tidligere leger, psykiatere mm. som jeg håper vi kan bruke som dokumentasjon. Innleverer dette 18.02.2015
Jeg vil også gjerne at hvis det er mulig om XXXX XXXXXXX XXXXXX kan ta kontakt med meg, jeg prøvde å ringe i dag på vakttelefonen og hadde en samtale der når jeg så dette brevet om avslag. Men jeg tenkte kansje jeg kunne få litt hjelp til å skrive denne klagen eller hvis det er noe jeg ikke har tenkt helt på som kunne være nyttig i denne annledningen.
Lurer også på om det er mulig å gi klagen min såkalte oppsettende virkning, så jeg kan få oppfylt alle kravene for et videre samarbeid da dette kom veldig brått på.
Med vennlig hilsen
XXXXX XXXXXXXX
Adresse Nr, Postnr Kommune
Tlf: xxx xxx xx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klagen ser eigentleg heilt grei ut, men eg trur desverre ikkje at den blir tillagt så mykje vekt når det fyrst er fatta eit vedtakt om at du ikkje oppfyller forutsettningane for fotlenkesoning.

Ytterligare komplisert blir det når du i tillegg søker å få fritak frå eit av krava for fotlenkesoning.

Så lenge du ikkje er sysselsatt, så oppfyller du eigentleg ikkje krava til å få slik soning.

Når du då i tillegg ikkje har ville levert dokumentasjon på at du av helsemessige årsaker skal få fritak frå sysselsettningskravet, og du har gjort det vanskelig for kriminalomsorgen å innhente slik dokumentasjon så har du gjort det vanskelig for deg sjølv.

Det som no er viktig er at du i klagen får lagt med skikkelig dokumentasjon på som viser kvifor du skal få fritak frå sysselsettningskravet, og dokumentasjon på at det er din diagnose som har medvirka til at dokumentasjonen ikkje har kommet kriminalomsorga i hende før no etter at det er fatta vedtak.

Så ikkje berre skriv at du vil prøve å snakke med fastlegen din, men snakk med fastlegen din no med ein gong. Få tak i dokumentasjon og legg med dette i klagen.

Det samme gjeld dokumentasjonen frå NAV, ikkje berre skriv at du kan frammlegge slik dokumentasjon. Få tak i dokumentasjonen og send den som vedlegg til klagen.

No er det viktig å få fram at du kan ta aktiv kontroll over situasjonen og at du er i stand til å samarbeide aktivt med kriminalomsorgen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Klagen din er ikke veldig hensiktsmessig utformet.

Du begrunner i hovedsak klagen din med hvorfor det har vært vanskelig å få tak i deg, men det er ikke poenget i vedtaket. Poenget i vedtaket er at friomsorgskontoret ikke får tak i deg. Hvorfor de ikke får tak i deg er mindre relevant her, fordi det er en helt grunnleggende forutsetning for fotlenkesoning at kriminalomsorgen kan følge deg opp på en hensiktsmessig måte. Sykdommen din gir deg ingen større rettigheter på dette punktet. Du bør omformulere klagen din til å legge vekt på hva du har gjort eller kommer til å gjøre av endringer for å sørge for at du faktisk er tilgjengelig fremover. Å "love å vise betydelig bedring" er ikke nok.

Når du trekker samtykket til å kontakte fastlege mv. på dine vegne må du også selv ta en større del av ansvaret for å opplyse saken. Det ser ut som om du gjør det i klagen, men også her må du følge opp. Ellers er jeg enig med The Avatar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

a jeg forstår det. Har levert nye samtykker til at kriminalomsorgen kan fritas for taushetsplikt med psykiater og fastlege, også var jeg innom legekontoret og henta ut alt som var av sykehistorikk, attester, erklæringer osv fra psykiatere og det som var av tidligere journaler jeg hadde innlevert. Er det noen som kunne kommet med forslag til omformulering av klage? Iallefall en litt enkel en som jeg kan jobbe videre på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...