Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Lynvern kun i stikkontakt farlig?

Anbefalte innlegg

Jeg for min del tror dere skal være forsiktig med å forkaste det Holtan sier. I mine øyne kan det høres fornuftig ut, om man tar høyde for hvordan et vern er konstruert. Og hvordan over-spenninger oppfører seg i nettet. Osv. Tror det er mye dere ikke vet.

Jeg sier ikke at han har rett, for jeg vet ikke så mye selv. Sitter å undersøker litt nå.

Her forkastes ingenting, men jeg mener at når man titulerer seg som elektrokonsulent og kommer med en slik påstand så bør denne begrunnes litt bedre, eller aller helst dokumenteres.

Når man da svarer som en politiker styrkes mistanken om manglende grunnlag for påstanden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde gjerne sett en forbrukertest. Men der er nok ikke mythbusters rette instans, da de generelt ikke tester produkter, men myter. At en random dude, uten begrunnelse mener at det er farlig, og sannsynligvis bare har blitt missforstått kan vel knapt kalles en myte... :p

Og spesielt hjelpsomt blir det ikke når de ikke har samme typen vern, samme type ledere og forskjellig spenningsnett og frekvens i statene, som vil kunne påvirke. Og forskjellig sertifisering. Så det ville ikke gitt oss her i Norge så mye.

Lenke til kommentar

Og dette er noe flere som tror? Påstand fra én mann kan knapt kalles en myte. Eller har du flere kilder eller andre steder i verden som påstår noe lignende?

Å teste og bevise påstander har jeg gjort før i visse tilfeller her på forumet, så fremt jeg har utstyret som trengs. jeg ser ikke på meg som en mytetester, og om Nedward, som har utstyr til slikt kunne ha testet, og kanskje til og med lastet opp en video av det på youtube, så hadde det vært konge. :)

Selv om man i bunn og grunn ikke trenger å ta en fryktelig dyp analyse om man hadde undersøkt et par vanlige finvern. Vurderer selv å kjøp en på clasern om noen dager for å ta det fra hverandre. For om jeg har rett, så er det helt likt finvernet som du finner i PCen. Og går ut fra at det også er en variasjon fra vern til vern, på lik måte som at det er forskjell fra strømforsyning til strømforsyning.

Hvis det er det er nøyaktig det samme finvernet du finner i annen elektronikk, så trenger man ikke faktisk ødelegge utstyret for å vite at det også vil være like farlig/like lite farlig. For all del, mythbusters er gøy å se på, men på samme måte som en god del av testene, så trengs ikke sluttesten for å komme til en konklusjon.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...