FB.554173158 Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Stemmer det at det kan være farlig å bruke lynvern kun i stikkkontakten? Har mottatt monster lynvern som jeg har bestilt, men ble litt skeptisk til å koble det opp når jeg leste dette...Fra 1. juli i fjor ble det påbudt med såkalt overspenningsvern i alle nye boliger og ved rehabilitering av eksisterende. Faktisk kan lynvern kun i stikkontakten være farlig, så det aller første du bør gjøre er å få montert i sikringsskapet. Holtan anslår at ettermontering av overspenningsvern i sikringsskap koster rundt tusenlappen for nyere skap og 1500-2500 kroner for eldre skap. FG-godkjent vern i stikkontakt ligger på 500-1000 kroner. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Hvor gammel er boligen din?Vår er fra 94, og her er overspenningsvern.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Poenget er vel at et finvern som du har kjøpt ikke har noen hensikt uten et mellomvern i sikringsskapet. Enden på visa kan bli at finvernet ditt brenner opp. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Holtan anslår at ettermontering av overspenningsvern i sikringsskap koster rundt tusenlappen for nyere skap og 1500-2500 kroner for eldre skap. FG-godkjent vern i stikkontakt ligger på 500-1000 kroner. Da tviler jeg på installasjonskostnader av elektrikker og reise frem og tilbake er inkludert i prisen. Hvis man ser på dette: OBO OVERSPENNINGSVERN 3-pol V20 C/3-385 V Overspenningsvern SEM2-40/440 IT pluggbart 2 p Skal man først installere slik bør man vel ha seperat vel ha for komfyr\ovn. Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 18. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2015 så det stemmer at det kan være farlig å bruke lynvern kun i stikkontakten? Om dette stemmer burde de som selger lynvern for stikkontakt opplyse om det at en må ha lynvern i sikringsskap for å bruke dette, kjedelig å ha kjøpt dette og kanskje måtte sende det tilbake igjen, vet ikke om jeg begynner med et par tusen ekstra for å få lynvern i sikringsskapet også...leiligheta mi er litt over et og et halvt år, tror ikke det er lynvern her... Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 18. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2015 (endret) Er det altså farligere å ha lynvern kun i stikkontakta, enn å ikke ha noe lynvern i det hele tatt, bare vanlig grenkontakt? Endret 18. februar 2015 av FB.554173158 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 En ting mange ikke tenker på, eller vet, er at de må være kobla til jorda uttak. Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 18. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2015 En ting mange ikke tenker på, eller vet, er at de må være kobla til jorda uttak. Det vet jeg sedsberg...men det jeg må vite er om det er noen risiko å bruke lynvern kun i stikkkontakt, om det er sikrere å ikke ha lynvern i det hele tatt, bare vanlig grenkontakt... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 (endret) Er ikke noe farligere enn ingenting nei. Men bruken er begrenset. Faren her er som nevnt at man har en falsk trygghetsfølelse. Anyways, finvern er vel ikke ubrukelig uten grov og mellomvern? Det tar da fortsatt små pulser og fluktreringer i nettet, og beskutter mot overspenning. Måtte det være lyn langveisfra og/eller som ikke er like kraftige. Det er bare ganske begrenset. For det er jo de største pulsene som gjør størst skade. Ikke at det hjelper når man ikke har tillgang til sitt sikringskap en gang og ikke kan installere slikt. Endret 18. februar 2015 av Andrull 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være farligere at det slår ned i et lynvern enn i annet elektrisk utstyr. 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Ser denne påstanden noen plasser, som på DinSide: "Faktisk kan lynvern kun i stikkontakten være farlig" Har problemer med å ta det alvorlig. Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 18. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2015 Er ikke noe farligere enn ingenting nei. Men bruken er begrenset. Faren her er som nevnt at man har en falsk trygghetsfølelse. Anyways, finvern er vel ikke ubrukelig uten grov og mellomvern? Det tar da fortsatt små pulser og fluktreringer i nettet, og beskutter mot overspenning. Måtte det være lyn langveisfra og/eller som ikke er like kraftige. Det er bare ganske begrenset. For det er jo de største pulsene som gjør størst skade. Ikke at det hjelper når man ikke har tillgang til sitt sikringskap en gang og ikke kan installere slikt. Så vet du dette helt sikkert Andrull at det ikke er farligere? Elektrokonsulent Jørn Holtan påstår jo at Faktisk kan lynvern kun i stikkontakten være farlig. http://www.dinside.no/874075/er-hjemmet-ditt-vernet-mot-lyn Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 18. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2015 Jeg sendte en epost til Jørn Holtan og spurte litt...håper jeg får svar, spent på hva han svarer... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Er ikke noe farligere enn ingenting nei. Men bruken er begrenset. Faren her er som nevnt at man har en falsk trygghetsfølelse. Anyways, finvern er vel ikke ubrukelig uten grov og mellomvern? Det tar da fortsatt små pulser og fluktreringer i nettet, og beskutter mot overspenning. Måtte det være lyn langveisfra og/eller som ikke er like kraftige. Det er bare ganske begrenset. For det er jo de største pulsene som gjør størst skade. Ikke at det hjelper når man ikke har tillgang til sitt sikringskap en gang og ikke kan installere slikt. Min tanke var at finvernet i seg selv kan starte en brann når det ikke er kombinert med mellomvern, men her er jeg på tønn is. Spent på hva Holtan svarer, hold oss oppdatert! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 (endret) Det finnes de her inne på forumet som har hatt mer erfaring med overspenningsvern, husker ikke på farten hvem. Så får håpe de kommer innom. Ettet resten av teksten i artikkelen så virker mer som ivrig journalistikk eller noe merkverdig formidling og den vante skremselspropagandaen til media. Hvor det f.eks egentlig sammenlignes med et scenario hvor du trekker ut stikkontaktene eller tilsvarende. Det er jo eget finvern i normal finelektronikk. Som i strømforsyninger til PC, og i en lang rekke strømforsyninger i div. Elektronikk. Hvorfor det eksterne finvernet er så mye mer farlig uten mellomvern/grovvern ser jeg heller ingen logikk i. Endret 19. februar 2015 av Andrull Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 19. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2015 Jeg fant ut at det er overspenningsvern i sikringsskapet her ja...Er dette ganske sikkert når det er lyn og torden at en ikke trenger slå av alt, eller bør en likevel slå av pc, tv osv? Er det sikrere om en har overspenningsvern/finvern i stikkontakter også, eller er det ikke særlig vits å ha når en har overspenningsvern i sikringsskapet? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Det kan tenker enkelte pcer, har overspenningsvern i PSU, da tenker jeg på dyrere strømforsyninger til rundt 1000 kr. TVer nok lurt å beskytte, både coax kablen og strømkablen kan være særlig utsatt. Har man både overspenningsvern i sikringskapet, og finvern i stikkontakten da tenker jeg særlig på dyrere gjenstander, ikke nødvendigvis halogen\glødepære lys og ovner, da de antakelig tåler mere en 400 volt men gir kanskje kortere levetid. Men det kan være skjøtekontakter også, med overspenningsvern beste er nok hvis det er FG godkjent, men billigere varianter kan jo gi bedre beskyttelse en ingenting. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Jeg fant ut at det er overspenningsvern i sikringsskapet her ja...Er dette ganske sikkert når det er lyn og torden at en ikke trenger slå av alt, eller bør en likevel slå av pc, tv osv? Er det sikrere om en har overspenningsvern/finvern i stikkontakter også, eller er det ikke særlig vits å ha når en har overspenningsvern i sikringsskapet?[/size] Etter hva jeg husker fra det lille i undervisningen i på vg1 så er det tre typer overspenningsvern, grovvern, mellomvern og finvern. De er laget slik at de svakere typene skal ta det de sterkere ikke tar. Altså, mellomvern tar det verste, men lar noe slippe gjennom, det tar finvernet seg av. Hvis det ikke er mellomvern kan det bli for mye for finvernet og utsyret beskyttes ikke. Selvsagt slår lynet for nærme så er det grillings uansett. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Det er jo noe tynt å komme med et utsagn som dette: "Faktisk kan lynvern kun i stikkontakten være farlig, så det aller første du bør gjøre er å få montert i sikringsskapet." uten noen som helst videre forklaring eller begrunnelse på hvorfor det er problematisk. Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 19. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2015 Jeg fant ut at det er overspenningsvern i sikringsskapet her ja...Er dette ganske sikkert når det er lyn og torden at en ikke trenger slå av alt, eller bør en likevel slå av pc, tv osv? Er det sikrere om en har overspenningsvern/finvern i stikkontakter også, eller er det ikke særlig vits å ha når en har overspenningsvern i sikringsskapet?[/size] Etter hva jeg husker fra det lille i undervisningen i på vg1 så er det tre typer overspenningsvern, grovvern, mellomvern og finvern. De er laget slik at de svakere typene skal ta det de sterkere ikke tar. Altså, mellomvern tar det verste, men lar noe slippe gjennom, det tar finvernet seg av. Hvis det ikke er mellomvern kan det bli for mye for finvernet og utsyret beskyttes ikke. Selvsagt slår lynet for nærme så er det grillings uansett. er overspenningsvernet i sikringsskapet grovvern, overspenningsvern i stikkkontakt er vel finvern, hva er mellomvern? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå