Gjest Slettet+9871234 Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 LO-lederen vil ivareta arbeidsplasser: – Det blir ingen lønnsfest Søndag sa LO-leder Gerd Kristiansen følgende: – Jeg er svært tydelig på å si at ingen kan regne med noen lønnsfest i år. Det syns jeg det er viktig å si, nå i forkant av at vi går til forhandlingsbordet. Mandag fikk hun mer informasjon. Da kom den foreløpige rapporten til Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene (TBU). Der viser fasiten at nordmenn i snitt fikk styrket lønnen sin med 3,1 prosent i fjor. Det er den laveste lønnsveksten siden 1970, ifølge SSB-statistikk. Se også: http://www.fvn.no/okonomi/siste_nytt/Lonnsfesten-er-avlyst-2761529.html http://e24.no/privat/maa-langt-tilbake-i-tid-for-aa-finne-saa-lav-loennsvekst/23396714 http://www.smaalenene.no/Livet_etter_l_nnsfesten-5-38-24918.html Se også dagens dagsnytt 18 http://tv.nrk.no/guide/17-02-2015 også om lederlønningene i statlige bedrifter. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Fornuftig valg. Norsk lønnsvekst, spesielt i petroleumsbransjen og offentligsektor har gått over stokk og stein. De kan heller sette ned avgiftene og slanke på statens størrelse. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Enig og det viser nok en gang at LO oppfører seg ansvarlig. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Enig og det viser nok en gang at LO oppfører seg ansvarlig. Vi lever visst i to forskjellige virkeligheter. Jeg kan ikke huske noen gang LO har oppført seg ansvarlig. Jeg troe du forveksler "ansvarlig" med "ikke å å være dum". 2 Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Noen som har statistikk på LO sjefens lønnsvekst? Ser hun ligger i overkant av 1.17 mill i lønn nå.. Godt å høre at det er så stor enighet om å begrense seg i disse økonomiske tider. Endret 17. februar 2015 av PhelpsTransposed Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Enig og det viser nok en gang at LO oppfører seg ansvarlig. Vi lever visst i to forskjellige virkeligheter. Jeg kan ikke huske noen gang LO har oppført seg ansvarlig. Jeg troe du forveksler "ansvarlig" med "ikke å å være dum". Og hvilken erfaring har du? Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Enig og det viser nok en gang at LO oppfører seg ansvarlig. Vi lever visst i to forskjellige virkeligheter. Jeg kan ikke huske noen gang LO har oppført seg ansvarlig. Jeg troe du forveksler "ansvarlig" med "ikke å å være dum". Og hvilken erfaring har du? 45 år som motstander av vår tids fagbevegelse. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Er du generell motstander av fagbevegelser eller bare spesiell motstander av landsorganisasjonen? Og på hvilken måte mener du at LO ikke viser (har vist) ansvarlighet, underforstått bidrar til lønns prisspiralen og dermed til kostnadsdrevet ("cost push") inflasjon her i landet? Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 (endret) Er du generell motstander av fagbevegelser eller bare spesiell motstander av landsorganisasjonen? Og på hvilken måte mener du at LO ikke viser (har vist) ansvarlighet, underforstått bidrar til lønns prisspiralen og dermed til kostnadsdrevet ("cost push") inflasjon her i landet? Jeg er ikke motstander av organisasjonsrett. Jeg er motstander av sentralisering av de enkelte organisasjonene (altså LO). Jeg lurer på om ikke LO er et pampevelde, som meler sin egen kake "Først meg selv og så meg selv og så meg selv igjen - og så min neste, dersom det er til mitt eget beste"? Jeg tror LO er en religion som forlanger blind lydighet av sine medlemmer. Jeg lurer på om ikke også LO fører sine egne bak lyset?, bevist ved "ønsket" at lønnsnivå offshore skulle være styrende for lønninger på land. LO måtte da være fullstendig klar over at økonomien ikke ville tåle det? Men bevares, som gulrot - strålende ide. Endret 21. februar 2015 av Thonord 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Jeg lurer på om ikke LO er et pampevelde, som meler sin egen kake "Først meg selv og så meg selv og så meg selv igjen - og så min neste, dersom det er til mitt eget beste"? Jeg tror LO er en religion som forlanger blind lydighet av sine medlemmer. Jeg lurer på om ikke også LO fører sine egne bak lyset?, bevist ved "ønsket" at lønnsnivå offshore skulle være styrende for lønninger på land. LO måtte da være fullstendig klar over at økonomien ikke ville tåle det? Men bevares, som gulrot - strålende ide. Kan jeg spørre hvor gammel du er. Jeg spør siden jeg lurer på om dette er er seriøst svar på mine to spørsmål. Du svarer ikke på det andre spørsmålet. Og på hvilken måte mener du at LO ikke viser (har vist) ansvarlighet, underforstått bidrar til lønns prisspiralen og dermed til kostnadsdrevet ("cost push") inflasjon her i landet? Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 (endret) Jeg lurer på om ikke LO er et pampevelde, som meler sin egen kake "Først meg selv og så meg selv og så meg selv igjen - og så min neste, dersom det er til mitt eget beste"? Jeg tror LO er en religion som forlanger blind lydighet av sine medlemmer. Jeg lurer på om ikke også LO fører sine egne bak lyset?, bevist ved "ønsket" at lønnsnivå offshore skulle være styrende for lønninger på land. LO måtte da være fullstendig klar over at økonomien ikke ville tåle det? Men bevares, som gulrot - strålende ide. Kan jeg spørre hvor gammel du er. Jeg spør siden jeg lurer på om dette er er seriøst svar på mine to spørsmål. Du svarer ikke på det andre spørsmålet. Og på hvilken måte mener du at LO ikke viser (har vist) ansvarlighet, underforstått bidrar til lønns prisspiralen og dermed til kostnadsdrevet ("cost push") inflasjon her i landet? 67 Ensidig fokus på å gi medlemmene så mye som mulig i lommeboka. Missbruk av streikeretten - for å nevne to. Endret 24. februar 2015 av Thonord Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Og det skal ha bidratt til inflasjon i Norge? Hvordan forklarer du at LO i 2015 maner til moderasjon? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 LO kommer ikke til å dra mot moderasjon. Moderasjon betyr at man starter på toppen, og slutter på bunnen. Moderasjon motsatt vei skjer ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) Sitter du på fasiten eller er det en påstand? Endret 25. februar 2015 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Ser ikke hvorfor det ikke skal være begge deler. LO kommer vel ikke til å rydde for egen ledelse. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) snittlønna i statoil er over 1 mill snittlønna i petoro er 1,5 mill Endret 25. februar 2015 av Henrik2k Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Norske ledere tjener ingen ting i forhold til for eksempel amerikanske. Amerikanske ledere kan tjene milliarder med alle opsjonsavtaler og bonuser. Om en norsk leder 10 millioner i året, tjener altså noen amerikanske ledere over 100 ganger mer. Muligens er de hundre ganger dyktigere enn norske ledere. Jeg regner med at LO er konsistent og maner til moderasjon på alle nivåer. Tiden vil vise hva fasit blir etter årets oppgjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå