Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva koster det å fikse knust ekstralys?

Anbefalte innlegg

Hei. En tufs kjørte på ekstralykta mi på en parkeringsplass, Glasset på lykta er knust. Er det noen som vet hva det koster å fikse dette? Kan man bare bytte glasset eller må man bytte hele lykta? Og hva koster det å få dette gjort på verksted.

Jeg har lite peiling på bil. Men tok bilde av reg nr på han som kjørte på bilen min. Har snakket med han på tlf og han skal møte meg. Lurer på hvilken pris jeg bør kreve på dette?

post-374234-0-79774900-1424194909_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er fyren en tufs? Var det ikke et hendelig uhell?

Lykter kommer i alle fasonger og prisklasser, på samme måte som kjoler og sko, og det er temmelig umulig vite om det er noe billig eller kostbart utifra et enkelt og heller dårlig bilde. Om du ikke finner ut av merket, eller at de ikke selges enkeltvis, så må du ha et nytt par, og det skal monteres. I så fall alt fra 1,500.- ink. montasje, til 4-5.000.- ink. så sant det er en relativt ordinær lykt. Men går det an å skaffe ny enkelt lykt, og fyren vil fikse den for deg, så kan det hele havne på et par-tre hundrelapper. Biltema selger sett for noen få hundrelapper. De er lovlige, men kjipe på alle måter. Omtrent som et billig-plagg fra Nille eller sko fra Sparkjøp. :-)

Endret av fikse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du kan ta ut glasset av lykta så kan du bytte det ut, dra til en glassmester så får du riktig glass og størrelse, prisen må du spørre de om.

Morroklump :-D

Nei, en kan ikke få glass fra en glassmester.......

jeg bytta glass på en sånn arbeidslampe hos en glassmester en gang, han bestilte riktig nok glasset så det tok noen dager men jeg fikk fiksa det.

Lenke til kommentar

Ut i fra bildet, syns jeg de ligner på Biltema 42-362 http://www.vibilagare.se/sites/vibilagare.se/files/styles/article_right/public/images/2008/11/Biltema-halogen.jpg?itok=iqLmfmtL

Disse er ikke lenger i salg, men kostet 349,- per stk.

Grunnen til at jeg tror det er de lyktene, er pga den gjennomsiktige plast"beskyttelsen". De skal forresten tas av når lyktene brukes (en del slår av bryteren til lyktene på sommeren og setter på disse steinsprutbeskyttelsene).

Ettersom du ikke har kunnskap om bil, er jo det riktige å få dekket kostnad til 2 tilsvarende lykter ferdig montert enten av verksted, eller om han/hun som var uheldig å kjørte på klarer å montere dette selv.

@Eriksendrul

Det er stor forskjell på glasset til en arbeidslampe og lykteglass til bruk i trafikk. Hovedlykter og ekstralykter har mønster i glasset som avgjør hvordan lykten lyser, bl.a. for å ikke blende motgående trafikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...