Gå til innhold

Celeron 300 mhz

the_lynx

Anbefalte innlegg

Hei folkens!
Har nettopp funnet ut at jeg skal bruke den gamle 5 år gamle pcen som server.
Siden den skal stå på døgnet rundt i stua, så vil jeg at den skal støye minst mulig. Derfor har jeg satt psu vifta på 7 volt. Det hjalp mye på støyen. Min neste fiende er nå cpu vifta.

Prosessorer er en 266 mhz celeron, og kjøleribba er ikke så veldig varm så jeg tror at det går bra å ta av vifta. Men jeg har ingen muligheter til å sjekke temperaturen på CPU'en, fordi hovedkortet har ikke temp-sensorer.

Tror dere at den vil klare seg uten vifta?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er da ganske store kjøleribber på de sakene der er det ikke da?

Men jeg ville først kjørt med vifte og kjørt max belastning(torture-test) med programmet Prime95.

Hvis den da ikke blir farlig varm kan du prøve å plukke av vifta , evnt modde den til å gå lavere.

Hadde selv en Celeron 300 med en sykt irriterende turtallsvifte...

Lenke til kommentar
Hei folkens!

Har nettopp funnet ut at jeg skal bruke den gamle 5 år gamle pcen som server.

Siden den skal stå på døgnet rundt i stua, så vil jeg at den skal støye minst mulig. Derfor har jeg satt psu vifta på 7 volt. Det hjalp mye på støyen. Min neste fiende er nå cpu vifta.

Prosessorer er en 266 mhz celeron, og kjøleribba er ikke så veldig varm så jeg tror at det går bra å ta av vifta. Men jeg har ingen muligheter til å sjekke temperaturen på CPU'en, fordi hovedkortet har ikke temp-sensorer.

Tror dere at den vil klare seg uten vifta?

Eller du kan turen innom microplex og kjøpen en "passiv" kjøler ribbe.. det gir pc litt nytt look og ...

Edit: man ja tror den klarer seg uten vifta

Lenke til kommentar

Selv om du tar av vifta så må kjøleribba han en viss luftstrøm for å avkjøles nok. Hvis du åpner et hull i kabinettet nært CPU'en så vil nok kjølig luft trekke inn der, forbi CPU, og ut PSU. En luftkanal fra hullet til ribba vil bedre kjølinga ennå mer.

Når du tester med Prime95 (eller tilsvarende) så må du kjenne med fingeren på ribba i blandt. Hvis du kan holde fingeren på ribba lenge uten å brenne deg så er den kjølig nok. (man brenner seg på godt ledende metaller som aluminuim allerede ved ca 50'C)

Pass samtidig på å kjenne litt på harddisken og de andre komponentene om de får nok kjøling.

Lenke til kommentar

Dette er kanskje uvesentlig, men en C266 cacheless som server? ;) du kan vel bare pryle av vifta som sitter på den, og skaffe deg en stillegående 80mm for å få litt gjennomstrømning! jeg har en helt vifteløs p3 450. den er varm, men jeg har aldri hatt stabilitetsproblemer med den :p

Lenke til kommentar

Takk for alle svar folkens. Jeg kjører faktisk cpu'en på 300 mhz, selv om jumper innstillingene på hovedkortet sier 266 mhz.... Jeg har nå prøvd å kjøre prime95 en stund uten vifta tilkoblet. Da ble CPU'en for varm. Så jeg satt den heller på 7 volt i stedet. Da ble tempen sånn passe. Ribba ble varm, men jeg brenner meg ikke om jeg holder den der en stund. Så da er det vel greit :shrug:

Jeg har ingen kabinettvifter i kabinettet så det er vel grunnen til at jeg ikke kan kjøre vifteløst. Kabinettet er forresten et q-tec, med 300 watt PSU.

Mitt neste offer blir nå den gamle western digital harddisken på 3 gb som skal ut. Den knitrer noe helt for jævlig!

Men det som er litt dumt er at den harddisken som skal inn også er WD... Men den støyer vel midre tror jeg. Den har vel FDB motor? (se sigg.)

Hva er egentlig gærent med å bruke en cacheless celeron som nedlastingsserver? Den skal kun kjøre oDC.

Lenke til kommentar

Høres helt greit ut når du kjører vifta på 7V.

Det jeg tenkte med luftkanal fra et stort hull i kabinettet til CPU-ribba var burde fungere fint med bare PSU-vifta. Det er bare å prøve deg frem om du vil.

Den 80GB WD-disken har neppe FDB-motor og vil dermed bråke en del. (Det er først nå i høst jeg har sett at DW faktisk har noen få HiEnd disker med FDB til salgs i norge) Strikk-oppheng hjelper sikkert litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...