Gå til innhold

30 GB mangler

FreBol

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nylig kjøpt en WD1600JB. Den skal være på 160GB, men i Xp pro. viser den bare litt mindre enn 130 GB. Hvor blir det av resten. 30 GB er jo ganske mye!

Jeg åpner Computer Management (Local). --> Storage --> Disk Mangagement.

Der finner den disken, men med 128GB total plass.

Jeg har 2 harddisker. en WD1200JB som er Basic disk mens WD1600JB er dynamisk disk ( simple volume )

Begge står som master (primary master og secondary master respektiv) hver sin (IDE kabel)

:shrug:

Er det bare sånn det er?!

Trenger litt hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste nettopp det som du nevnte på et tidligere innlegg, at windows bruker GiB istedet for GB. Jeg har ikke partisjonert noe som helst. Harddisken er "hel" og frittstående. Hva bør jeg i såfall partisjonere.. noe forslag?

Når jeg går på egenskapene på harddisken står total plass 137,4 GB, men viser bare 127 GB i min datamaskin. Har jeg alt jeg skal ha alikevel da?

Blir også alle andre fil-størrelser omregnet til f.eks GiB slik at forholdet opprettholdes?

Lenke til kommentar
Leste nettopp det som du nevnte på et tidligere innlegg, at windows bruker GiB istedet for GB. Jeg har ikke partisjonert noe som helst. Harddisken er "hel" og frittstående. Hva bør jeg i såfall partisjonere.. noe forslag?

Når jeg går på egenskapene på harddisken står total plass 137,4 GB, men viser bare 127 GB i min datamaskin. Har jeg alt jeg skal ha alikevel da?

Blir også alle andre fil-størrelser omregnet til f.eks GiB slik at forholdet opprettholdes?

Hvis du har en 160GB disk skal den bli 149GB i Windows, ikke 137. Har du installert SP1?

Og ja alle filstørrelser i windows regnes ut på "windows" metoden hvor 1KB er 1024 byte.

Og til partisjonering har jeg egentlig ikke noen tips. Jeg liker en stor partisjon på hele disken, men så har jeg ganske mage disker... Gidder liksom ikke helt å holde tracking på hele alfabetet. Gjør som du selv lyster ;)

Lenke til kommentar

Enten legger du inn winXP eller så kan du skrive dette inn i regedit:

Start->Run.... skriv regedit

Trykk deg frem til:

HKEY_LOCAL_MACHINE->System->CurrentControlSet->Services->Atapi->Parameters

Høyreklikk og velg: "New Dword value"

Gi den navnet: "EnableBigLba"

Høyreklikk på "EnableBigLba" på lista og velg modify.

Under value data legger du inn "1"

Så en reboot. Sjekk så om det du mangler er det. Sjekk også gjerne via Partition Magic om det er noe upartisjonert plass.

Lenke til kommentar

Ganske Nøyaktig 7% av harddisk størlsen kommer ikke med, men har du 130GB ut av 160GB er noe galt det er jo mer enn 7%! du skulle egentlig hatt 148,8 Gb Kapasitet du! Rart. dumt at produsentene sier disken er så og så stor også er den ikke det men 7% mindre enn oppgitt, det burde de forandre på syns jeg!

Lenke til kommentar
Ganske Nøyaktig 7% av harddisk størlsen kommer ikke med, men har du 130GB ut av 160GB er noe galt det er jo mer enn 7%! du skulle egentlig hatt 148,8 Gb Kapasitet du! Rart. dumt at produsentene sier disken er så og så stor også er den ikke det men 7% mindre enn oppgitt, det burde de forandre på syns jeg!

Dette er ikke produsentens feil, det er fyren med harddisken som ikke har lagt inn SP1.

Og VÆR SÅ SNILL! Få inn en sticky i Lagringsmedier som heter "Får du bare opp 137gb selv om du har 160/200/250/300gb harddisk? Klikk her!".

Lenke til kommentar

Dette er ikke produsentens feil, det er fyren med harddisken som ikke har lagt inn SP1.

Og VÆR SÅ SNILL! Få inn en sticky i Lagringsmedier som heter "Får du bare opp 137gb selv om du har 160/200/250/300gb harddisk? Klikk her!".

så enig så enig :yes: hadde hjulpet mange

Lenke til kommentar
Du må ha lagt inn SP1 for å bruke disker som er større enn 128GiB (= 137 GB).

Nei, det må man ikke. Det skal liksom fikse biffen, men det gjør det tydeligvis ikke.

Alt som skal til er:

• Støtte for store disker i selve hardwaren (kontrolleren, typisk)
  • Oppføring for 48-bits diskaksess i registeret. Har man ikke lyst til å gjøre dette selv, kan man klikke her

Lenke til kommentar
Nei, det må man ikke. Det skal liksom fikse biffen, men det gjør det tydeligvis ikke.

Riktig, har winxp pro sp1 cd og fikk samme problem som trådstarter, Så eg brukte gode gammle fdisk til å partisjonere de to store diskene mine. Formateringa tok eg via windows og da viste de riktig størrelse.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Riktig, har winxp pro sp1 cd og fikk samme problem som trådstarter, Så eg brukte gode gammle fdisk til å partisjonere de to store diskene mine. Formateringa tok eg via windows og da viste de riktig størrelse.

Hehe, post nummer 10001!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...