Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Høy cpu/forvrenging av lyd/slow motion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dag da jeg skrudde på pcen fikk jeg ikke liv i skjerm, tastatur og mus. Viftene gikk og alt. Skrudde av pcen, tok ut alt av usb etc og prøvde 3-4 ganger til. Ingen suksess. Åpnet kabinettet og så at det lyste konstant på VGA LED (rødt lys). Tok ut skjermkortet, plugget hdmi til hk og pcen booted helt fint. :/

Lenke til kommentar

Fikk selv lys på VGA-LED på den ene 2011-3 maskinen. Der virket det rett og slett som at maskinen brukte litt tid på å finne ut at det faktisk var et skjermkort tilkoblet, men fungerte fint etter noen sekunder.

Mulig det er noen kondensatorer som ikke vil lade seg ut når du skrur av maskinen som igjen hindrer den i å starte opp skikkelig. Ville nok ha byttet PSU umiddelbart.

Lenke til kommentar

http://imgur.com/fF1N7xz

Fikk starta opp pcen endelig med skjermkortet i. Alt går treigt som f**n. 5 fps i spill. Bilde ovenfor viser hwmonitor++

@xCraymanx Har ikke fått muligheten til å testa en annen psu enda. Men siden flere av dere her inne heller mot psu, skal jeg ta sjansen på å bestille ny psu å sende den gamle i retur til komplett?

Edit: Gjorde en enkel restart og alt runner smooth nå, i dag som i går.

Endret av Aproxi
Lenke til kommentar

Du kan jo bestille ny fra komplett.no og teste, er det ikke PSU, så sender du den tilbake på 45 dagers åpen retur!

Men koster deg dog frakt da!

Ang bilde du postet her nå, så ser jeg ikke noe unormalt, men ser bilde av oppgavebehandling, så her nett CPUen jobbet litt, hva er det ?

Å under fanen på oppgavebehandling Processes, finner du noe avvik der? Noen prosesser som ikke skal være der?

Du bør sjekke under den fanen når PCen går super tregt om det er noen programmer i bakgrunn som sluker ressursene.

Lenke til kommentar

Du kan jo bestille ny fra komplett.no og teste, er det ikke PSU, så sender du den tilbake på 45 dagers åpen retur!

Men koster deg dog frakt da!

Ang bilde du postet her nå, så ser jeg ikke noe unormalt, men ser bilde av oppgavebehandling, så her nett CPUen jobbet litt, hva er det ?

Å under fanen på oppgavebehandling Processes, finner du noe avvik der? Noen prosesser som ikke skal være der?

Du bør sjekke under den fanen når PCen går super tregt om det er noen programmer i bakgrunn som sluker ressursene.

Kan jo gjøre det, men som sagt så er det 250kr i frakt. Men må vel det for å komme til buns i problemene mine. Det er ingenting som tar opp mye minne. Hadde World of Warcraft oppe. Derfor cpuen jobbet litt.

Lenke til kommentar

Okei, litt merkelig dette her!

har du vert innpå SevenForum å spurt? Der jeg fikk hjelp på mine problemer, jeg hadde dog BSODer.

Der er det også en god del oppskrifter på feilsøking :)

Men PCen funker fint uten skjermkortet tilkoblet sant?

Da er det jo en av to eller begge to som er problemet, PSU og/eller skjermkortet.

Som resten her, heller vi mot PSU, da denne ikke er av beste kvalitet!

Som jeg også sa, prøve med en annen PSU fra feks komplett.no å sjekke? KOster deg dog 250kr i frakt som du sier, men kanskje verdt det?

Men, ingen garanti på at det faktisk er PSU som lager problemer, dette må du ha i bakhode!

Billigste jeg finner på komplett.no som kan anbefales er denne: https://www.komplett.no/cooler-master-v550s-550w-psu/795282

Du får 450W til en smule billigere da.

Lenke til kommentar

PSU er neppe problemet her.

Se i device manager, er det noen utropstegn der?

Slike vekselfeil kan fort komme snikende pga dårlig kjøling, på varme dager merkes det mens det på kjølige dager fungerer helt greit.
Temperatur kunne vært et problem, cpu-temp virket ok men hvor varmt blir skjermkortet?

En mulighet er at kortet er i strømsparings/2d-modus og ikke switcher over til høyere ytelse. Dette kan du teste ved å ha et program som viser hastigheten skjermkortet opererer på, og så starte et 3d-program i vindu-modus og så kontrollere at kortet øker klokkefrekvens.
Dersom klokkefrekvensen på kortet øker og synker som en jojo kan det være på grunn av varme.

En reinstallering av grafikkdriver kan hjelpe, men ikke installer ny driver over den gamle. Fjern/slett den gamle først før du installerer ny.

Lenke til kommentar

PSU er neppe problemet her.

Se i device manager, er det noen utropstegn der?

Slike vekselfeil kan fort komme snikende pga dårlig kjøling, på varme dager merkes det mens det på kjølige dager fungerer helt greit.

Temperatur kunne vært et problem, cpu-temp virket ok men hvor varmt blir skjermkortet?

En mulighet er at kortet er i strømsparings/2d-modus og ikke switcher over til høyere ytelse. Dette kan du teste ved å ha et program som viser hastigheten skjermkortet opererer på, og så starte et 3d-program i vindu-modus og så kontrollere at kortet øker klokkefrekvens.

Dersom klokkefrekvensen på kortet øker og synker som en jojo kan det være på grunn av varme.

En reinstallering av grafikkdriver kan hjelpe, men ikke installer ny driver over den gamle. Fjern/slett den gamle først før du installerer ny.

Har ett utropstegn, "Other devices - Unknown device". Tror dette kan være mitt headset. Temps virker helt greie etter at jeg skrudde av save mode på cpu tidligere. Skjermkortet blir ikke mer enn 60 grader. Kan som du sier prøve å kjøre ett 3d program og komme tilbake til deg med tilbakemedling. Alt av driverer er blitt reinstallert etter at jeg installerte windows på nytt noen dager siden.

Det jeg synes er merkelig er at jeg sliter ved oppstart nå. VGA Led error, som hindrer skjerm, tastatur og mus i å starte opp. Da skjermkortet blir tatt ut så funker pcen som snus.

Endret av Aproxi
Lenke til kommentar

Hvis du plugger ut headsettet, er utropstegnet der fremdeles?
Det betyr at det er problemer med eller manglende driver, noen ganger kan det lage litt krøll for pcen.

Siden du får feil i oppstarten tror jeg du har feil på hk eller skjermkort, greieste hadde vært å fått testet skjermkortet i en annen pc.
Det du kan prøve er å sette skjermkortet inn på nytt, kanskje det hadde dårlig kontakt tidligere.
Og koble til strømledningene til kortet på nytt, eller trekke de fra andre punkter på psu hvis mulig.

Det kan selvfølgelig være PSU som er problemet også, men etter min erfaring skjer det nesten aldri, med mindre tordenvær har tatt knekken på den. En strømforsyning består ikke av spesiell dyr eller komplisert teknologi, og det er strenge krav til spesifikasjoner på de ulike linjene. Å legge penger i en "kvalitets-psu" er stort sett som å legge pengene i dyre høytalerledninger istedenfor bedre stereoutstyr.

Lenke til kommentar

Har testa alt ovenfor fra før, bortsett fra å testa skjermkort i anna pc. Det er ingen tvil om at det enten er Skjermkort, psu eller hk. Får etter mest sannsynlighet den nye psuen på mandag. Om ikke det fikser det, så sender jeg den enkelt og greit i retur.

Glemte og nevne at pcen holder seg stabil nå. Om jeg har 110fps ved oppstart, så holder det seg slik ut dagen. Om jeg starter opp pcen og har 30 fps, so kjører jeg restart til jeg har 110fps. (dette etter jeg har slått av og på pcen ørt og førti gangen for å komme forbi VGA errorn)

Endret av Aproxi
Lenke til kommentar

Pycnopedia : Mange psu'er som holder spesifikasjonene men som har "ripple". Dette er et problem som ikke alltids er like enkelt å avdekke og har mange årsaker , men hovedsakelig dårlig design / elendige Caps. Om det fører til problemer? Gjett om...

Hva slags psu tror du blir brukt av f.eks. Dell når de leverer tusener av datamaskiner til en bedrift?

Det er blitt en seiglivet myte her på forumet at du trenger en dyr psu og at det er en viktig komponent. Folk sluker agn og krok når det kommer til reklame og markedsføring. Folk kjøper strømforsyningen på oppimot 1000w fordi de ikke har peiling på hvor mye de egentlig trenger. Og sålenge det er riktig logo på klistremerkene så er det et "godt kjøp".

Når det kommer til ripple så burde det ikke være vanskelig å måle med et oscilloskop. Du vil kunne måle ripple på alle enhetene siden de bruker vekselstrøm.

Hva er ripple?

Her er en liten forenkling:

Du har en demning (PSU) som sender vann i et stort rør (12V) til CPU.

Men først skal vannet innom en mellomstopp - en mindre demning.

Vannet suser inn til den mindre demningen med ca 12V, +- litt i ripple. Noen øyeblikk suser vannet fortere, andre ganger saktere.

Men den lille demningen fungerer som en buffer, det er nesten fullt likevel.

Et lite rør (ca 1volt) går fra den lille demningen videre til CPU.

Ripple fra den store demningen er ubetydelig, spenningen blir glattet ut senere likevel av flere kapasitatorer.

Du får rette meg hvis jeg tar feil, men jeg er ganske sikker på at det er kondensatorer på hovedkortet som jevner ut spenningen cpuen får, og at dette er en del av sokkel-standarden intel/amd har designet til deres cpuer.

Men jeg er helt enig med deg i at kvalitetskomponenter kan få betydning når du pusher alle komponenter til det ytterste. Nå gjetter jeg bare, men dersom cpu trekker så mye effekt at kondensatorene på hovedkortet blir utladet for fort vil ripple fra psu kanskje kunne "trenge gjennom" til cpu. Spørsmålet da blir vel om verdens beste/dyreste PSU klarer å holde cpu stabil?

Jeg skal ikke spekulere for mye i detaljene, men jeg er ihvertfall overbevist om at psu er en veldig opphypet komponent. Jeg ville heller lagt ekstra hundrelapper i et bedre skjermkort, raskere cpu, mer minne, større harddisk, enn "kvalitets-cpu" som ingen egentlig vet om du trenger eller vil ha nytte av. :)

Lenke til kommentar

Om det hadde vært tilfelle at hovedkortet greide å få utjevnet de problemene en strømforsyning har så ville jo ikke ripple føre til noen problemer i det hele tatt.

Sannheten er derimot at komponentvalgene på både hovedkort og psu har mye å si , ja det er en viss utjevning på hovedkortet , men leverer ikke strømforsyningen stabile spenninger så spiller det ingen rolle hvor flink hovedkortet er til å utjevne når det ikke får levert ren 12v.

Jeg har personlig sett stømforsyninger som tilsyneltatende leverer 12V fint , men en litt grundigere undersøkelse av dem har vist at de har vært ustabile og gir fluktuasjoner i spenningene sine som man må bruke et oscilloskop (mener det var dette verktøyet som ble brukt) for å måle ( har fått målt dette hos noen svært flinke gutter og jenter som jobber med data i Trondheim ) .

Jeg ser også at synderen bak mange komponentfeil over tid kan være strømforsyningen og jeg tipper også at mange ymse problemer er rett og slett forårsaket av en kombinasjon av PSU + andre komponenter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om det hadde vært tilfelle at hovedkortet greide å få utjevnet de problemene en strømforsyning har så ville jo ikke ripple føre til noen problemer i det hele tatt.

Sannheten er derimot at komponentvalgene på både hovedkort og psu har mye å si , ja det er en viss utjevning på hovedkortet , men leverer ikke strømforsyningen stabile spenninger så spiller det ingen rolle hvor flink hovedkortet er til å utjevne når det ikke får levert ren 12v.

Jeg har personlig sett stømforsyninger som tilsyneltatende leverer 12V fint , men en litt grundigere undersøkelse av dem har vist at de har vært ustabile og gir fluktuasjoner i spenningene sine som man må bruke et oscilloskop (mener det var dette verktøyet som ble brukt) for å måle ( har fått målt dette hos noen svært flinke gutter og jenter som jobber med data i Trondheim ) .

Jeg ser også at synderen bak mange komponentfeil over tid kan være strømforsyningen og jeg tipper også at mange ymse problemer er rett og slett forårsaket av en kombinasjon av PSU + andre komponenter.

Dette syntes jeg var veldig interessant. Har du mere informasjon? Hva slags strømforsyninger er dette snakk om?

Jeg tar det med en klype salt inntil videre.. Er du sikker på at strømforsyningen de testet ikke var defekt og skulle være sendt inn til retur?

Jeg leste litt her:

http://www.hardwaresecrets.com/printpage/Why-99-Percent-of-Power-Supply-Reviews-Are-Wrong/410

Det står blant annet at ATX12V standard spesifiserer at ripple på 12V-linjen skal være maks 120mV, og 50mV på 3V-linjen.

De skriver også at de anser en ripple på ca halvparten av det som gode verdier.

Men jeg har fortsatt inntrykket av at folk vet for lite om PSUer og at de derfor i ren frykt legger større summer der enn nødvendig. Nedgraderer cpu/ram/skjermkort for å oppgradere en god psu til en som er "bedre".

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Dette syntes jeg var veldig interessant. Har du mere informasjon? Hva slags strømforsyninger er dette snakk om?

Jeg tar det med en klype salt inntil videre.. Er du sikker på at strømforsyningen de testet ikke var defekt og skulle være sendt inn til retur?

Jeg leste litt her:

http://www.hardwaresecrets.com/printpage/Why-99-Percent-of-Power-Supply-Reviews-Are-Wrong/410

Det står blant annet at ATX12V standard spesifiserer at ripple på 12V-linjen skal være maks 120mV, og 50mV på 3V-linjen.

De skriver også at de anser en ripple på ca halvparten av det som gode verdier.

Men jeg har fortsatt inntrykket av at folk vet for lite om PSUer og at de derfor i ren frykt legger større summer der enn nødvendig. Nedgraderer cpu/ram/skjermkort for å oppgradere en god psu til en som er "bedre".

Anbefaler at du leser proffe tester der man bruker riktige verktøy , feks jonnyguru...

Men ja, mye rar testing av strømforsyninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg fått testa den nye strømforsyninga. Det utgjorde ingen forskjell. Får fortsatt VGA Led Error. Altså, problemer med å starte opp pc. Skal teste å sette gpuen i en anna slot og se om jeg får opp error da. Da utelukker jeg iallefall dårlig kontakt i port.

Enten er det gpu, eller hk..kanskje begge. Hvem vet, jeg er iallefall lei :b

Edit: Testa forskjellig port, og får fortsatt rødt lys i VGA på hk. Betyr dette da at det er gpu som er syndern?

Endret av Aproxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...