Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Høy cpu/forvrenging av lyd/slow motion

Anbefalte innlegg

Har problema me pcen.. Har googla meg ihjel, men uten hell.

Gpu: Asus Gforce gtx 970

Cpu: Intel Core i5 4670k 3.4ghz

Hovedkort: Asus z97-ar

RAM: HyperX Fury 16gb

Strøm: Corsair RM650

1: Får opp error ved restart av maskin noen ganger "Cpu fan hinders the computer to start up". Har sjekka vifta og den går.

2: Når jeg kobler pcen opp mot tven med hdmi og hører på musikk, ser serie ol mens spill står på, eller hvis jeg går på facebook så blir lyden forvrengt/slowmotion og statisk. Ikke bare spotify, men også windows oppstartslyd osv. Første gang jeg oppdaga det var når jeg kobla lyd til Asus skjermen via grønn kabel. Var en rar suse lyd så droppa det. Har ikke dette problemet med headset.

3: I dag 23.02 da jeg skrudde på pcen fikk jeg ikke liv i skjerm, tastatur og mus. Viftene gikk og alt. Skrudde av pcen, tok ut alt av usb etc og prøvde 3-4 ganger til. Ingen suksess. Åpnet kabinettet og så at det lyste konstant på VGA LED (rødt lys).

Skrur jeg av og på pcen nok ganger, vil pcen til slutt skru seg på. Varierende funksjonalitet (noen ganger fungerer den flawless, andre ganger er den "slow").

Clean install og alle drivere er oppdatert siden da. Bios oppdatert. Prøvd ny strømforsyning+ledninger. Gpu testet OK av komplett. Problemene har egentlig vært der siden november.

Endret av Aproxi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg starter opp ett spill som h1z1 så bruker jeg mere enn 90% av cpu. Bruker kun 6GB av Ram. Grafikken er på High

Når jeg ikke spiller så er cpu på 10-20%.

Edit: Har kjørt en 10 min test med Prime95 på full load.

Cpu: 75 grader stabilt

Hovedkort: 30 grader stabilt

Gpu: 62 grader stabilt

Endret av Aproxi
Lenke til kommentar

Holdte på å gi opp, men da jeg lasta ned den siste vga driveren til hk så forsvann alle problemene mine merkelig nok. Cpu ligger på rundt 40-50% ved spilling. Gpu tar seg av jobben. Multitasker uten problem nå.

@xClaymanx: Nok strøm fikk jeg i massevis ifølge msi afterburner når jeg overvåket forskjellige verdier.

@Malvado: Jeg vet ikke om det blir det samme, men kjørte Prime95 for teste minnet. Det så helt greit ut.

Takk for hjelp så langt. Kommer tilbake opp problemene skulle dukke opp igjen.

Endret av Aproxi
Lenke til kommentar

Kjør en minnetest : Memtest86. Pass på at du får til å kjøre minst 2-4 pass uten feil.

Gi en oppdatering på når testen er fullført og hva som dukker opp.

Temp: 60 grader

Time: 3:30

Pass: 3/4

Errors: 0

Problemene kom tilbake i går. Har installert os på nytt, formatert hd og installert alle drivere på nytt. Som du ser så er det ingen problemer i Memtest. Har testet å ta ut gpu og kjørt hdmi fra hk til skjerm, og da har maskinen fungert som den skal.

Lenke til kommentar

Ser jo faktisk ut som cpu blir en smule varm.

Sjekk innstillingene i BIOS og se om du kan endre på noe der , i noen tilfeller får viften for lite spenning fra hovedkortet pga at den skal være "cool n quiet" så her kan det være at du kan slå av noe og dermed få til lavere temperaturer og stabilitet.

Lenke til kommentar

Har fulgt litt med på temp på cpu nå og den har kommet opp mot hele 85 grader på max. Jeg har sjekket bios, men cpu vifta skal gå på hele 1k rpm ved 50 grader. Max ved 70+

Bør jeg kanskje vurdere å kjøpe inn en vannkjøler?

Edit: Etter at jeg var i bios og restarted pcen så hakker den noe sinnsykt. 5 fps i spill etc

Edit2: Restarta pcen igjen og pcen runner smooth. Hva f**n er det som skjer? :/

Endret av Aproxi
Lenke til kommentar

Hørres ut som varmeproblemer? Men du har kjørt prime95, å da fikk du ikke høye temp allikevel.

Dumt spørsmål, du har koblet skjermen til skjermkortet og ikke hovedkortet?

Oppdatert chipsetdriver?

Oppdatert skjermkort driver fra nvidia.com?

Kjørt antimalware scan samt antiviruset? på full scan?

Lenke til kommentar

Et vannkjølingsystem er ikke nødvendigvis bedre, men det tar vesentlig mindre plass

Hvilke kjøler har du idag?

Alt er stock. Cpu vifta var satt på quiet mode, så gikk inn i Al Suite og endra innstillingene. Tempen ligger på rundt 48 grader idle og rundt 68 grader med load.

Hørres ut som varmeproblemer? Men du har kjørt prime95, å da fikk du ikke høye temp allikevel.

Dumt spørsmål, du har koblet skjermen til skjermkortet og ikke hovedkortet?

Oppdatert chipsetdriver?

Oppdatert skjermkort driver fra nvidia.com?

Kjørt antimalware scan samt antiviruset? på full scan?

Skjermen er tilkoblet skjermkortet. Har prøvd vga og hdmi. Samme resultater. Det som er så merkelig er at jeg ikke har noen problemer om jeg tar ut skjermkortet og kjører på det integrerte skjermkortet. Som sagt så gjorde jeg en clean install i går. Alt er oppdatert. Har ikke fikset antivirus etter i går.

Da jeg gikk for å la meg og skrudde av pcen i går kveld så installerte pcen 350 oppdateringer som windows hadde lastet ned i løpen av dagen. I dag da jeg skulle skru på pcen så ble det ingen liv i skjerm, tastatur og mus. Skrudde pcen av og på ca 7 ganger før det ble liv i alt. Alle viftene startet opp som de skulle og alt virket normalt, bortsett fra skjerm osv.

Endret av Aproxi
Lenke til kommentar

høres mer og mer ut som et skjermkort problem!

Kanskje detr første du bør få testet ut!

Mulighet til å teste dette i en annen PC? eller teste et annet skjermkort i din PC?

Edit: Leste litt feil og blandet noen poster. Trudde det var en HX1000 PSU du hadde.

Ser det er RM serien til Corsair du har å da kan det fint være PSUen som lager trøbbel da dette er en elendig PSU!

Se om du får testet en annen PSU og viss det IKKE er den, så prøv med et annet skjermkort!

Rammen kan også gi deg problemer, men da skal du som regel få¨BSOD!

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Bor i ett lite samfunn, men skal se om jeg ikke får tak i en psu jeg kan prøve. Takk for hjelp så langt!

Edit: Om det skulle vise seg å være psu, har dere noen anbefalinger? Vil ha en stille psu. Trenger ikke mer enn 650w siden alt bruker mindre og mindre strøm fremover :)

Endret av Aproxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...