Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Strøk på oppkjøring


Gjest Slettet+9813241234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9813241234

Strøk pga jeg ikke hvilte foten ved siden av clutchen og akselererte ikke fort nok inn mot motorvei, sensoren sa at ho ble sjøsyk av og sitte på med meg. jeg ble så fly forbannet fordi jeg kjørte jo bra og læreren min mente at det var rart at jeg strøk, han la til at han har hat elever som har kjørt dårligere enn meg bestått.

 

Hva synes dere var det grunn nok får stryk? har dere bestått med grovere feil? kjipt og ikke bestå :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke så mye om hvorfor du strøk, at du ikke akselererte raskt inn på en motorvei er vanskelig å tolke. Om du kom ut der i 80 i en 100 sone, da er det ikke så ille. Men kom du ut f.eks i 40-50 blir det direkte trafikkfarlig.

 

En jeg kjenner kjøre feil vei inn i en enveiskjørt gate, og bestod allikevel.

Min bror glemte vikeplikten på vei ut av biltilsynet når han skulle ta oppkjøringen, og strøk ca 15 sekunder etter de startet :)

Lenke til kommentar

Om man står eller stryker er basert på en helhetsvurdering fra sensor. Det er ikke alltid de klarer å gi en kjempegod forklaring, men det trenger ikke bety at de tar feil. Å kjøre bil er ikke en rett, men et privilegie, så det er ikke sensors oppgave å motbevise at du kan kjøre, og tvilen skal ikke komme deg til gode. Trafikksensorer skal sove om natta, de også.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9813241234

Vet ikke så mye om hvorfor du strøk, at du ikke akselererte raskt inn på en motorvei er vanskelig å tolke. Om du kom ut der i 80 i en 100 sone, da er det ikke så ille. Men kom du ut f.eks i 40-50 blir det direkte trafikkfarlig.

 

En jeg kjenner kjøre feil vei inn i en enveiskjørt gate, og bestod allikevel.

Min bror glemte vikeplikten på vei ut av biltilsynet når han skulle ta oppkjøringen, og strøk ca 15 sekunder etter de startet :)

ca 65-70km/t på 80 vei. kjipt at broren ikke bestod da, har selv følelsen av at det er avhengig hvordan sensoren er, noen lar bestå med noen grove feil mens andre stryker på små ting. :/

Lenke til kommentar

Hva med å ta det til seg som konstruktiv kritikk, og ta det som en "mann"?

 

Sinna/forbanna sjåfører har vi nok av.

 

 

 

ca 65-70km/t på 80 vei. kjipt at broren ikke bestod da, har selv følelsen av at det er avhengig hvordan sensoren er, noen lar bestå med noen grove feil mens andre stryker på små ting. :/

Bare å venne seg til at livet ikke er rettferdig. Det kan også ha vært andre småting som har gjort at sensor valgte å tolke det strengere enn med andre.

 

Det kan også være sensor syntes du ikke kjørte slik du normalt ville gjort. Altså at du later som om du er veldig hensynfull i trafikken og kjører overdrevent sakte for å "safe". Hvis det ser ut som du hele tiden har lyst å gire opp (ha foten kosntant på kløtchen)og gi bånn gass, så er nok ikke det et spesielt godt inntrykk det heller. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9813241234

Hva med å ta det til seg som konstruktiv kritikk, og ta det som en "mann"?

 

Sinna/forbanna sjåfører har vi nok av.

vell du har rett er nok det beste, planen var og ta lappen før fylt 20 år, og jeg blir det om to uker :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9813241234

Jeg tror det viktigste kritikkpunktet her er at hun ble "sjøsyk" av å sitte på med deg. Da har du nok en del å gå på når det gjelder å kjøre mykt og kontrollert.

ja skal sies at jeg slapp clutchen litt får fort par ganger slik at bilen rykket litt og lignende, men det morsomste var at læreren min sa vi får håpe du ikke får ho strenge som stryker de fleste, men så fikk jeg henne også :) men er det mulig og ikke få hu samme neste gang? liksom at jeg sier på forhånd at jeg ikke vil ha samme sensor som sist?

Lenke til kommentar

Nå har vi berre ein versjon av kva som hendte, så då er det svært vanskelig å seie noke om du burde ha bestått eller ikkje. Men det kan være greit å merke seg kva sensor vurderer. Her frå vegvesnet sine sider:

 

Vurderinga som sensor gjør

  • Sensor vurderer om du har nådd målene godt nok til å trene videre på egen hånd
  • Det blir lagt vekt på at har god bilbehandling og kan kjøre behagelig og økonomisk
  • Du må samtidig greie å være oppmerksom på veg- og trafikkforholdene rundt deg
  • Kjøremåten skal være tydelig og sikker og gi god trafikkavvikling
  • Du må kjøre forutseende, ta hensyn til andres behov og legge opp til samhandlingmed andre trafikanter

 

Dersom du f.eks. kviler venstrefoten på clutchen på ein slik måte at clutchen er delvis inntrykt heile tida så vil dette definitivt slå negativt ut i forhold til målsettninga om at du skal ha god bilbehandling og kjøyre økonomisk.

Dersom sensor blir sjøsjuk av å sitte på så har du heller ikkje klart å kjøyre på ein behagelig måte som også er ein av dei tinga du skal vurderast på.

 

I dette tilfellet vil det være vanskelig å seie noke konkret om sensor her var for streng, eller om kjøyrelæraren din ikkje har god nok kontroll på kva som kreves for å bestå oppkjøyringa.

Lenke til kommentar

Neste gang så får man gjøre det til en hyggeligere opplevelse for kjørelærer. Ta med en kopp kaffe til han/henne, og dropp noe kvalmedempende nedi for å være sikker på at "båtturen" går mest mulig smertefritt. :p

 

Ta gjerne en teknisk spypause for sensor.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9813241234

Neste gang så får man gjøre det til en hyggeligere opplevelse for kjørelærer. Ta med en kopp kaffe til han/henne, og dropp noe kvalmedempende nedi for å være sikker på at "båtturen" går mest mulig smertefritt. :p

 

Ta gjerne en teknisk spypause for sensor.

haha ja må begynne og planlegge noe lignende til neste oppkjøring :hmm:

Lenke til kommentar

Hvor du hvilte foten har hun ingenting med, hun skal vurdere om du kjører trygt.

 

Er vel ikke så kult å hvile foten under clutchen da?

Hvordan man sitter og hvordan man bruker utstyret på bilen har faktisk noe å si om hvor trygt du kjører.

 

Som f.eks en råner som sitter å skraper med sete sitt i bakken vil jeg ikke si kjører så veldig trygt. Han har minimalt med synsfelt og utsetter andre for fare.

Endret av deaf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor du hvilte foten har hun ingenting med, hun skal vurdere om du kjører trygt.

Som deaf var inne på over her så har hun noe med det i den forstand at hun skal avgjøre om du er en trygg sjåfør. Sitter du med foten klar på clutchen ville hvert fall jeg tolket det som et signal på at denne sjåføren er såpass usikker at h*n ikke stoler på seg selv nok til at h*n får foten raskt nok fra gulvet til clutchpedalen. Å sitte slik med foten i spenn (for man ønsker jo ikke å trykke clutchen halvveis inn med ujevne mellomrom) vil nok også føre til en tretthet og gjøre deg unødig anspent.

 

Jeg vet ikke om det er vanlig å få med seg en liste fra sensor over ting du kan forbedre (det er jo uansett for sent nå), men prøv å huske alt hun sa til deg. Øv på dette til du er trygg på at du mestrer det.

 

Lykke til med neste (og forhåpentligvis siste ;-) ) oppkjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9813241234

 

Hvor du hvilte foten har hun ingenting med, hun skal vurdere om du kjører trygt.

Som deaf var inne på over her så har hun noe med det i den forstand at hun skal avgjøre om du er en trygg sjåfør. Sitter du med foten klar på clutchen ville hvert fall jeg tolket det som et signal på at denne sjåføren er såpass usikker at h*n ikke stoler på seg selv nok til at h*n får foten raskt nok fra gulvet til clutchpedalen. Å sitte slik med foten i spenn (for man ønsker jo ikke å trykke clutchen halvveis inn med ujevne mellomrom) vil nok også føre til en tretthet og gjøre deg unødig anspent.

 

Jeg vet ikke om det er vanlig å få med seg en liste fra sensor over ting du kan forbedre (det er jo uansett for sent nå), men prøv å huske alt hun sa til deg. Øv på dette til du er trygg på at du mestrer det.

 

Lykke til med neste (og forhåpentligvis siste ;-) ) oppkjøring.

 

takk :) får vell håpe at det blir den siste:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det som er muligens en tanke er å argumentere for dine beslutninger og valg. Husk det er du som kjører bilen og ikke sensor. Det er du som fører bilen og om du ser det hensiktsmessig å akselere sakte fordi det var noe i veien som du så og ikke sensor og du ville ta dine forhånds regler f.eks.

 

Forklar hvofor du ikke hviler foten, og har den i nær heten av cluchen, vane? Husk du er ikke den eneste som gjør dette.

 

En venn av meg strøk på oppkjøring fordi sensoren mente at han ikke kjørte miljøvennlig, hadde feil gir valg, f.eks lå i 3dje når han skulle vært i 4 eller 5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...