Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ekstern harddisk koblet til ruter - bruke som server eller intern lagringsplass?

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å formatere min nye 3TB eksterne harddisk, som skal ligge i det brannsikre våpenskapet vårt som en backup av alt mulig vi ikke vil miste.

Så nå vil jeg gjerne bruke den gamle harddisken som en server internt i nettverket vårt, koblet direkte til ruteren (Netgear WNR 3500L). Grunnen til det er at jeg kan ha tilgang til bilder, filmer, musikk fra alle maskiner, internettradio mm. Det hadde vært kjekt med en sentral kilde til slikt.

Men...jeg ser at ruteren også kan konfigurere harddisken som en server med tilgang utenfra. Dvs jeg ville kunne vise bilder, laste ned musikk mm når jeg er hos familie og venner.

Er det noen som har gjort dette? Hvilke innstillinger er lure å ta da? Må jeg ta høyde for sikkerheten, og kan nettverk mitt i større grad bli utsatt for ulumskheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke har en VPN server for å ringe hjem, så anbefaler jeg IKKE å åpne noe slikt mot utsiden.

Årsaken er at disse småboksene her har ofte funksjonaliteten, men sikkerheten bak disse og samt hvor ofte man får oppdatert dem, gjør dem til gullgruver for Kina gutta som utnytter exploits.

Ett godt eksempel er cryptolocker som rammet de som hadde Synalogy NAS bokser og utsatte eierne for utpressing.

Men ved å utnytte svakheter så kan de også ta over routeren din, og dermed eie alle enhetene som sitter bak, dette kan da benyttes til å bryte seg inn i nettbanken din for eksempel, eller misbruke tilkoblingen din til DDoS og du vil få ett merkelig brev i posten fra nettleverandøren din som du ikke vil skjønne stort av i første omgang.

Så vil du være sikker, ikke åpne slikt ut mot nettet uten tilstrekkelig beskyttelse, uansett så håper jeg du har dataene du bryr deg om på mer enn bare en ekstern disk og at du er flittig med backups... Ellers kan det fort bli tårer og krig i huset med din bedre halvdel :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...