Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor ofte skal ESP-lyset blinke på glatt føre?

foenix

Anbefalte innlegg

I instruksjonsboken står det at dette lyset skal blinke under kjøring, men jeg har kun opplevd dette en gang da jeg stod fast i en bakke og ikke klarte å komme videre pga. isete underlag. Det gikk attpåtil en god tid med hjulspinn før lampen begynte å blinke.

Skal det så mye til før denne funksjonen inntrer, eller skal det også skje når man sladder litt på vinterføre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Snylter skrev så burde lampa blinke så fort bilen får hjulspinn,selv på grus hvis du gir på vil antispinn lampa begynne å lyse/blinke nesten med en gang,og slukkes når hjul får grep.

I instruksjonsboken står det at dette lyset skal blinke under kjøring, men jeg har kun opplevd dette en gang da jeg stod fast i en bakke og ikke klarte å komme videre pga. isete underlag. Det gikk attpåtil en god tid med hjulspinn før lampen begynte å blinke.

Skal det så mye til før denne funksjonen inntrer, eller skal det også skje når man sladder litt på vinterføre?

Endret av Fictivision
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvilken bil og modell er dette? Enkelte biler, også nyere, har elendig løsning for antispinn (ASR/TC/etc) og antiskrens (ESP/VSC/etc). Jeg kjører mange forskjellige biler, og både for disse, og bremsing med bruk av ABS med ulikt underlag på høyre og venstre side, er det store forskjeller.

Lenke til kommentar

Det finnes alt fra budsjett-løsninger til spesialiserte racing-løsninger av antispinn-systemer, så kommer helt an på.

Eldre/billigere systemer reagerer tregt og har få sjekk pr sekund om hjulene spinner. Før var det også differensiering på om det var snakk om sladd (stabilitetskontroll) eller traction (om hjulene spinner når du gasser på) men de fleste nye systemer har begge funksjoner.

Nyere systemer har flere sjekk pr sekund, bedre sensorer, mer sofistikert programvare osv - ganske stor utvikling der som henger sammen med større prosseseringskraft i nyere elektronikk.

Lenke til kommentar

Hvilken bil og modell er dette?

Ford S-max 2010.

Jeg har tidligere prøvd å gi gass på underlag med snø og foretatt krappe svinger med litt skrens, men uten at lampen blinker. Det var først da jeg stod fast i en bakke at den begynte å blinke.

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...