Gå til innhold

[Løst] FreeNAS - Flytte HDD/RAID

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å prøve meg litt frem med FreeNAS som mange snakker så godt om. Jeg har en del HW liggende og har tenkt å "eksperimentere" litt. Men i forbindelse med dette har jeg et spørsmål når det gjelder harddisker/RAID som jeg ikke har klart å finne et helt klart svar på. Kanskje noen her kan hjelpe.

Hvis jeg har satt opp ett RAID (det er vel typisk RAID-Z med ZFS som gjelder for FreeNAS). Kan jeg enkelt flytte disse harddiskene/RAID'et over til et nytt system? La oss si at jeg bygger et ny FreeNAS server med ny hardware og installasjon av FreeNAS. Kan jeg da flytte over diskene fra det eksisterende systemet med RAID'et og data intakt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du vil bruke FreeNas så går det greit. Så lenge OS på ett nytt system leser ZFS systemet så går det greit.

Jeg brukte FreeNas en liten stund men gikk over til Openmediavault til slutt på mitt system. FreeNas likte ikke så godt min Adaptec sas raidkontroller. Raid oppsett infoen ligger jo på harddiskene å flytter du all hardwaren over på en ny boks med samme os så går det helt fint.

Endret av Mixture
Lenke til kommentar

Høres bra ut. Er jo dumt om man skulle miste all data hvis f.eks. hovedkortet eller liknende skulle ta fyken eller man ønsker å oppgradere HW.

Et spørsmål til: Hvis en harddisk er formatert med (bruker man "formatert" i den sammenheng?) ZFS ii et RAID-Z, er det da noen problem å formatere den til f.eks. NTFS igjen senere hvis man skal bruke den på en Windows maskin igjen? Vil den være leselig av Windows disk manager f.eks. slik at man kan formatere den derfra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...