Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pris på bytting av elektriskanlegg

Anbefalte innlegg

Hei! Skal bytte elektriskanlegg i leiligheten og lurer på om det er noen her inne som har peiling på pris.

Det som skal gjøres er som følgende

-Bytte skrusikringer med automat (4stk)
-Trekke nytt ledningsnett til 11stikkontakter ( har stikkontaktene, men mangler jordleder i leiligheten)
- Bytte termostat til varmekabler på badet.

Dette er forøvring i Bergen.

På forhånd, takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Spørs hvor lange strekk det er, og hvor vanskelig det er å trekke nye kabler.

Siden du uansett skal trekke nytt ledningsnett, ville jeg, med mindre dette er en liten leilighet, vurdert å fordele over flere kurser enn du har i dag (m.a.o. utvide til mer enn 4 kurser). For eks; Har du vaskemaskin og tørketrommel i leiligheten, bør du ha en kurs på hver, så de kan kjøre samtidig. Tenker du å bytte kjøkken og sette inn induksjonstopp og separat stekeovn, legg opp en 25 A til toppen og en 16 A til ovnen.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan prisen er i Bergen, men i hvert fall i Drammenså er vanlig pris på bytte av innmat i sikringsskap p omkring 10 000 kr. Da er alt inkludert, og dette blir nok den største enkeltkostnaden for din del. Denne prisen er for flere enn 4 sikringer vel å merke, er vel 8-10 som er grunnlaget for prisen. Vil anbefale å sette inn flere kurser hvis du har stor nok hovedsikring til det, da det ikke er stort mer jobb å sette inn 8 kontra 4 stykker.

Når det gjelder resten så kommer det som sagt an på. Er det skjult anlegg? I så fall sparer det mye tid, forbeholdt at de gamle rørene lar seg trekke om. Avhengig av fabrikat er det ikke sikkert at du får en installatør til å bruke kontaktene du har. Er disse nyinnkjøpt og i så fall fra hvilken produsent? Elko pleier å være en sikker vinner, og har du det så vil nok de fleste installatører godkjenne det.

Lenke til kommentar

Regning = Estimat x 2

Tja, hvis man kommer med et juridisk bindende prisoverslag så skal vel ikke det overskrides med mer enn 25% eller noe sånn mener jeg å ha hørt.

Jeg tenkte på estimatet man gjør selv. Elektroarbeid er svindyrt og mange får seg en real overraskelse når faktura mottas.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg bruker alltid timepris når jeg får slikt gjort. Dersom håndverker skal gi fastpris, må de legge inn litt slakk i tilfelle uforutsette problemer. Bedre å betale minst mulig i de fleste tilfeller, og litt mer av og til. Fastpris er riktignok mer forutsigbart.

Lenke til kommentar

Regning = Estimat x 2

Tja, hvis man kommer med et juridisk bindende prisoverslag så skal vel ikke det overskrides med mer enn 25% eller noe sånn mener jeg å ha hørt.

Jeg tenkte på estimatet man gjør selv. Elektroarbeid er svindyrt og mange får seg en real overraskelse når faktura mottas.

Ja det stemmer nok. Og ja, jeg er klar over at elektrikere er svindyrt, jeg er tross alt en av svina selv :p

Lenke til kommentar

I 2006 betalte jeg 26000 for samme jobben som TS beskriver (79kvm)

La opp 2 ekstra kurser også som andre her beskriver.

Hjelper lite med 35A hovedsikring - som står på en 63A felles for 4 leiligheter.

Prisen var ikke så ille, Alfa elektro / trondheim.

For å bygge en 4rader i nytt skap med all innmat til 15 kurser med monterting og jording betalte jeg 26000 i år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...