Mellymanic Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Hei, jeg har nettopp blitt tatt for kjøring med stjålne skilter på bilen, kort fortalt så skulle jeg være snill å kjøre bilen til en "venn" fra A-B også ble jeg stoppet. helt uvitende om at skiltene tilhørte en annen bil... Jeg har googlet litt, og lest litt, men jeg er fremdeles i villrede angående straff..jeg nektet straffskyld på stedet, men dette førte til at jeg mistet lappen for 6 mnd,,mitt spørsmål er,,Kommer jeg til å bli dømt for dette? evt risikerer jeg fengsel ? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Om jeg skal kjøre en bil fra et sted til et annet for noen jeg kjenner, så er vel ikke det å sjekke om skiltene stemmer noe av det jeg gjør før jeg kjører... Så her kan noen og enhver tydeligvis gå på en smell. 2 Lenke til kommentar
K N Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Husker ikke lovene nå i farta, men skal man som fører dobbeltsjekke at skiltene stemmer overens med vognkortet? Høres jo veldig tungvint ut da, hehe. Dog kan det jo være lett å fraskrive seg ansvaret og unngå straff om man gjør dette. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Ta en prat med politiet på stasjonen, gi navn og personalia til den du stilte opp for og forklar situasjonen så godt du kan. Anmeld gjerne "vennen" din mens du er der da jeg antar at han viste at det var stjålne skilt. En Jurist kan trolig gi deg et godt råd på hva du bør gjøre , men jeg har hørt om lignende tilfeller og det løste seg ikke før vedkommende som ble tatt la alt på bordet og forklarte situasjonen grundig og anmeldte vedkommende som lurte ham. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Vegtrafikkloven § 17 fastslår at motorvogn ikke skal brukes uten "lovlige kjennemerker", og at vognkortet skal følge med i bilen. Denne bestemmelsen er brutt - du har brukt en motorvogn som ikke hadde lovlige skilter. Hvis dette bruddet var uaktsomt kan du straffes etter vegtrafikkloven § 33 nr. 1, og førerretten kan inndras etter reglene i § 33 og tapsforskriften. Det sentrale spørsmålet blir om du burde forstått at bilen hadde ulovlige kjennemerker hvis du var så oppmerksom som du burde ha vært i den situasjonen. Det er det ikke mulig å ta stilling til med en så kort beskrivelse av ditt forhold til din venn og ditt forhold til situasjonen, men generelt sett stiller man høye krav til bilførere. Ett moment jeg ser for meg kan bli tungtveiende er at du skal forsikre deg om at bilen er i forskriftsmessig stand før du kjører, og da er det nærliggende å kontrollere vognkortet, se vegtrafikkloven § 23 første ledd: Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet. 2 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Uten at jeg har noen belegg for dette, og tar høyde for at jeg tok førerkortet klasse B for 6 år siden: Det var aldri nevnt under opplæringen at man skal dobbelsjekke kjennemerker, når man kontrollerer om bilen er i forskriftsmessig stand. Det som ble "lært" da, var at alle lys virker, dekk var gode, ingen skader på bilen som påvirker kjøring eller sikkerhet. Jeg tenker i samme baner som krikkert, men for TS sin, del, forsøker jeg å vinkle dette fra en side hvor det kanskje er unaturlig å kontrollere dette. Det er selvsagt lov å stille høye krav til fører, men her ville nok jeg også gått på en smell. Det var ikke dekket under opplæringen, og jeg fant ikke noe om det i boka "Veien til førerkortet". Dette er jo ansett som det man skal kunne når man skal ha førerkort. Dekkes det ikke i opplæringen, og står det ikke i boka, er det selvsagt ikke noen grunn til å ikke sjekke, men det er jo en indikasjon på hva folk flest vil kontrollere. Det er forøvrig bra at du nektet straffeskyld, og du mister ikke førerretten for 6 måneder, den inndras til saken tas opp i retten. Det ville vel vært svært merkelig å miste førerretten i 6 måneder, for en sak du eventuelt kan bli frikjent for? Ikke at jeg er sikker, det høres bare veldig rart ut. "Du får 21 år i fengsel, og så ser vi om du er skyldig". Hva er poenget da liksom? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Dette er vell også nesten heilt likt det å kjøyre ein lånt bil utan gyldig forsikring. Teknisk sett så skal du som bilførar sjekke opp at bilen har gyldig ansvarsforsikring før du kjøyrer, men eg vil tru at det er svært få som alltid sjekker dette før dei setter seg bak rattet på ein lånt bil. (Strengt tatt er det nok det store fleirtallet som heller ikkje sjekker at kjøyrelys, bremser og dekk før dei kjøyrer heller). I forhold til manglande forsikring så er konsekvensane også langt høgare då du ikkje berre risikerer å miste lappen men også å bli holdt personleg ansvarleg for økonomiske skader som du eventuelt påfører med den uforsikra bilen. Lova ganske klar på dine plikter som bilførar, men spørsmålet er kor ein legger rettspraksisen på kor grundig bilføraren må være i sine undersøkelser. Å kryssjekke bilens tekniske tilstand med det som står i vognkortet, samt å sjekke dette igjen opp mot forsikringspapira før kvar einaste biltur er både tidkrevande og utfordrande i praksis. Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Hvis vi lar all tvil komme TS til gode, og antar dermed at han alltid har oppfattet bileier som en kjernekar som aldri kunne finne på å gjøre noe kriminelt, men tvert imot er byens ryddigste fyr - da vil det vel være mye forlangt å kreve at TS skal sjekke skiltene(utover at de er der) før han låner bilen en svipptur. Jeg antar(eller håper) at dersom jeg hadde vært sjåfør for den lokale presten i hans egen bil, og det utrolig nok skulle vise seg at bilen hadde falske skilter - at jeg ville bli frikjent gjennom å ha handlet i god tro. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Føraren hev ikkje plikt til å sjekke om vogna er trafikktrygda (dette er ikkje ei bruksplikt, men ei eigarplikt), og skadebotansvaret gjeld berre den som "måtte vita" at vogna ikkje var trygda, jfr. bilansvarslova § 13. Dette inneber at føraren må ha ein grunn til å kontrollere trygdinga. Uten at jeg har noen belegg for dette, og tar høyde for at jeg tok førerkortet klasse B for 6 år siden: Det var aldri nevnt under opplæringen at man skal dobbelsjekke kjennemerker, når man kontrollerer om bilen er i forskriftsmessig stand. Det som ble "lært" da, var at alle lys virker, dekk var gode, ingen skader på bilen som påvirker kjøring eller sikkerhet. No seier eg ikkje at sjekk av kjennemerke er ein naudsynt del av å sjekke om vogna er forsvarlig køyrbar og elles i samsvar med føresegna, eg seier at sjekk av vognkort er ein del av denne sjekken. Når ein fyrst les vognkortet skal det ikkje mykje merksemd til for å få med seg i kva grad kjennemerka stemmer med kva som står i vognkortet. 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Finn deg nye venner og/eller trekk lærdom av at du er for naiv. Hele din situasjon blir jo suverent mye enklere om "vennen" vil bekrefte din versjon til onkel blå - dvs at du har blitt lurt. Falske skilt/skilt som er lånt fra en annen bil faller inn under dokumentfalsk reglene. Stjålne skilt er nok hakket strengere. Regn med bøter fra 10 000 og oppover evt betinget straff. Endret 17. februar 2015 av Rune_says Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Det kommer nok ikke på tale med straff for dokumentfalsk. Dette forutsetter forsett (til dels hensikt), og det er ingen indikasjoner på at TS har utvist forsett. 1 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 ... Det sentrale spørsmålet blir om du burde forstått at bilen hadde ulovlige kjennemerker hvis du var så oppmerksom som du burde ha vært i den situasjonen. Det er det ikke mulig å ta stilling til med en så kort beskrivelse av ditt forhold til din venn og ditt forhold til situasjonen, men generelt sett stiller man høye krav til bilførere. Ett moment jeg ser for meg kan bli tungtveiende er at du skal forsikre deg om at bilen er i forskriftsmessig stand før du kjører, og da er det nærliggende å kontrollere vognkortet, se vegtrafikkloven § 23 første ledd: Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet. No seier eg ikkje at sjekk av kjennemerke er ein naudsynt del av å sjekke om vogna er forsvarlig køyrbar og elles i samsvar med føresegna, eg seier at sjekk av vognkort er ein del av denne sjekken. Når ein fyrst les vognkortet skal det ikkje mykje merksemd til for å få med seg i kva grad kjennemerka stemmer med kva som står i vognkortet. Vognkort er ikke en del av sikkerhetssjekken som nevnt i § 23 og da er det ikke spesielt nærliggende å sjekke vognkortet, dog fremgår det av §17 at vognkortet skal medbringes ved bruk. Om hver enkelt skulle oppfylle §17 ble det lite leiebiler å se på veien. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå