Gå til innhold

Ski-VM 2015, Falun

Latias

Anbefalte innlegg

Vil ikke akkurat si at det er tøv det skiforbundet holder på med, da langrenn er en idrett som er basert på landslag.

De bygger opp og satser på løpere fra de er unge, og tjener på dette når de med årene begynner å vinne skirenn (samt oppnår en markedsverdi). Hadde alle trukket seg fra landslaget idet de begynte å prestere, så hadde hele fundamentet for landslaget, og mye av årsaken til at Norge er verdens beste skinasjon, forsvunnet.

Fotball og hockey er eksempler på idretter som er så store at de har både landslag og private lag/og ligaer. Mens sykling og tennis er eksempler på idretter der det nesten bare er private lag som gjelder. Jeg tror kanskje ikke at langrenn er stort nok til at noen av de to "modellene" hadde fungert spesielt godt. Mest kritisk er jeg til at mye av nasjonsfølelsen ville forsvunnet, hvilket er en sentral del av langrennssporten historisk sett. Men for all del; team "Northug, Olsson, Cologna, Vylegzhanin", som soper med seg alt av toppsponsorer og premiepenger, hadde sikkert blitt interessant det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt imot at Petter skal høste fordelene, men ikke "betale" iform av sponsormidler.

Det første han da må slutte med er så stå på pallen og sippe under Ja vi elsker, eller prate tull foran krompen om hvor spesielt det er å gå med flagget på brystet. For i det øyeblikket han gjør dette er han ikke norsk landslagsløper.

Landslaget må selvsagt ha kontroll på sine sponsormidler.

Så kan man stille spørsmål ved hvor streng denne representasjonsavtalen til landslaget er. Vil tro at tunge sterke sponsorer til landslaget har vært sterkt delaktige i hvordan denne er utformet. Eg synes det er litt urimelig at i en periode av sesongen kan ikke Petter vise seg med coop logo, mens Therese kan vase rundt med hanskene sine, til og med på premieutdelingen i et VM.

Detaljene der har eg for lite kunnskap om til å si så mye om.

Men tøv?? Langt derifra. Petter nyter godt av fordelene med å være med et landslag, da må han betale. Spørsmålet er heller hvor mye. Hele denne saken rokker med oppbyggingen av et landslag, så at det kjøres prinsippsaker her, mest sannsynlig fra begge sider, er ikke tøv.

Lenke til kommentar

Hehe... Johan Olsson gjorde ikke akkurat veldig mye for å skjule skuffelsen etter bronsen i dag.

Sjelden sett en mer uinterressert utøver før. Må isåfall være Petter på pressekonferansen før stafetten.

Vel hr.Olsson. Et gull vunnet pga forhold, et gull tapt pga forhold. Deal with it.

Lenke til kommentar

Ja.... Hvis han klarer å holde på toppfarten.

Det som gjør at disse som er i slutten av tjueårene blir gode er jo at de blir mer utholdne. Så ikke umulig at vi kommer til å se en petter som blir bedre og bedre på lengre løp, og ikke så giftig i avslutninger og sprint.

Men umulig å spå. Man blir jo ikke automatisk treig på tredveårs dagen!

Lenke til kommentar

Ikke på Freund tipper eg.

Velta er nok litt lenger nede.

Langrenn er ikke idrett i europa lenger. De ser bare på alpint, hopp og skiskyting.

Til og med kombinert er større i europa.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

I dag skal man bare være glad for at femmila går i fellesstart fmj. For i dag hadde forholdene avgjort vinneren. Ikke noe annet.

Helt uenig. 5-milen hadde vært urspennende hadde den gått i individuell start der de gode løperne selv kan velge starttid, slik som i skiskyting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...